γράφει : ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
«Κίνδυνος θάνατος» για τον επενδυτικό νόμο, τις αποκρατικοποιήσεις και τις όποιες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, αποτελεί το κλίμα πολιτικής αστάθειας στο οποίο έχει εισέλθει η ελληνική οικονομία.
Ήδη η κυβέρνηση έχει προσγειώσει στα 2 δισ. ευρώ από 5 δισ. ευρώ που εκτιμούσε αρχικά τα φετινά έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις.
Ήδη η κυβέρνηση έχει προσγειώσει στα 2 δισ. ευρώ από 5 δισ. ευρώ που εκτιμούσε αρχικά τα φετινά έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις.
Τεράστια project όπως είναι η αξιοποίηση των 6.500 στρεμμάτων του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού ή η εκμετάλλευση άλλων εμπορικών οικοπέδων της χώρας είναι εξαιρετικά δύσκολο στην παρούσα φάση να συγκεντρώσουν τα βλέμματα στρατηγικών επενδυτών.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις Δημόσιες επιχειρήσεις που προσπαθεί να πουλήσει το Δημόσιο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του ΟΠΑΠ, των ΕΛΠΕ αλλά και των δύο εταιριών Υδάτων, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ που έχουν μετατεθεί για του χρόνου.
Ακόμη και η χθεσινή προκήρυξη του διαγωνισμού για τα κρατικά λαχεία δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί φέτος από την στιγμή που δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το θέμα με την εταιρία στην οποία θα περάσουν τα δικαιώματα της εκμετάλλευσης.
Σημαντικά προβλήματα καταγράφονται και με τις επενδύσεις που άπτονται στον χώρο της ενέργειας καθώς οι πωλήσεις μπορούν να γίνουν μόνο αν το τίμημα πέσει πολύ κάτω του κόστους .
Στον αέρα κινδυνεύουν επίσης να μείνουν και οι πρώτες τρείς επενδύσεις ύψους 1,33 δις ευρώ που έχουν ήδη ενταχθεί στην πρωτοβουλία Fast Track και αναζητούν χρηματοδότηση.
Πρόκειται σύμφωνα με αρμόδια στελέχη για τη κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 200 MW στην περιοχή της Πτολεμαΐδας του Νομού Κοζάνης από την ΗΛΙΑΚΟ ΒΕΛΟΣ ΕΝΑ,
Την αξιοποίηση κοιτάσματος χρυσού στο Νομό Έβρου από τα Χρυσωρυχεία Θράκης Α.Μ.Β.Ε και την ανάπτυξη Φωτοβολταϊκών Σταθμών Συνολικής Ισχύος 131,074 MW από τις Δ. ΠΑΝΑΓΑΚΟΣ – SOLAR CONCEPT AE – SPES SOLARIS AE και Φωτοβολταϊκών Σταθμών Συνολικής Ισχύος 126,82 MW από την ΣΙΛΣΙΟ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΠΑΡΚΑ Α.Ε.
Εκτός από τα έργα αυτά σημαντικό πρόβλημα θα έχουν και οι εθνικές πρωτοβουλίες.
Άμεσα απειλούμενος είναι ο αναπτυξιακός νόμος , στον οποίο το ΥΠΑΝ έχει δημιουργήσει μόνο για το 2011 προσδοκίες για επενδύσεις συνολικού ύψους 4,4 δις ευρώ. Από αυτά τα 3,2 δις. ευρώ θα είναι φοροαπαλλαγές και 1,2 δις είναι επιδοτήσεις.
Παράλληλα, σε εκκρεμότητα βρίσκονται επιδοτήσεις 3 δις, ευρώ που θα πρέπει να καταβληθούν μέχρι και το τέλος του 2013, για να εξοφληθούν οι δικαιούχοι του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου.
Την ίδια στιγμή το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ήδη κινήσει τις διαδικασίες για την αξιοποίηση πόρων, συνολικού ύψους 2 δις ευρώ. Πρόκειται για κονδύλια που αφορούν την χρηματοδότηση ΜΜΕ, αυτοκινητοδρόμων και άλλων σημαντικών υποδομών. Τα έργα κινδυνεύουν να βρεθούν στον «αέρα» εξαιτίας της ρευστότητας του πολιτικού συστήματος. Οι χώρες μέλη της ΕΕ θα πρέπει να εγκρίνουν ομόφωνα ότι τα χρήματα αυτά θα χρησιμοποιηθούν ως εγγυήσεις για δάνεια που θα δοθούν για αυτές τις επενδύσεις.
Στην παρούσα όμως φάση κανείς δεν μπορεί να υποστηρίξει τα ελληνικά αιτήματα για την άμεση προώθηση αυτών των επενδύσεων.
Με την ίδια λογική σε κίνδυνο μπαίνουν και τα 2,2 δις ευρώ που θέλει να κινητοποιήσει το ΥΠΑΝ μέσω του ΕΤΕΑΝ που φιλοδοξεί να παίξει ένα ρόλο Ταμείου Εγγυήσεων ευνοϊκών δανείων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις .
Να σημειωθεί ότι το 25% του συνολικού ποσού του ταμείου προέρχεται από κοινοτικά κονδύλια ενώ το υπόλοιπο τμήμα στο ΥΠΑΝ προσδοκούν να προέλθει από τραπεζική χρηματοδότηση.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Το ίδιο συμβαίνει και με τις Δημόσιες επιχειρήσεις που προσπαθεί να πουλήσει το Δημόσιο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του ΟΠΑΠ, των ΕΛΠΕ αλλά και των δύο εταιριών Υδάτων, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ που έχουν μετατεθεί για του χρόνου.
Ακόμη και η χθεσινή προκήρυξη του διαγωνισμού για τα κρατικά λαχεία δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί φέτος από την στιγμή που δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το θέμα με την εταιρία στην οποία θα περάσουν τα δικαιώματα της εκμετάλλευσης.
Σημαντικά προβλήματα καταγράφονται και με τις επενδύσεις που άπτονται στον χώρο της ενέργειας καθώς οι πωλήσεις μπορούν να γίνουν μόνο αν το τίμημα πέσει πολύ κάτω του κόστους .
Στον αέρα κινδυνεύουν επίσης να μείνουν και οι πρώτες τρείς επενδύσεις ύψους 1,33 δις ευρώ που έχουν ήδη ενταχθεί στην πρωτοβουλία Fast Track και αναζητούν χρηματοδότηση.
Πρόκειται σύμφωνα με αρμόδια στελέχη για τη κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 200 MW στην περιοχή της Πτολεμαΐδας του Νομού Κοζάνης από την ΗΛΙΑΚΟ ΒΕΛΟΣ ΕΝΑ,
Την αξιοποίηση κοιτάσματος χρυσού στο Νομό Έβρου από τα Χρυσωρυχεία Θράκης Α.Μ.Β.Ε και την ανάπτυξη Φωτοβολταϊκών Σταθμών Συνολικής Ισχύος 131,074 MW από τις Δ. ΠΑΝΑΓΑΚΟΣ – SOLAR CONCEPT AE – SPES SOLARIS AE και Φωτοβολταϊκών Σταθμών Συνολικής Ισχύος 126,82 MW από την ΣΙΛΣΙΟ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΠΑΡΚΑ Α.Ε.
Εκτός από τα έργα αυτά σημαντικό πρόβλημα θα έχουν και οι εθνικές πρωτοβουλίες.
Άμεσα απειλούμενος είναι ο αναπτυξιακός νόμος , στον οποίο το ΥΠΑΝ έχει δημιουργήσει μόνο για το 2011 προσδοκίες για επενδύσεις συνολικού ύψους 4,4 δις ευρώ. Από αυτά τα 3,2 δις. ευρώ θα είναι φοροαπαλλαγές και 1,2 δις είναι επιδοτήσεις.
Παράλληλα, σε εκκρεμότητα βρίσκονται επιδοτήσεις 3 δις, ευρώ που θα πρέπει να καταβληθούν μέχρι και το τέλος του 2013, για να εξοφληθούν οι δικαιούχοι του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου.
Την ίδια στιγμή το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ήδη κινήσει τις διαδικασίες για την αξιοποίηση πόρων, συνολικού ύψους 2 δις ευρώ. Πρόκειται για κονδύλια που αφορούν την χρηματοδότηση ΜΜΕ, αυτοκινητοδρόμων και άλλων σημαντικών υποδομών. Τα έργα κινδυνεύουν να βρεθούν στον «αέρα» εξαιτίας της ρευστότητας του πολιτικού συστήματος. Οι χώρες μέλη της ΕΕ θα πρέπει να εγκρίνουν ομόφωνα ότι τα χρήματα αυτά θα χρησιμοποιηθούν ως εγγυήσεις για δάνεια που θα δοθούν για αυτές τις επενδύσεις.
Στην παρούσα όμως φάση κανείς δεν μπορεί να υποστηρίξει τα ελληνικά αιτήματα για την άμεση προώθηση αυτών των επενδύσεων.
Με την ίδια λογική σε κίνδυνο μπαίνουν και τα 2,2 δις ευρώ που θέλει να κινητοποιήσει το ΥΠΑΝ μέσω του ΕΤΕΑΝ που φιλοδοξεί να παίξει ένα ρόλο Ταμείου Εγγυήσεων ευνοϊκών δανείων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις .
Να σημειωθεί ότι το 25% του συνολικού ποσού του ταμείου προέρχεται από κοινοτικά κονδύλια ενώ το υπόλοιπο τμήμα στο ΥΠΑΝ προσδοκούν να προέλθει από τραπεζική χρηματοδότηση.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών