Τελευταία Νέα
Ελλάδα

Alpha Bank: Όχι σε άλλα μέτρα το 2012 – Να εκλογικευτεί το Δημόσιο, να μειωθούν οι δαπάνες και να προχωρήσει η αναπτυξιακή πολιτική

Alpha Bank: Όχι σε άλλα μέτρα το 2012 – Να εκλογικευτεί το Δημόσιο, να μειωθούν οι δαπάνες και να προχωρήσει η αναπτυξιακή πολιτική
Σοβαρές ενστάσεις για τις απόψεις που θέλουν να υπάρχει ανάγκη για τη λήψη επιπλέον μέτρων στην Ελλάδα εκφράζει η Alpha Bank στο εβδομαδιαίο δελτίο της, επισημαίνοντας τα δύο στοιχεία που είναι ανάγκη να προωθηθούν.
Σύμφωνα με την Alpha Bank σε κάθε περίπτωση, από πουθενά δεν προκύπτει καμιά ανάγκη για νέα μέτρα αύξησης των εσόδων και μείωσης των δαπανών για την υλοποίηση του Προϋπολογισμού του 2012, πέραν της αποτελεσματικής εφαρμογής των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί. Αντίθετα, υπάρχει άμεση ανάγκη:
α) για συνέχιση της προσπάθειας που γίνεται για εκλογίκευση της λειτουργίας του δημόσιου τομέα για αύξηση της παραγωγικότητάς του και της προσφοράς του στην ελληνική οικονομία και κοινωνία και για ουσιαστική μείωση του κόστους λειτουργίας του, όπως άλλωστε προκύπτει και από την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ για την ανασυγκρότηση της κεντρικής κυβέρνησης της χώρας. Υπάρχει δυνατότητα για περαιτέρω μείωση των δαπανών, σε συνέχεια των όσων σημαντικών έχουν επιτευχθεί έως σήμερα. Αυτό θα πρέπει να γίνει όχι πλέον με οριζόντιες περικοπές ή με οριζόντιες μειώσεις προσωπικού (πρόωρες συνταξιοδοτήσεις),  αλλά με ορθολογική διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, με επιλεκτικές ανακατατάξεις και μεταθέσεις και με παροχή κινήτρων και ανάθεση υποχρεώσεων και ευθυνών και, κυρίως, με μεγαλύτερη διασύνδεση των αμοιβών με την παραγωγικότητα. Ο αναπτυξιακός δημόσιος τομέας μπορεί να λειτουργήσει ως βασικός συντελεστής όχι ως ανασταλτικός παράγων, για την έξοδο από την κρίση.
β) για εφαρμογή όλων των αναγκαίων μέτρων που θα εξασφαλίσουν την έξοδο της οικονομίας από την ύφεση από τα πρώτα 3μηνα του 2012. Η συνεχής διατύπωση προβλέψεων για νέα ύφεση της οικονομίας το 2012 δεν συνιστά οικονομική πολιτική είτε αυτή προέρχεται από την Κυβέρνηση είτε από την Τρόικα. Πολιτική είναι η εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων για την ανάκαμψη της οικονομίας από το 2012 και για την ικανοποιητική αναπτυξιακή της πορεία από το 2013 και μετά, και η ανάδειξη των δυνατοτήτων και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας και όχι η συνεχής μεμψιμοιρία και απαισιοδοξία και οι υπερβολές στις εκτιμήσεις για αρνητικές εξελίξεις στο μέλλον. Οι δυνατότητες ανάπτυξης και εξόδου από την κρίση αναμφισβήτητα υπάρχουν, όπως ήδη έδειξε ο ιδιωτικός τομέας της οικονομίας μας στο 3ο 3μηνο.’11.
Οι κυριότερες οικονομικές εξελίξεις στο προηγούμενο 7ήμερο συνίστανται
περιληπτικά στα ακόλουθα:
Πρώτον, η πτώση του ΑΕΠ στο 3ο 3μηνο.’11 εκτιμήθηκε τελικά στο -5,0%, από -5,2% που είχε εκτιμηθεί αρχικά. Σύμφωνα δε με τα αναλυτικά στοιχεία για την εξέλιξη των βασικών μεγεθών του ΑΕΠ, η πτώση του ΑΕΠ οφείλεται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ, στην πτώση της εγχώριας ζήτησης για κατανάλωση και επενδύσεις κατά -6,9% σε σταθερές τιμές, η οποία συνδυάστηκε στο 3ο 3μηνο.’11 με μικρή μείωση των εισαγωγών αγαθών κατά -2,3% σε σταθερές τιμές (αύξηση 5,3% σε τρέχουσες τιμές) και του συνόλου των εισαγωγών αγαθών και υπηρεσιών κατά -4,3% σε σταθερές τιμές (λόγω κυρίως της πτώσης των πληρωμών για (διεθνείς μεταφορές). Φαίνεται, λοιπόν, ότι η δημοσιονομική προσαρμογή ασκεί έντονη αρνητική επίδραση στην εγχώρια ζήτηση χωρίς να επηρεάζει αναλογικά στον ίδιο βαθμό τις εισαγωγές.
Επίσης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ, η ιδιωτική κατανάλωση μειώθηκε κατά -5,5% σε σταθερές τιμές στο 3ο 3μηνο.’11, παρά το ότι ο όγκος των πωλήσεων των καταστημάτων λιανικής μειώθηκε μόνο κατά -2,0%, ο κύκλος εργασιών στον τουρισμό μειώθηκε κατά -1,2%, ο κύκλος εργασιών στη βιομηχανία στην εγχώρια αγορά αυξήθηκε κατά 4,9%, ο κύκλος εργασιών στις χερσαίες μεταφορές αυξήθηκε κατά 14,2%, στις πλωτές μεταφορές κατά 2,9% και στις αεροπορικές μεταφορές κατά 4,5% και ο κύκλος εργασιών στον τομέα των αυτοκινήτων μειώθηκε κατά -6,5% στο 3ο 3μηνο.’11, έναντι της μεγάλης πτώσης του κατά -31,2% στο 2ο 3μηνο.’11 και κατά -40,5% στο 1ο 3μηνο.’11.
Τέλος, από τα αναλυτικά στοιχεία που παρουσιάζει η ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει ότι η πτώση της οικονομικής δραστηριότητας στην εγχώρια οικονομία και η αύξηση της ανεργίας και στο 3ο 3μηνο.’11 οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στη μεγάλη πτώση των επενδύσεων που προωθούνται και εξαρτώνται από το κράτος.
Ειδικότερα, η πτώση των επενδύσεων του ΠΔΕ ανήλθε στο -28,3% και η πτώση των επενδύσεων στις λοιπές κατασκευές ανήλθε στο -15,7%, με την τελευταία να συμβάλλει στην ενίσχυση της πτώσης του ΑΕΠ στο 3ο 3μηνο.’11 κατά -0,7 π.μ. Τα
ανωτέρω, σε συνδυασμό με την πτώση των επενδύσεων σε κατοικίες συνέβαλαν στην πτώση της προστιθέμενης αξίας του κλάδου των κατασκευών κατά -18,9% στο 3ο 3μηνο.’11 και κατά συνέπεια στην πτώση του ΑΕΠ κατά 1,1 π.μ. και στην σημαντική πτώση της απασχόλησης και την αύξηση της ανεργίας. Το γεγονός ότι σήμερα δεν συζητείται η επανεκκίνηση της κατασκευής των μεγάλων οδικών έργων παρά μόνον από τα μέσα του 2012 δείχνει τις βασικές αιτίες που, σε συνδυασμό με όσα προαναφέρθηκαν για την ιδιωτική κατανάλωση και τις εισαγωγές και με την συνεχή εξασθένιση του οικονομικού κλίματος στη χώρα, απέτρεψαν μια πολύ μεγαλύτερη επιβράδυνση της καταγεγραμμένης ύφεσης στην ελληνική οικονομία από το 3ο 3μηνο.’11. Το πρόβλημα είναι ότι οι υπερβολές στη διατύπωση δυσμενών εκτιμήσεων, πέραν των ήδη εξαιρετικά δυσμενών εξελίξεων που πράγματι συμβαίνουν, συμβάλλουν πολλές φορές στην αυτοπραγμάτωσή τους. Οι υπέρμετρα αρνητικές εκτιμήσεις για τις εξελίξεις στην οικονομία στο μέλλον έχουν συνήθως μόνο ένα αποτέλεσμα: Την περαιτέρω αποδυνάμωση του οικονομικού κλίματος στη χώρα που αποτελεί τον βασικό μηχανισμό αναχαίτισης της ανάκαμψης στην οικονομία και συμβάλλει στην περαιτέρω επέκταση της ύφεσης και στην μεγαλύτερη αύξηση της ανεργίας.
Σε κάθε περίπτωση, οι εκτιμήσεις για τη νέα μεγάλη πτώση του ΑΕΠ στο 3ο 3μηνο.’11 δεν είναι δυνατό να αποκρύψουν την σημαντική βελτίωση της οικονομικής δραστηριότητας του ιδιωτικού τομέα της ελληνικής οικονομίας κατά το 3μηνο αυτό. Δείχνουν επίσης ότι η ανάκαμψη της οικονομίας θα ήταν πραγματικότητα από το 3ο 3μηνο.’11 αν είχε ήδη δραστηριοποιηθεί και ο δημόσιος τομέας στους τομείς των επενδύσεων που εξαρτώνται από το κράτος.
Δεύτερον, τα στοιχεία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού (ΕΕΔ) τον Σεπτέμβριο του 2011 δείχνουν ότι η ανεργία επανήλθε σε κανονικά για την εποχή επίπεδα μετά την αύξηση της σε 18,4% τον Αύγ.΄11, και διαμορφώνεται στο πολύ υψηλό και εξαιρετικά επώδυνο για την ελληνική κοινωνία 17,5% του εργατικού δυναμικού, με την ανεργία των νέων να υπερβαίνει το 45%. Η διαμόρφωση της ανεργίας στο 17,5% του εργατικού δυναμικού, αποτέλεσμα της βαθειάς ύφεσης και των δραστικών αναδιαρθρώσεων βασικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας στα τελευταία τέσσερα χρόνια, προοιωνίζεται περαιτέρω άνοδο στο 19% τον Δεκ.’11 και στο 17% κατά μέσο όρο το 2011.
Γενικά, η μεγάλη αύξηση της ανεργίας στην τρέχουσα περίοδο προσδιορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τα ακόλουθα: α) Από την μεγάλη πτώση της δραστηριότητας στον τομέα των κατασκευών, συμπεριλαμβανομένων των δημοσίων έργων και των έργων που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως προαναφέρθηκε. β) Από
τις δραστικές και εξαιρετικά απότομες διαρθρωτικές ανακατατάξεις που σημειώνονται στον κλάδο του λιανικού εμπορίου και των εγχώριων, μη εμπορεύσιμων διεθνώς, υπηρεσιών. Τα μικρά - μη ανταγωνιστικά καταστήματα και οι μικρές επιχειρήσεις δεν είναι δυνατό να επιβιώσουν σε περιόδους έντονου ανταγωνισμού από μεγάλες επιχειρηματικές μονάδες με ταυτόχρονη μεγάλη πτώση και της εγχώριας ζήτησης. Στο πλαίσιο αυτό, είναι ενδεχομένως μονόδρομος η επιδίωξη δημιουργίας μεγαλύτερων και πιο ανταγωνιστικών μονάδων με συγχωνεύσεις και εξαγορές για προσφορά πραγματικά χρήσιμων αγαθών και υπηρεσιών στην εγχώρια και τις ξένες αγορές σε ανταγωνιστικό κόστος. γ) Από τη σημαντική μείωση της απασχόλησης (ιδιαίτερα συμβασιούχων και άλλων μη μόνιμων υπαλλήλων) στο δημόσιο τομέα.
Το τελευταίο είναι σε μεγάλο βαθμό αναπόφευκτο λόγω και των υπερβολών που είχαν σημειωθεί στα προηγούμενα έτη. Όλα τα ανωτέρω σηματοδοτούν ότι για την απορρόφηση του πλεονάζοντος εργατικού δυναμικού είναι απόλυτη ανάγκη να αποκατασταθεί έγκαιρα η διαδικασία υλοποίησης των δημοσίων έργων, ιδιαίτερα εκείνων που συγχρηματοδοτούνται από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και η αύξηση των επενδύσεων μέσω των ιδιωτικοποιήσεων και των συνεργασιών δημοσίου- ιδιωτικού τομέα.
Τρίτον, ανακοινώθηκαν τα στοιχεία για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού στο 11μηνο Ιαν.- Νοεμβρίου 2011 και διαπιστώθηκε ότι, τελικά, τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού ήταν αυξημένα κατά 6,7% σε ετήσια βάση και όχι μειωμένα κατά -13,3%, όπως είχε ανακοινωθεί και σχολιασθεί ευρέως την προηγούμενη εβδομάδα. Μετά από αυτή την εξέλιξη τα καθαρά έσοδα του ΤΠ παρουσιάζονται μειωμένα κατά -3,1% σε ετήσια βάση στο 11μηνο.’11, έναντι αύξησής τους κατά 0,9% που έχει τεθεί ως στόχος για το 2011 στον Π2012. Ο στόχος αυτός μπορεί και πρέπει να επιτευχθεί σε δημοσιονομική βάση με τα έσοδα που θα εισπραχθούν τον Δεκ.’11 και τους πρώτους μήνες του 2012. Από την άλλη πλευρά, μικρή υπέρβαση αναμένεται στις πρωτογενείς δαπάνες του ΤΠ, λόγω κυρίως των καταπτώσεων εγγυήσεων των φορέων εκτός της γενικής κυβέρνησης και των σημαντικά αυξημένων επιχορηγήσεων των ασφαλιστικών ταμείων λόγω της μεγάλης μείωσης των εσόδων τους.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης