Τελευταία Νέα
Ελλάδα

Τρόικα : «Απελευθερώστε τα επαγγέλματα και τις υπηρεσίες για να πέσουν οι τιμές»

Τρόικα : «Απελευθερώστε τα επαγγέλματα και τις υπηρεσίες για να πέσουν οι τιμές»
Άνοιγμα στον ελεύθερο ανταγωνισμό ετοιμάζει η κυβέρνηση η οποία μέχρι το τέλος του έτους σκοπεύει να άρει τους προστατευατικούς περιορισμούς  που ισχύουν για μια σειρά  επαγγέλματα  και υπηρεσίες.
Με νόμο που θα καταθέσει έως το τέλος του έτους στην βουλή τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών  θα κωδικοποιούν ένα προς ένα τα επαγγέλματα  και τις υπηρεσίες που θα τεθούν προς απελευθέρωση σε συνέχεια των υποδείξεων του κλιμακίου  της  Τρόικας για την υποχώρηση των τιμών.
Έτσι μετά τους ιδιοκτήτες των βυτιοφόρων τα «πάνω κάτω» έρχονται για τους δικηγόρους, τους συμβολαιογράφους, του οπτικούς, τους φαρμακοποιούς, του μηχανικούς, του αρχιτέκτονες, τους ιδιοκτήτες των  ταξί κλπ και για πλήθος άλλα επαγγέλματα  για τα οποία η Ελλάδα έχει σχεδόν αποκτήσει σταθερή θέση στο «εδώλιο» της Κομισιόν λόγω της μη άρσης των περιορισμών που θέτει η εθνική νομοθεσία στην άσκηση αυτών των δραστηριοτήτων.
Στο υπουργείο Οικονομικών κάνουν λόγο για «ηρωικές» αποφάσεις που θα πρέπει να ληφθούν από την πλευρά της κυβέρνησης προκειμένου να καμφθούν οι σθεναρές αντιστάσεις των εμπλεκόμενων κλάδων.
«Ουσιαστικά δεν πρόκειται για κλειστά επαγγέλματα» επισημαίνουν αρμόδια στελέχη,  «αλλά για περιοριστικές πρακτικές που τα συνοδεύουν και τις οποίες η εθνική νομοθεσία φρόντισε με τον καλύτερο τρόπο να τις μεταλαμπαδεύσει από γενιά σε γενιά αποκτώντας έτσι στίγμα ιστορικής δραστηριότητας».  
Τα τελευταία χρόνια τα κλειστά επαγγέλματα έχουν ανοίξει...μόνο στα λόγια. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού που αποτελούσε και την αρμόδια αρχή η οποία χρόνια τώρα  εξέταξε το θέμα των «κλειστών επαγγελμάτων» άφησε πολλάκις ανοικτό το ενδεχόμενο κατάργησης των γεωγραφικών περιορισμών που διέπει την άσκηση του δικηγορικού λειτουργήματος.
Ωστόσο, δεν είναι μόνο το επάγγελμα του δικηγόρου το οποίο σύμφωνα με την Επιτροπή παραβιάζονται ευθέως οι κανόνες της Κοινής αγοράς και η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει μάχη με τις νομοθετικές διατάξεις που το υποστηρίζουν.
Είναι και το επάγγελμα του φαρμακοποιού για το οποίο όπως επισημαίνουν οι αρμόδιοι η «αναμέτρηση» με την διάταξη της εδαφικής απόστασης που ορίζει ο νόμος για το άνοιγμα νέου φαρμακείου θα είναι εξίσου σημαντική.
Αν και το ΚΕΠΕ στην μελέτη που συνέταξε το 2001 πρότεινε την «χαλάρωση» των ισχύοντων περιορισμών στο επάγγελμα του φαρμακοποιού  για να μη δημιουργούνται υπεραξίες με τις άδειες, εντούτοις οι περιορισμοί εξακολουθούν να υφίστανται.
O νόμος προβλέπει ότι τα ιδρυόμενα φαρμακεία πρέπει να απέχουν τουλάχιστον 100 μέτρα από αυτά που ήδη λειτουργούν, ενώ εν ισχύ βρίσκονται και οι πληθυσμιακοί περιορισμοί για τη χορήγηση άδειας.
Οι  προϋποθέσεις αυτές που υποσκάπτουν τον ανταγωνισμό έχουν εκτινάξει στα ύψη τον «αέρα» που καταβάλλουν οι νέοι φαρμακοποιοί στους αποσυρόμενους για να αγοράσουν την άδεια ενός φαρμακείου, ιδιαίτερα μάλιστα όταν αυτό βρίσκεται κοντά σε νοσοκομεία.
Προστατευτικοί κανόνες λειτουργίας ισχύουν και για τους συμβολαιογράφους, με  το κράτος να καθορίζει το όριο στις άδειες ασκήσεως επαγγέλματος, ενώ οι αμοιβές τους καθορίζονται σε κεντρικό επίπεδο.
Στους λογιστές ισχύουν εναρμονισμένες πρακτικές τιμολόγησης των υπηρεσιών που προσφέρουν (τιμοκατάλογος) και τους οδοντιάτρους για τους οποίους ισχύουν επίσης κατώτατες αμοιβές.
Eυθεία παραβίαση της Κοινοτικής Οδηγίας που προβλέπει την αμοιβαία αναγνώριση των πτυχίων, πιστοποιητικών αλλά και των συναφών τίτλων  στον τομέα της αρχιτεκτονικής, διαπίστωσε η Κομισιόν από την πλευρά της Ελλάδας.
Την ίδια στιγμή «κόκκινη κάρτα» έχει δεχθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η χώρα μας και για το γεγονός  ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, η εγγραφή στο οποίο, είναι υποχρεωτική για την άσκηση του επαγγέλματος του αρχιτέκτονα, καθυστερεί σημαντικά κατά την διεκπεραίωση των φακέλων και τις εγγραφές των κοινοτικών υπηκόων, οι οποίοι είναι κάτοχοι των συγκεκριμένων τίτλων σπουδών.                        Τέλος, υπό τον έλεγχο του κράτους είναι ο αριθμός των αδειών  για τα ταξί και τα υπεραστικά λεωφορεία.  Η κυβέρνηση αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο ακόμη και για την ίδρυση εταιριών ΤΑΞΙ που μελετούσε κάποτε ο τότε υπουργός Οικονομικών Γιάννος Παπαντωνίου.  

Μ. Χ.

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης