Τελευταία Νέα
Ελλάδα

Την άμεση εφαρμογή του φορολογικού ζήτησε το ΔΝΤ - Δεν εισηγήθηκε νέα μέτρα

Την άμεση εφαρμογή του φορολογικού ζήτησε το ΔΝΤ - Δεν εισηγήθηκε νέα μέτρα
(upd) Τα στελέχη του ΔΝΤ δεν έκαναν καμία κριτική για τα φορολογικά μέτρα, αλλά ζήτησαν να εφαρμοστεί άμεσα το νέο φορολογικό νομοσχέδιο», αυτό τόνισε πριν από λίγο ο Υπουργός Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, μετά τη συνάντηση που είχε με τα στελέχη του ΔΝΤ. Εν των μεταξύ πριν από λίγο ανακοινώθηκε από τη Eurostat, ότι  η συρρίκνωση του ελληνικού ακαθάριστου εθνικού προϊόντος (ΑΕΠ) το τέταρτο τρίμηνο του 2009 ανήλθε στο 2,5%, σε ετήσια βάση. Σε τριμηνιαία βάση, η οικονομία της χώρας συρρικνώθηκε κατά 0,8%.
Στο σκέλος των δαπανών, εξετάστηκαν, σύμφωνα με τον κ. Παπακωνσταντίνου, θέματα που σχετίζονται με τη μετάβαση σε προϋπολογισμούς προγραμμάτων, την καθιέρωση δημοσιονομικού κανόνα και την επιτροπή παρακολούθησης των δαπανών, πρωτοβουλίες που έχει ήδη αναλάβει η κυβέρνηση και θα αποτυπωθούν σε συγκεκριμένο σχέδιο νόμου έως το καλοκαίρι. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, το κλιμάκιο, το οποίο αναμένεται να παραμείνει στην Ελλάδα για διάστημα περίπου δύο εβδομάδων, δεν εισηγήθηκε νέα μέτρα, αλλά ασχολήθηκε με την πρακτική εφαρμογή των κυβερνητικών πρωτοβουλιών.
Νωρίτερα το www.bankingnews.gr μετέδιδε:
Σε ναυάγιο καταλήγουν οι προσπάθειες της κυβέρνησης να συγκεντρώσει φορολογικά έσοδα. Την κατάσταση πιθανώς θα σώσει  το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ( ΔΝΤ),  που φθάνει σήμερα στην Αθήνα, και το οποίο θα εισηγηθεί μεθόδους για την συγκομιδή των προβλεπόμενων φόρων.Η  βοήθεια  των στελεχών του ΔΝΤ  γίνεται σε μία στιγμή που η κατάσταση στα  ασφαλιστικά ταμεία συνιστούν μαζί με τις δαπάνες για τόκους, το νούμερο ένα πρόβλημα του κρατικού προϋπολογισμού.Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, οι ανάγκες για πρόσθετη χρηματοδότηση των Ταμείων συνεχίζουν να βάζουν φωτιά στο έλλειμμα του προϋπολογισμού, το οποίο το 2009 (σ.σ. : σύμφωνα με τα στελέχη της  Eurostat )  διαμορφώθηκε σε επίπεδα πάνω από το 13% έναντι 12,7% που ισχυρίζεται η κυβέρνηση.
Στο 1,5 δις. ευρώ το έλειμμα του ΟΠΑΔ
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο το έλλειμμα του  Οργανισμού Περίθαλψης Ασφαλισμένων του Δημοσίου (ΟΠΑΔ)έφθασε πέρυσι το 1,5 δισ.  ευρώ.           
Το έλλειμμα – μαμούθ στα νοσήλια των 550.000 περίπου δημοσίων υπαλλήλων είναι σωρευτικό και αφορά τα έτη 2003 – 2009.
Δηλαδή μέσα σε επτά χρόνια το έλλειμμα του οργανισμού από τα 30,4 εκατ. ευρώ που ήταν το 2003 εκτοξεύθηκε στο 1,47 δις. ευρώ τον Οκτώβριο του 2009 ( σ.σ. μέχρι τις 16 Οκτωβρίου, που αποτελούν και τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία).
Μοναδική χρονιά κατά την οποία ο ΟΠΑΔ είχε το μικρότερο ετήσιο έλλειμμα ήταν το 2004, που αποτέλεσε και χρονιά βουλευτικών εκλογών.
Προς έκπληξη όλων, το μέγεθος του ελλείμματος εκείνη την χρονιά ανήλθε στα 19,9 εκατ. ευρώ.                              
Ένα χρόνο μετά, η «τρύπα» στα νοσήλια των δημοσίων υπαλλήλων πενταπλασιάστηκε.
Το 2005 ο κρατικός προϋπολογισμός έδωσε στο ταμείο το ποσό των 857,8 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλύψει την δαπάνη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των δημοσίων υπαλλήλων.
Τα τιμολόγια, όμως, που έπρεπε να πληρώσει κανονικά εκείνο το χρόνο το Ταμείο αντιστοιχούσαν σε συνολική δαπάνη ύψους 971 εκατ. ευρώ.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τον Δεκέμβριο του 2005 το έλλειμμα στο ταμείο Υγείας των δημοσίων υπαλλήλων να φτάσει τα 318 εκατ. ευρώ.
Από το 2005 και μετά το έλλειμμα ξέφυγε από κάθε έλεγχο.
Οι υπερβάσεις δαπανών σε νοσήλια έφθασαν το 2006 στα 318 εκατ. ευρώ (!). Ήταν η χρονιά που δεν αρρώστησαν μόνο οι δημόσιοι υπάλληλοι αλλά και το ίδιο... το Ταμείο.
Το 2006 ο ΟΠΑΔ «πνίγηκε» στις συνταγογραφήσεις φαρμάκων αφού το συνολικό ποσό που είχε στην διάθεση του για την υγεία των ασφαλισμένων του ήταν 1 δις. ευρώ ενώ τα τιμολόγια για πληρωμή που κατέφθαναν από εξωτερικούς ιατρούς, φαρμακεία και ιδιωτικές κλινικές έφθαναν συνολικά το 1,318 δις. ευρώ.                       
Το 2006 ήταν η χρονιά που το Ταμείο Υγείας των ασφαλισμένων του Δημοσίου εμφάνισε το μεγαλύτερο ταμειακό έλλειμμα (318,070 εκατ. ευρώ).              
Η επιχορήγηση προς τον ΟΠΑΔ έφθασε το 1,135 δις. ευρώ το 2007 την στιγμή που οι ανάγκες σε έξοδα είχαν φτάσει τα 1,373 δις. ευρώ. Το έλλειμμα του ΟΠΑΔ εκείνη την χρονιά διαμορφώθηκε στα 237,808 εκατ. ευρώ για να πέσει στα 135 εκατ. ευρώ το 2008.
Την 31η Δεκεμβρίου του 2008, το σωρευτικό έλλειμμα του ΟΠΑΔ «σκαρφάλωσε» στα 855,261 εκατ. ευρώ και να απειλεί να φθάσει το 1,5 δις. ευρώ εάν υπολογίσει κανείς και τους δέκα μήνες του 2009.
Στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2009 το Ταμείο Υγείας των δημοσίων υπαλλήλων «γράφει» έλλειμμα 617,9 εκατ. ευρώ.
Τα κονδύλια προς τον ΟΠΑΔ, σύμφωνα με τον  προϋπολογισμός του 2009 έφθασαν τα  1,287 δις. ευρώ. Ποσό το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται στο τέλος του έτους να ξεπεράσει το 1,8 δις. ευρώ καταδεικνύοντας έτσι τις άσχημες δημοσιονομικές συνθήκες που υφίστανται ο κρατικός προϋπολογισμός.        
Για το 2010 η επιχορήγηση προς τον ΟΠΑΔ αυξάνει κατά 100 εκατ. ευρώ σε σχέση με φέτος.  
Οι τομείς στους οποίους θα προσφέρει  τεχνογνωσία το ΔΝΤ    
Εν τω μεταξύ, στην Αθήνα θα βρίσκονται από αύριο και για τις επόμενες δεκαπέντες μέρες τα    δύο κλιμάκια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, τα οποίο θα έχουν επαφές με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών.
Οι εμπειρογνώμονες του ΔΝΤ, που αναμένεται να έχουν συναντήσεις με τον κ. Παπακωνσταντίνου και με στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, θα εξετάσουν τις αλλαγές που επέρχονται με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή, καθώς και την πορεία εκτέλεσης του τρέχοντος προϋπολογισμού.
Από την πλευρά του υπουργείου Οικονομικών, θα ζητηθεί η τεχνογνωσία του ΔΝΤ κυρίως όσον αφορά τα δημόσια έσοδα τα οποία συνεχίζουν να βουλιάζουν.  
Το ΔΝΤ κατά την επίσκεψη τεχνικής βοήθειας αναμένεται να αναλύσει και να προβεί σε προτάσεις σε θέματα προϋπολογισμού και φορολογίας.
Συγκεκριμένα:
Όσον αφορά σε θέματα προϋπολογισμού:
•             Βελτίωση της παρακολούθησης εκτέλεσης του προϋπολογισμού σε μηνιαία βάση, σε συνέχεια  της δημιουργίας των μόνιμων διμερών διυπουργικών ομάδων εργασίας,  όπου οι δαπάνες παρακολουθούνται σε μηνιαία βάση. Στόχος η αποτροπή υπερβάσεων πέραν των εγκριθέντων, αλλά και η εξοικονόμηση δαπανών.
•             Διαφάνεια  και αξιοπιστία  δημοσιονομικών στοιχείων. Δημοσιοποίηση σε  συγκεκριμένες ημερομηνίες αναλυτικών στοιχείων  μηνιαίας εκτέλεσης  του προϋπολογισμού, στο σύνολο και κατά Υπουργείο, στην ελληνική και αγγλική γλώσσα.
•             Υιοθέτηση τριετών προϋπολογισμών ανά Υπουργείο. Τα Υπουργεία έχουν προχωρήσει στην κατάρτιση τριετών προϋπολογισμών κονδυλίων και προγραμμάτων, ενσωματώνοντας οριζόντιες οδηγίες μείωσης δαπανών.
•             Εκσυγχρονισμός και λογιστική παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού on line, μέσω ανάπτυξης ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος (ΟΠΣ) στο σκέλος δαπανών και εσόδων.
•             Επέκταση εισαγωγής στοιχείων προϋπολογισμού προγραμμάτων  και τυπολογίας προκειμένου να γίνει εφικτή η πλήρης κατάρτιση και εφαρμογή του προϋπολογισμού 2012 ως προϋπολογισμού  προγραμμάτων.
•             Υιοθέτηση δημοσιονομικών κανόνων για την αποτελεσματική μεσοπρόθεσμη εκτέλεση του προϋπολογισμού και αναμόρφωση του Νόμου για το Δημόσιο Λογιστικό, για να ανταπεξέλθει στη νέα αποστολή δημοσιονομικής πειθαρχίας και κατάρτισης προϋπολογισμού προγραμμάτων.
•             Ενδυνάμωση του ρόλου του Κοινοβουλίου στην παρακολούθηση και έλεγχο του προϋπολογισμού με την ίδρυση επιστημονικού γραφείου παρακολούθησης.
Όσον αφορά στα θέματα φορολογίας:
•             Τον τρόπο κατάρτισης και το περιεχόμενο στρατηγικών προγραμμάτων φορολογικής πολιτικής, καθώς και απολογιστικών εκθέσεων σε σχέση με τους προγραμματικούς στόχους.
•             Τα κυριότερα προβλήματα φορολογικής συμμόρφωσης (φοροδιαφυγή – φοροαποφυγή)  και τυχόν συσχέτισή τους με την οικονομική κρίση.
•             Συστήματα προσανατολισμού των φορολογικών αρχών σε χώρους με υψηλό κίνδυνο φοροδιαφυγής ανά κατηγορία φόρου.
•             Συστήματα διεξαγωγής φορολογικών ελέγχων.
•             Ικανότητα ελέγχου και αποτελεσματικότητα στον έλεγχο μεγάλων επιχειρήσεων.
•             Διαχείριση ληξιπρόθεσμων οφειλών και μηχανισμοί είσπραξης βεβαιωθέντων φόρων.
•             Οργανόγραμμα και κατανομή προσωπικού ανά τομέα φορολογικής διοίκησης.
•             Διοικητικό κόστος ανά φορολογική αρχή (και συνολικά)  και παραγόμενο έργο.
Όσον αφορά τις δημοσιονομικές εξελίξεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσανατολίζεται, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, να ανακοινώσει το Μάιο (στις 5 του μηνός κατά τη δημοσίευση των εαρινών προβλέψεων) ότι η ύφεση στην Ελλάδα φέτος θα πλησιάσει το 2,5%.
Οι επόμενες κρίσιμες ημερομηνίες  
Μία πρόβλεψη, πολύ πιο δυσοίωνη από την αναθεωρημένη εκτίμηση του υπουργείου Οικονομικών και της Τράπεζας της Ελλάδος (μείωση ΑΕΠ 1,5% με 2%), που, εάν επαληθευτεί, θα δυσχεράνει επιπλέον την προσπάθεια αύξησης των εσόδων και πιθανόν να απαιτήσει πρόσθετα μέτρα στο σκέλος περιστολής των δημοσίων δαπανών, ώστε το έλλειμμα να περιορισθεί εφέτος κατά 4 μονάδες του ΑΕΠ.
Στις 22 Απριλίου, θα δημοσιοποιηθούν οι εκτιμήσεις της Eurostat για το έλλειμμα και το χρέος του 2009.
Τέλος, μέχρι τις αρχές Μαΐου θα έχει έρθει στην Αθήνα το μεικτό κλιμάκιο των ελεγκτών Κομισιόν-ΕΚΤ-ΔΝΤ, εν όψει της έκθεσης προόδου για το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, στις 16 Μαΐου.

Μ. Χριστοδούλου
news@bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης