γράφει : ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Στα 33 εκατ. ευρώ αναμένεται να «εκτοξευτούν», στο τέλος του έτους, οι ζημίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, βάζοντας σε κίνδυνο το πρόγραμμα ανασυγκρότησης των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Οι ζημίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 9μηνο του τρέχοντος έφτασαν τα 30 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 900.000 ευρώ που προέβλεπε το αρχικό επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας.
Οι ζημίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 9μηνο του τρέχοντος έφτασαν τα 30 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 900.000 ευρώ που προέβλεπε το αρχικό επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας.
Οι ζημιές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν απασχολήσει έντονα την Τρόικα η οποία μάλιστα σε πρόσφατη έκθεση της τονίζει ότι η ιδιωτικοποίησης της εταιρίας αποτελεί ένα δύσκολο εγχείρημα.
Σύμβουλος του Δημοσίου για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την αποκρατικοποίηση της επιχειρησιακής μονάδας συντήρησης τροχαίου υλικού Rosco του ΟΣΕ, καθώς και την αξιοποίηση επιλεγμένων περιουσιακών στοιχείων της ΓΑΙΑΟΣΕ, έχει αναλάβει n κοινοπραξία των εταιρειών SNCF International, Εμπορική Τράπεζα, Credit Agricole CIB και το δικηγορικό γραφείο «Μ.&Π. Μπερνίτσα».
Πάντως, οι μηνιαίες ζημίες της εταιρείας έχουν συρρικνωθεί δραστικά από τα 20 εκατ. ευρώ, κατά μέσο όρο το μήνα το 2010, στα 1,5 εκατ. ευρώ τον περασμένο Σεπτέμβριο, χωρίς όμως οι στόχοι να επιτυγχάνονται, αφού ελλείψει κεφαλαίων καθυστερούν σημαντικά έργα τόσο στη γραμμή Αθήνα- Θεσσαλονίκη, ειδικά στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός, που η ταχύτητα είναι της τάξεως των 10-20 χλμ την ώρα, όσο και στο Θριάσιο όπου θα μπορούσαν να υποβοηθήσουν τις εμπορευματικές μεταφορές ειδικά στις μεταφορές κλειστών βαγονιών.
Την ίδια ώρα καθυστερεί η άμεση αξιοποίηση ακινήτων του ΟΣΕ, την πώληση-εκμίσθωση των οποίων αναλαμβάνει το Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας μετά την αποτυχία αξιοποίησης ακινήτου φιλέτου του ΟΣΕ στην Πλατεία Αριστοτέλους στην Θεσσαλονίκη από τη ΓΑΙΑΟΣΕ για το οποίο λέγεται ότι η εταιρεία που εκμεταλλεύεται την περιουσία του ΟΣΕ ζητούσε 6,5 εκατ. ευρώ και δέχθηκε προσφορά μόνο 1,5 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται (αύξηση 20% στα έσοδα από εισιτήρια για το διάστημα από 21Αυγούστου έως 21 Σεπτεμβρίου), «αιμορραγεί» λόγω των απεργιών, αφού κάθε ημέρα απεργίας, σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος, η εταιρεία ζημιώνεται περί τις350.000 ευρώ, εξ αιτίας κυρίως της μη λειτουργίας του Προαστιακού Σιδηροδρόμου.
Ταυτόχρονα τα έσοδα από τις εμπορευματικές μεταφορές παραμένουν στα ίδια μεγέθη με πέρυσι, εξ αιτίας της πτώσης κατά 40% της αγοράς των εμπορευμάτων, ενώ την ίδια ώρα έχει αυξηθεί το κόμιστρο.
Ελπίδα για άνοδο των μεγεθών το 2012 στις εμπορευματικές μεταφορές αποτελεί συμφωνία που υπεγράφη με γερμανική και ουγγρική εταιρεία για την έλευση δυο τρένων σε εβδομαδιαία βάση.
Επιπλέον, η εταιρεία αδυνατεί να πληρώσει στην ΟΣΕ-ΕΔΙΣΥ και το ετήσιο ενοίκιο για την χρήση και συντήρηση των τρένων και των γραμμών που προσεγγίζει τα 105 εκατ. ευρώ περίπου.
Σύμφωνα με το νέο προσανατολισμό της ΕΕ, οι κρατικές βοήθειες προς τους σιδηροδρόμους θα ελέγχονται πλέον με τον ίδιο τρόπο που ισχύει για όλους τους άλλους τομείς των μεταφορών (αεροπορικές, θαλάσσιες), στο πλαίσιο των κανόνων περί υγιούς ανταγωνισμού.
Η νέα οδηγία της ΕΕ ουσιαστικά αποτελεί την «ταφόπλακα» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Πλέον, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υποχρεούται να μην χρειάζεται επιχορηγήσεις για την εξασφάλιση των λειτουργικών της εξόδων και την κάλυψη των λειτουργικών της ελλειμμάτων και αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να εμφανίζει κάποια κέρδη, έστω οριακά.
Κάτι τέτοιο φαντάζει ανέφικτο, αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση από το Δημόσιο των δρομολογίων που αποτελούν Υποχρέωση Δημόσιας Υπηρεσίας (περίπου 55 εκ. ευρώ το χρόνο, έχει σημειωθεί πρόβλημα) και δεν αυξήσει σημαντικά τα έσοδα (κυρίως) από τη μεταφορά εμπορευμάτων.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σύμβουλος του Δημοσίου για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την αποκρατικοποίηση της επιχειρησιακής μονάδας συντήρησης τροχαίου υλικού Rosco του ΟΣΕ, καθώς και την αξιοποίηση επιλεγμένων περιουσιακών στοιχείων της ΓΑΙΑΟΣΕ, έχει αναλάβει n κοινοπραξία των εταιρειών SNCF International, Εμπορική Τράπεζα, Credit Agricole CIB και το δικηγορικό γραφείο «Μ.&Π. Μπερνίτσα».
Πάντως, οι μηνιαίες ζημίες της εταιρείας έχουν συρρικνωθεί δραστικά από τα 20 εκατ. ευρώ, κατά μέσο όρο το μήνα το 2010, στα 1,5 εκατ. ευρώ τον περασμένο Σεπτέμβριο, χωρίς όμως οι στόχοι να επιτυγχάνονται, αφού ελλείψει κεφαλαίων καθυστερούν σημαντικά έργα τόσο στη γραμμή Αθήνα- Θεσσαλονίκη, ειδικά στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός, που η ταχύτητα είναι της τάξεως των 10-20 χλμ την ώρα, όσο και στο Θριάσιο όπου θα μπορούσαν να υποβοηθήσουν τις εμπορευματικές μεταφορές ειδικά στις μεταφορές κλειστών βαγονιών.
Την ίδια ώρα καθυστερεί η άμεση αξιοποίηση ακινήτων του ΟΣΕ, την πώληση-εκμίσθωση των οποίων αναλαμβάνει το Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας μετά την αποτυχία αξιοποίησης ακινήτου φιλέτου του ΟΣΕ στην Πλατεία Αριστοτέλους στην Θεσσαλονίκη από τη ΓΑΙΑΟΣΕ για το οποίο λέγεται ότι η εταιρεία που εκμεταλλεύεται την περιουσία του ΟΣΕ ζητούσε 6,5 εκατ. ευρώ και δέχθηκε προσφορά μόνο 1,5 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται (αύξηση 20% στα έσοδα από εισιτήρια για το διάστημα από 21Αυγούστου έως 21 Σεπτεμβρίου), «αιμορραγεί» λόγω των απεργιών, αφού κάθε ημέρα απεργίας, σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος, η εταιρεία ζημιώνεται περί τις350.000 ευρώ, εξ αιτίας κυρίως της μη λειτουργίας του Προαστιακού Σιδηροδρόμου.
Ταυτόχρονα τα έσοδα από τις εμπορευματικές μεταφορές παραμένουν στα ίδια μεγέθη με πέρυσι, εξ αιτίας της πτώσης κατά 40% της αγοράς των εμπορευμάτων, ενώ την ίδια ώρα έχει αυξηθεί το κόμιστρο.
Ελπίδα για άνοδο των μεγεθών το 2012 στις εμπορευματικές μεταφορές αποτελεί συμφωνία που υπεγράφη με γερμανική και ουγγρική εταιρεία για την έλευση δυο τρένων σε εβδομαδιαία βάση.
Επιπλέον, η εταιρεία αδυνατεί να πληρώσει στην ΟΣΕ-ΕΔΙΣΥ και το ετήσιο ενοίκιο για την χρήση και συντήρηση των τρένων και των γραμμών που προσεγγίζει τα 105 εκατ. ευρώ περίπου.
Σύμφωνα με το νέο προσανατολισμό της ΕΕ, οι κρατικές βοήθειες προς τους σιδηροδρόμους θα ελέγχονται πλέον με τον ίδιο τρόπο που ισχύει για όλους τους άλλους τομείς των μεταφορών (αεροπορικές, θαλάσσιες), στο πλαίσιο των κανόνων περί υγιούς ανταγωνισμού.
Η νέα οδηγία της ΕΕ ουσιαστικά αποτελεί την «ταφόπλακα» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Πλέον, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υποχρεούται να μην χρειάζεται επιχορηγήσεις για την εξασφάλιση των λειτουργικών της εξόδων και την κάλυψη των λειτουργικών της ελλειμμάτων και αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να εμφανίζει κάποια κέρδη, έστω οριακά.
Κάτι τέτοιο φαντάζει ανέφικτο, αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση από το Δημόσιο των δρομολογίων που αποτελούν Υποχρέωση Δημόσιας Υπηρεσίας (περίπου 55 εκ. ευρώ το χρόνο, έχει σημειωθεί πρόβλημα) και δεν αυξήσει σημαντικά τα έσοδα (κυρίως) από τη μεταφορά εμπορευμάτων.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών