γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
«Συναγερμός» έχει σημάνει στην κυβέρνηση λόγω της καθυστέρησης που παρατηρείται στην υλοποίηση μιας σειράς μεταρρυθμίσεων που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο ( 2012 – 2015).
Πολλές από αυτές τις μεταρρυθμίσεις έχουν βγει εκτός χρονοδιαγραμμάτων που έχουν ορίσει οι δανειστές της Ε.Ε. και του ΔΝΤ, οι οποίοι την Δευτέρα θα βρίσκονται στην Αθήνα για τον έλεγχο της έκτης δόσης των 8 δις. ευρώ του δανείου.
Σε εγκύκλιο που έχει ετοιμάσει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης και η οποία πρόκειται να αποσταλεί σε όλα τα υπουργεία, επισημαίνεται η ανάγκη υλοποίησης των διαρθρωτικών αυτών αλλαγών το συντομότερο δυνατό.
Ο κ. Σαχινίδης καλεί τους συναδέλφους του υπουργούς να προχωρήσουν άμεσα στην κατάθεση των νομοθετικών πρωτοβουλιών που είναι απαραίτητες για την εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου. Κατά τις πληροφορίες, στο κείμενο της εγκυκλίου αναφέρονται και τα προβλήματα που παρουσιάζει ο προϋπολογισμός σε δημοσιονομικό πεδίο και τα οποία παραμένουν άλυτα.
Πρόκειται για προβλήματα που έχουν να κάνουν με τα κρατικά έσοδα, τις δημόσιες δαπάνες, το πρωτογενές ισοζύγιο, το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης και τις νέες κρατικές εγγυήσεις και τα οποία θα βρεθούν στο «μικροσκόπιο» των αξιωματούχων της Τρόικας.
Οι επιτελείς στην πλατεία Συντάγματος αγωνιούν με την είσπραξη των φόρων η οποία υστερεί σημαντικά σε σχέση με τον προγραμματισμό ακόμα και μετά τις προς τα κάτω αναθεωρήσεις που έχουν συμφωνηθεί με τους εκπροσώπους της Τρόικας.
Η τεχνική αντιπροσωπεία των ξένων εκτιμά ότι ο φετινός προϋπολογισμός θα παρουσιάσει μία απόκλιση 400 – 500 εκατ. ευρώ στα έσοδα που θα θέσει εν αμφιβόλω τον φετινό στόχο για έλλειμμα 7,5% του ΑΕΠ από 10,5% του ΑΕΠ το 2010.
Σύμφωνα με την Τρόικα παρά το γεγονός ότι μέρος αυτής της υστέρησης είναι αποτέλεσμα της σοβαρής ύφεσης και των περιορισμών της ρευστότητας των φορολογουμένων και των επιχειρήσερων, αρκετά μέτρα όπως για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί.
Επιπλέον, σοβαρές αδυναμίες παρουσιάζονται στον έλεγχο των δημοσίων δαπανών, οι οποίες δεν έχουν ακόμη ξεπεραστεί.Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα καθυστερούμενα σε προμηθευτές από τα νοσοκομεία, τα υπουργεία και άλλους δημόσιους φορείς, αντί να εξαλειφθούν, να έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Παρά ταύτα η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί στην Τρόικα ότι με τα διαρθρωτικά μέτρα που έλαβε θα διασφαλιστεί το φετινό ανώτατο όριο του δημοσιονομικού ελλείμματος για το 2011 που δεν πρέπει να ξεπερνά τα 17 δις. ευρώ.
Παράλληλα θα πρέπει έως το Φθινόπωρο να έχει «τρέξει» 15 μεταρρυθμίσεις, ορισμένες από τις οποίες παρουσιάζουν τρομακτική καθυστέρηση.
Αυτές αφορούν:
1.Τις ιδιωτικοποιήσειςκαι την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Με αλλαγές αναμένεται να ανακοινωθεί το τελικό χρονοδιάγραμμα εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, το οποίο ο υπουργός θα συμφωνήσει προηγουμένως με την τρόικα. Παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν αλλαγές στο χρονοδιάγραμμα κυρίως για τις εισηγμένες δεδομένου τουαρνητικού χρηματιστηριακού κλίματος. Βέβαια προαπαιτείται και η σύμφωνη γνώμη της τρόικας. Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει την άντληση 1,7 δις. ευρώ μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου και συνολικά 5 δις. ευρώ έως το τέλος του έτους από την πώληση της δημόσιας περιουσίας (επιχειρήσεις και ακίνητα). Μέχρι σήμερα έχουν εισπραχθεί μόνο 390 εκατ. ευρώ από την πώληση του 10% του ΟΤΕ.
2. Την ολοκλήρωση το ταχύτερο δυνατό του ενιαίου μισθολογίου στο δημόσιο τομέα. Μέχρι τώρα δεν υπάρχει κάποιο σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης συγκεκριμένων κοινωνικών και οικονομικών στόχων.
3. Συγχωνεύσεις και καταργήσεις φορέων. Τούτο αναμένεται να αποτελέσει ένα από τα «αγκάθια» μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας. Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει φέτος εξοικονομήσεις 250 εκατ. Ευρώ από αυτό τον τομέα .
4. Την ολοκλήρωση της φορολογικής μεταρρύθμισης και του νομοσχεδίου με τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, ΦΠΑ, φοροαπαλλαγών και της αναδιοργάνωσης των Εφοριών.
5. Τον επαρκή έλεγχο των δημοσίων δαπανών με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται αποκλίσεις από τους στόχους του μνημονίου.
6. Την λειτουργία των γραφείων δημοσιονομικού ελέγχου που θα έπρεπε να έχουν συσταθεί και να λειτουργούν σε κάθε υπουργείο και μεγάλο δημόσιο οργανισμό.
7. Τη σταθερή και χωρίς ελλείψεις συλλογή μηνιαίων στοιχείων εσόδων και δαπανών από όλους του φορείς του Δημοσίου.
8. Την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου με το οποίο θα επιτυγχάνονταν η επιτάχυνση και η καλύτερη αξιοποίηση πόρων των κοινοτικών διαρθρωτικών ταμείων που κατευθύνονται στην Ελλάδα μέσω του ΕΣΠΑ.
9. Την παρακολούθηση σε σταθερή βάση των οικονομικών αποτελεσμάτων της μεταρρύθμισης του Καλλικράτη η οποία αναμένεται να έχει ένα συνολικό όφελος στη δαπάνη του Δημοσίου της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ από το 2011 έως και το 2013.
10. Την καθολική εφαρμογή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης για όλους τους φορείς και όλους τους γιατρούς του ΕΣΥ.
11. Τη στενή, μηνιαία παρακολούθηση των μεγάλων ελλειμματικών ασφαλιστικών ταμείων όπως το ΙΚΑ το ΝΑΤ τον ΟΑΕΕ και τον ΟΠΑΔ ώστε να περιοριστούν οι μεγάλες ετήσιες αποκλίσεις στις δαπάνες τους.
12. Τη σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς λιγνίτη και σε ιδιώτες παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας που αποτελούσε δέσμευση του υπουργείου Περιβάλλοντος από το 2010.
13. Την προώθηση της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας για μεγάλους (βιομηχανία) μεσαίους (εμπορικές επιχειρήσεις) και οικιακούς καταναλωτές της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
14. Την άμεση συμπλήρωση των κενών και των ελλείψεων που υπάρχουν τόσο στο νόμο όσο και στην εφαρμογή του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων. Στο θέμα αυτό σημειώνεται ότι θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ανοίγματος τόσο για τα επαγγέλματα της οδηγίας των υπηρεσιών όσο και για αυτά που εξαιρούνται από αυτή.
15. Τη δημιουργία ειδικού νομοθετικού πλαισίου για την είσοδο ιδιωτών στη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων με ειδικές διατάξεις με τις οποίες θα αποφεύγονται οι μονοπωλιακές πρακτικές.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σε εγκύκλιο που έχει ετοιμάσει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης και η οποία πρόκειται να αποσταλεί σε όλα τα υπουργεία, επισημαίνεται η ανάγκη υλοποίησης των διαρθρωτικών αυτών αλλαγών το συντομότερο δυνατό.
Ο κ. Σαχινίδης καλεί τους συναδέλφους του υπουργούς να προχωρήσουν άμεσα στην κατάθεση των νομοθετικών πρωτοβουλιών που είναι απαραίτητες για την εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου. Κατά τις πληροφορίες, στο κείμενο της εγκυκλίου αναφέρονται και τα προβλήματα που παρουσιάζει ο προϋπολογισμός σε δημοσιονομικό πεδίο και τα οποία παραμένουν άλυτα.
Πρόκειται για προβλήματα που έχουν να κάνουν με τα κρατικά έσοδα, τις δημόσιες δαπάνες, το πρωτογενές ισοζύγιο, το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης και τις νέες κρατικές εγγυήσεις και τα οποία θα βρεθούν στο «μικροσκόπιο» των αξιωματούχων της Τρόικας.
Οι επιτελείς στην πλατεία Συντάγματος αγωνιούν με την είσπραξη των φόρων η οποία υστερεί σημαντικά σε σχέση με τον προγραμματισμό ακόμα και μετά τις προς τα κάτω αναθεωρήσεις που έχουν συμφωνηθεί με τους εκπροσώπους της Τρόικας.
Η τεχνική αντιπροσωπεία των ξένων εκτιμά ότι ο φετινός προϋπολογισμός θα παρουσιάσει μία απόκλιση 400 – 500 εκατ. ευρώ στα έσοδα που θα θέσει εν αμφιβόλω τον φετινό στόχο για έλλειμμα 7,5% του ΑΕΠ από 10,5% του ΑΕΠ το 2010.
Σύμφωνα με την Τρόικα παρά το γεγονός ότι μέρος αυτής της υστέρησης είναι αποτέλεσμα της σοβαρής ύφεσης και των περιορισμών της ρευστότητας των φορολογουμένων και των επιχειρήσερων, αρκετά μέτρα όπως για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί.
Επιπλέον, σοβαρές αδυναμίες παρουσιάζονται στον έλεγχο των δημοσίων δαπανών, οι οποίες δεν έχουν ακόμη ξεπεραστεί.Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα καθυστερούμενα σε προμηθευτές από τα νοσοκομεία, τα υπουργεία και άλλους δημόσιους φορείς, αντί να εξαλειφθούν, να έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Παρά ταύτα η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί στην Τρόικα ότι με τα διαρθρωτικά μέτρα που έλαβε θα διασφαλιστεί το φετινό ανώτατο όριο του δημοσιονομικού ελλείμματος για το 2011 που δεν πρέπει να ξεπερνά τα 17 δις. ευρώ.
Παράλληλα θα πρέπει έως το Φθινόπωρο να έχει «τρέξει» 15 μεταρρυθμίσεις, ορισμένες από τις οποίες παρουσιάζουν τρομακτική καθυστέρηση.
Αυτές αφορούν:
1.Τις ιδιωτικοποιήσειςκαι την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Με αλλαγές αναμένεται να ανακοινωθεί το τελικό χρονοδιάγραμμα εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, το οποίο ο υπουργός θα συμφωνήσει προηγουμένως με την τρόικα. Παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν αλλαγές στο χρονοδιάγραμμα κυρίως για τις εισηγμένες δεδομένου τουαρνητικού χρηματιστηριακού κλίματος. Βέβαια προαπαιτείται και η σύμφωνη γνώμη της τρόικας. Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει την άντληση 1,7 δις. ευρώ μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου και συνολικά 5 δις. ευρώ έως το τέλος του έτους από την πώληση της δημόσιας περιουσίας (επιχειρήσεις και ακίνητα). Μέχρι σήμερα έχουν εισπραχθεί μόνο 390 εκατ. ευρώ από την πώληση του 10% του ΟΤΕ.
2. Την ολοκλήρωση το ταχύτερο δυνατό του ενιαίου μισθολογίου στο δημόσιο τομέα. Μέχρι τώρα δεν υπάρχει κάποιο σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης συγκεκριμένων κοινωνικών και οικονομικών στόχων.
3. Συγχωνεύσεις και καταργήσεις φορέων. Τούτο αναμένεται να αποτελέσει ένα από τα «αγκάθια» μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας. Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει φέτος εξοικονομήσεις 250 εκατ. Ευρώ από αυτό τον τομέα .
4. Την ολοκλήρωση της φορολογικής μεταρρύθμισης και του νομοσχεδίου με τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, ΦΠΑ, φοροαπαλλαγών και της αναδιοργάνωσης των Εφοριών.
5. Τον επαρκή έλεγχο των δημοσίων δαπανών με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται αποκλίσεις από τους στόχους του μνημονίου.
6. Την λειτουργία των γραφείων δημοσιονομικού ελέγχου που θα έπρεπε να έχουν συσταθεί και να λειτουργούν σε κάθε υπουργείο και μεγάλο δημόσιο οργανισμό.
7. Τη σταθερή και χωρίς ελλείψεις συλλογή μηνιαίων στοιχείων εσόδων και δαπανών από όλους του φορείς του Δημοσίου.
8. Την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου με το οποίο θα επιτυγχάνονταν η επιτάχυνση και η καλύτερη αξιοποίηση πόρων των κοινοτικών διαρθρωτικών ταμείων που κατευθύνονται στην Ελλάδα μέσω του ΕΣΠΑ.
9. Την παρακολούθηση σε σταθερή βάση των οικονομικών αποτελεσμάτων της μεταρρύθμισης του Καλλικράτη η οποία αναμένεται να έχει ένα συνολικό όφελος στη δαπάνη του Δημοσίου της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ από το 2011 έως και το 2013.
10. Την καθολική εφαρμογή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης για όλους τους φορείς και όλους τους γιατρούς του ΕΣΥ.
11. Τη στενή, μηνιαία παρακολούθηση των μεγάλων ελλειμματικών ασφαλιστικών ταμείων όπως το ΙΚΑ το ΝΑΤ τον ΟΑΕΕ και τον ΟΠΑΔ ώστε να περιοριστούν οι μεγάλες ετήσιες αποκλίσεις στις δαπάνες τους.
12. Τη σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς λιγνίτη και σε ιδιώτες παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας που αποτελούσε δέσμευση του υπουργείου Περιβάλλοντος από το 2010.
13. Την προώθηση της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας για μεγάλους (βιομηχανία) μεσαίους (εμπορικές επιχειρήσεις) και οικιακούς καταναλωτές της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
14. Την άμεση συμπλήρωση των κενών και των ελλείψεων που υπάρχουν τόσο στο νόμο όσο και στην εφαρμογή του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων. Στο θέμα αυτό σημειώνεται ότι θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ανοίγματος τόσο για τα επαγγέλματα της οδηγίας των υπηρεσιών όσο και για αυτά που εξαιρούνται από αυτή.
15. Τη δημιουργία ειδικού νομοθετικού πλαισίου για την είσοδο ιδιωτών στη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων με ειδικές διατάξεις με τις οποίες θα αποφεύγονται οι μονοπωλιακές πρακτικές.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών