γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Μετά από ένα «διάλειμμα» 90 ημερών, η Τρόικα επιστρέφει και πάλι στην Αθήνα. Μαζί με τους εκπροσώπους του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), της Ε.Ε. και της ΕΚΤ, θα έρθουν και τα τεχνικά κλιμάκια, στα οποία έχουν δοθεί εντολές να «ξετινάξουν» ένα προς ένα τους κωδικούς του προϋπολογισμού και να ρίξουν «φως» σε κάθε κρίσιμη μεταρρύθμιση του Μνημονίου που έχει μείνει πίσω. Να σημειωθεί πως οι επικεφαλείς της τρόικα θα μείνουν για 3 ημέρες στην Αθήνα, από την ερχόμενη Πέμπτη έως το Σάββατο. Στο πλαίσιο των επαφών που θα έχουν, θα συναντηθούν με τον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά και με κορυφαία στελέχη της κυβέρνησης.
Κατά τις πληροφορίες, τουλάχιστον 35 ελεγκτές αναμένεται να στελεχώσουν τη νέα αποστολής της Τρόικας, η οποία θα χωρίζεται σε 5 γκρουπ των 6 με 7 ατόμων. Κάθε ένα από αυτά έρχεται με συγκεκριμένη «ατζέντα» ελέγχου στην χώρα μας, που θα αποτελέσει κομμάτι της συνολικής έκθεσης αξιολόγησης που θα συντάξουν οι επικεφαλής της Τρόικας μετά το πέρας των επαφών στην Ελλάδα. Από το περιεχόμενο της έκθεσης θα εξαρτηθεί και η εκταμίευση της επόμενης δόσης από τον μηχανισμό στήριξης, ύψους 30 δισ. ευρώ.
Της εκταμίευσης θα προηγηθεί η επικαιροποίηση του Μνημονίου και οι δεσμεύσεις από τη νέα κυβέρνηση ότι θα τηρηθούν οι στόχοι και τα μέτρα των 11,6 δις, ευρώ που θα προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο για τα έτη 2013 – 2014 και θα αποτυπώνονται στο νέο προϋπολογισμό. Αν γίνει επέκταση του προγράμματος ως και το 2016, τα μέτρα των 11,6 δις. ευρώ είναι πολύ πιθανό να εξειδικευτούν το Σεπτέμβριο.
Αυτό που προέχει για την Τρόικα είναι να «ξεπαγώσει» το Μνημόνιο και να πάρει μία γεύση για το τι έχει κάνει στο δίμηνο της ακυβερνησίας η Ελλάδα και τι όχι. Οι δανειστές γνωρίζουν ότι ταμειακά διαθέσιμα του ελληνικού δημοσίου επαρκούν έως τις 20- 21 Ιουλίου και αυτό τους δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα να πιέσουν μέχρι το σημείο το οποίο εκείνη θέλουν τη νέα κυβέρνηση. Έτσι θα μπορέσουν να αποσπάσουν οποιοδήποτε κείμενο δεσμεύσεων για την εκτέλεση του Μνημονίου το οποίο λέγεται ότι επιθυμούν.
Εφόσον η κατάσταση σε δημοσιονομικό πεδίο παραμείνει ασφυκτική και η Αθήνα δεν μπορέσει να καλύψει μέσα στο καλοκαίρι τις εσωτερικές της υποχρεώσεις (μισθούς, συντάξεις) τότε είναι πολύ πιθανό οι ξένοι να «ανάψουν» άτυπα το «πράσινο φως» στο νέο οικονομικό επιτελείο να χρησιμοποιήσει τα 3 δις. ευρώ που διαθέτει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Η άφιξη την Τρόικας αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα έχει ήδη σημάνει τον «συναγερμό» στην κυβέρνηση και στον Γιάννη Στουρνάρα που θα είναι επικεφαλής των διαβουλεύσεων που θα ακολουθήσουν.
Ο κ. Στουρνάρας είναι αυτός ο οποίος καλείται να «ανοίξει τον δρόμο» για την υλοποίηση των προγραμματικών δεσμεύσεων της κυβέρνησης και από την άλλη να διαπραγματευθεί με την Τρόικα μια σειρά ζητημάτων που προβλέπονται από το δεύτερο Μνημόνιο και τα οποία έχουν να κάνουν: Με νέες δραστικές ανατροπές των εργασιακών σχέσεων, μειώσεις μισθών σε ειδικά μισθολόγια, απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων, κλείσιμο κρατικών φορέων, τοποθέτηση «εποπτών» στα υπουργεία, δημιουργία νέου φορολογικού περιβάλλοντος και επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Ο κ. Στουρνάρας γνωρίζει πολύ καλά ότι το έργο που έχει αναλάβει δεν είναι καθόλου εύκολο και αυτό που τον περιμένει είναι ένας αγώνας δρόμου για να μπορέσει να καλύψει το πλήθος των όρων που απορρέουν από το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής.
Έχει ήδη ενημερωθεί από τον διοικητή της τράπεζας της Ελλάδος Γιώργο Προβόπουλο για τις ταμειακές ροές του Δημοσίου και για το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, ενώ μέσα στο Σαββατοκύριακο είχε αλλεπάλληλες συναντήσεις με τον υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Μαυραγάνη και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταικούρα.
Ο κ. Μαυραγάνης έδωσε στον κ. Στουρνάρα αναλυτικά στοιχεία με την πορεία των φορολογικών εσόδων, τις μέσες ημερήσιες εισπράξεις αλλά και τις ενέργειες που γίνονται για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας. Ενημέρωση είχε και για την πορεία των εισπράξεων από τον ΦΠΑ που ως γνωστόν αποτελούν την ραχοκοκαλιά των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού.
Με τον κ. Σταϊκούρα εξετάσθηκε η κατάσταση στον τομέα των κρατικών δαπανών που θεωρείται υψίστης σημασίας για τον κ. Στουρνάρα. Ως οπαδός της αγγλοσαξονικής σχολής ο νέος υπουργός Οικονομικών πιστεύει στον αποτελεσματικό έλεγχο των δημοσίων δαπανών, στην αναδιοργάνωση του κράτους και στην απελευθέρωσης της οικονομίας.
Εκφραστής αυτού του μοντέλου της οικονομίας εκτιμάται ότι θα έχει πολλά κοινά σημεία με την Τρόικα, ιδίως στα θέματα που σχετίζονται με την απελευθέρωση των επαγγελμάτων, της αγοράς ενέργειας και άλλων σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη πρώτα θέματα στην ατζέντα του κ. Στουρνάρα θα είναι η αποπληρωμή των χρεών του δημοσίου προς ιδιώτες (6,3 δισ. ευρώ) για να μπορέσει να κινηθεί η αγορά, η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, η συγκράτηση του ελλείμματος και η στήριξη της ανάπτυξης.
Έλεγχο εφ’ όλης της ύλης του Μνημονίου θα επιδιώξουν οι ελεγκτές της Τρόικας στο «μάτι» των οποίων θα μπουν 35 δράσεις οι οποίες κανονικά θα έπρεπε να ήταν έτοιμες από τις αρχές Ιουνίου.
Μεταξύ αυτών είναι οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας, της ενέργειας και των προϊόντων, ο χρηματοοικονομικός τομέας μαζί με το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, οι ενέργειες στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων, και η κατάσταση στα δημόσια οικονομικά.
Έμφαση θα δοθεί στην πρόοδο που έχει σημειωθεί για το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα και για τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ελληνική πλευρά αναφορικά με τις αλλαγές στον φόρο εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων αλλά και στην φορολογία Κεφαλαίου. Μεταξύ των μέτρων που πρέπει να παρουσιάσει είναι η εξάλειψη όλων των φορολογικών εξαιρέσεων και ειδικών καθεστώτων φορολόγησης εισοδήματος και ΦΠΑ, την ενοποίηση των φόρων στην ακίνητη περιουσία και αντικατάσταση από ένα μόνιμο Τέλος αλλά και καταργήσεις ευνοϊκών φορολογικών ρυθμίσεων για μεταβιβάσεις περιουσίας. Θα περικοπούν κάθε είδους φοροαπαλλαγές που ισχύουν ,όπως για μεταβιβάσεις, γονικές παροχές, κληρονομιές και δωρεές ακινήτων.
Η Τρόικα αναμένει επίσης το σχέδιο για το κλείσιμο των 200 εφοριών μέσα στο 2012 αλλά και την απόφαση για την εφαρμογή μίας νέας αύξησης έως τον Ιούνιο στις αντικειμενικές αξίες για να ευθυγραμμιστούν σε μεγαλύτερο βαθμό προς τις τιμές της αγοράς. Επίσης, έτοιμες θα πρέπει να είναι μέχρι τον Ιούνιο και δεκάδες άλλες δράσεις σε τομείς όπως είναι των επενδύσεων, της απελευθέρωσης αγοράς προϊόντων , της υγείας, των φαρμάκων, των κλειστών επαγγελμάτων, κλπ.
Αναλυτικότερα, οι 35 δεσμεύσεις που προβλέπονται ρητά από το Μνημόνιο και θα ελέγξει η Τρόικα στη νέα αξιολόγηση είναι :
1. Κατάρτιση σχεδίου περικοπών δαπανών 11,5 δισ. ευρώ. Θα ψηφιστούν δια νόμου με το νέο Μεσοπρόθεσμο τον Ιούνιο. Θα πρέπει να περιλαμβάνει συντάξεις και κοινωνικές μεταβιβάσεις, αμυντικές δαπάνες, αναδιάρθρωση της κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, περαιτέρω εξορθολογισμό των φαρμακευτικών δαπανών και της λειτουργικής δαπάνης των νοσοκομείων, αναδόμηση των παροχών προνοίας.
2. Θέσπιση νομοθετικά μίας μείωσης κατά μέσο όρο 12% στα αποκαλούμενα «ειδικά μισθολόγια» του δημοσίου τομέα, στα οποία το νέο μισθολόγιο δεν ισχύει.
3. Σχέδιο νόμου με την δομή του νέου Εθνικού φορολογικού μέσω του οποίου θα εξαλείφονται οι ποικίλες φορολογικές εξαιρέσεις και προνομιακές μεταχειρίσεις, θα διαμορφώνονται νέοι συντελεστές ΦΠΑ, ενιαίος φόρος για τα ακίνητα και νέα κλίμακα φορολόγησης για τα φυσικά, νομικά πρόσωπα.
4. Αύξηση στις αντικειμενικές αξίες για να ευθυγραμμιστούν σε μεγαλύτερο βαθμό προς τις τιμές της αγοράς.
5. Νέος Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων.
6. Νομοθετική πράξη για τους όρους ανακεφαλαίωσης των τραπεζών
7. Θέσπιση κυρώσεων σε φορείς που δεν υποβάλουν στοιχεία για τις κρατικές δαπάνες και πειθαρχική διαδικασία για τους οικονομικούς επιθεωρητές .
8. Φάρμακα. Πρόσθετα μέτρα τον Ιούνιο αν η μηνιαία παρακολούθηση δείξει ότι η μείωση των φαρμακευτικών δαπανών δεν παράγει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
9. Αναθεώρηση της εθνικής γενικής συλλογικής σύμβασης εργασίας ( ΕΓΣΣΕ). Η πρόταση θα στοχεύει στην αντικατάσταση του ύψους των μισθών που ορίζονται στην ΕΓΣΣΕ με ελάχιστο ύψος μισθού νομοθετημένο από την κυβέρνηση σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους.
10. Κατάργηση της ελάχιστης αμοιβής για τις παρεχόμενες υπηρεσίες ενεργειακού ελέγχου και αντικατάσταση της πάγιας αμοιβής ανά τετραγωνικό μέτρο με τη μέγιστη αμοιβή.
11. Νόμο για τη μεταρρύθμιση του κώδικα περί δικηγόρων και αποσύνδεση της φορολογίας, των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, των τυχόν μερισμάτων και των καταβολών προς τις επαγγελματικές ενώσεις από τις δικηγορικές αμοιβές.
12. Δημόσιες προμήθειες. Παρουσίαση πιλοτικής έκδοσης του συστήματος για τις ηλεκτρονικές προμήθειες.
13. Νόμο προκειμένου να αρθεί η απαγόρευση της αναγνώρισης των επαγγελματικών τίτλων που προέρχονται από διπλώματα τα οποία απονέμονται βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης. Οι κάτοχοι των διπλωμάτων που απονέμονται βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης, από άλλα Κράτη Μέλη θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να εργάζονται στην Ελλάδα υπό τους ίδιους όρους όπως και οι κάτοχοι ελληνικών πτυχίων.
14. Αναμόρφωση του καταλόγου των μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων.
15. Υιοθέτηση μέτρων μέτρα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ενεργειακή συνιστώσα των επίσημων τιμολογίων για νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις αντανακλά τις τιμές χονδρικής αγοράς, με εξαίρεση τους ευπαθείς καταναλωτές.
16. Ολοκλήρωση μίας στρατηγικής αξιολόγησης των επιχειρηματικών σχεδίων των τραπεζών.
17. Η Κυβέρνηση θα πρέπει να μην χάσει τους τριμηνιαίους ποσοστιαίους δείκτες απόδοσης για τη διαχείριση των εσόδων, την συγκράτηση ληξιπρόθεσμων οφειλών και δαπανών.
18. Δημοσίευση από τη διεύθυνση σχεδιασμού, διαχείρισης και παρακολούθησης του Υπουργείου Οικονομικών τριμηνιαίων δεικτών παρακολούθησης για κάθε βασική πρωτοβουλία διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
19. Νέα αναλυτική λίστα με τις αποκρατικοποιήσεις οι οποίες θα «τρέξουν» μέσα στο 2012 σε συνδυασμό με τα εκτιμώμενα έσοδα.
20. Αναλυτική έκθεση για την κατάσταση κάθε στοιχείου που θα αποκρατικοποιηθεί το 2012. Στοιχεία για νομοθετικές αλλαγές αν παρέχουν πλεονέκτημα στην εταιρία (ή στον παραχωρησιούχο), όπως φορολογικές διακρίσεις ή καθεστώς μονοπωλίου.
21. Δημοσίευση της 1ης φάσης απογραφής των κρατικών περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των μεριδίων σε εισηγμένες και μη εισηγμένες επιχειρήσεις και εμπορικώς βιώσιμα ακίνητα και εδαφικές -οικοπεδικές εκτάσεις.
22. Έλεγχος από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, τουλάχιστον 200 δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων εφοριακών.
23. Απόφαση για την εκ περιτροπή μετακίνηση διευθυντών στις Εφορίες και κλείσιμο 200 Δ.Ο.Υ.
24. Βελτίωση του συστήματος για την προστασία των πληροφοριοδοτών οι οποίοι αναφέρουν περιπτώσεις διαφθοράς στο Δημόσιο.
25. Κάλυψη της θέσης του Γενικού Γραμματέα Διοίκησης Εσόδων με ένα εξωϋπηρεσιακό πρόσωπο κατάλληλης επαγγελματικής πείρας.
26. Σχέδιο για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών που οφείλονται σε προμηθευτές από δημοσίους οργανισμούς (6,3 δισ. ευρώ).
27. Επικαιροποίηση του σχεδίου μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής.
28. Έκθεση για την αναθεώρηση των κοινωνικών προγραμμάτων.
29. Δημοσίευση των μεσοπρόθεσμων σχεδίων για στελέχωση ανά τμήμα για την περίοδο μέχρι το 2015, σύμφωνα με τον κανόνα "μία πρόσληψη ανά 5 αποχωρήσεις από την υπηρεσία". Το προσωπικό το οποίο μετατίθεται στην Κυβέρνηση είτε από κρατικές επιχειρήσεις είτε από άλλους φορείς υπό αναδιάρθρωση θα θεωρείται ως νέα πρόσληψη.
30. Εφαρμογή της εργασιακής εφεδρείας για 15.000 «πλεονάζον προσωπικό» στο Δημόσιο.
31 . Έκθεση για τη λειτουργία των τακτικών υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών (ΚΤΕΛ) και παρουσίαση στις επιλογές απελευθέρωσης.
32. Αξιολόγηση σχετικά με το βαθμό στον οποίο οι εισφορές των δικηγόρων και των αρχιτεκτόνων για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των επαγγελματικών οργανώσεών τους είναι εύλογες, αναλογικές και δικαιολογημένες.
33. Ανεξάρτητη αξιολόγηση σχετικά με την αποτελεσματικότητα της δομής και των δραστηριοτήτων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας.
34. Αναθεώρηση των διαδικασιών διαγραφής φορολογικών χρεών, για την συλλογή αυτών των οφειλών.
35. Εφαρμογή σχεδίου πληρωμής στις Εφορίες με τραπεζικά εμβάσματα, έτσι ώστε το προσωπικό να επικεντρωθεί σε εργασία μεγαλύτερης προστιθέμενης αξίας.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Της εκταμίευσης θα προηγηθεί η επικαιροποίηση του Μνημονίου και οι δεσμεύσεις από τη νέα κυβέρνηση ότι θα τηρηθούν οι στόχοι και τα μέτρα των 11,6 δις, ευρώ που θα προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο για τα έτη 2013 – 2014 και θα αποτυπώνονται στο νέο προϋπολογισμό. Αν γίνει επέκταση του προγράμματος ως και το 2016, τα μέτρα των 11,6 δις. ευρώ είναι πολύ πιθανό να εξειδικευτούν το Σεπτέμβριο.
Αυτό που προέχει για την Τρόικα είναι να «ξεπαγώσει» το Μνημόνιο και να πάρει μία γεύση για το τι έχει κάνει στο δίμηνο της ακυβερνησίας η Ελλάδα και τι όχι. Οι δανειστές γνωρίζουν ότι ταμειακά διαθέσιμα του ελληνικού δημοσίου επαρκούν έως τις 20- 21 Ιουλίου και αυτό τους δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα να πιέσουν μέχρι το σημείο το οποίο εκείνη θέλουν τη νέα κυβέρνηση. Έτσι θα μπορέσουν να αποσπάσουν οποιοδήποτε κείμενο δεσμεύσεων για την εκτέλεση του Μνημονίου το οποίο λέγεται ότι επιθυμούν.
Εφόσον η κατάσταση σε δημοσιονομικό πεδίο παραμείνει ασφυκτική και η Αθήνα δεν μπορέσει να καλύψει μέσα στο καλοκαίρι τις εσωτερικές της υποχρεώσεις (μισθούς, συντάξεις) τότε είναι πολύ πιθανό οι ξένοι να «ανάψουν» άτυπα το «πράσινο φως» στο νέο οικονομικό επιτελείο να χρησιμοποιήσει τα 3 δις. ευρώ που διαθέτει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Η άφιξη την Τρόικας αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα έχει ήδη σημάνει τον «συναγερμό» στην κυβέρνηση και στον Γιάννη Στουρνάρα που θα είναι επικεφαλής των διαβουλεύσεων που θα ακολουθήσουν.
Ο κ. Στουρνάρας είναι αυτός ο οποίος καλείται να «ανοίξει τον δρόμο» για την υλοποίηση των προγραμματικών δεσμεύσεων της κυβέρνησης και από την άλλη να διαπραγματευθεί με την Τρόικα μια σειρά ζητημάτων που προβλέπονται από το δεύτερο Μνημόνιο και τα οποία έχουν να κάνουν: Με νέες δραστικές ανατροπές των εργασιακών σχέσεων, μειώσεις μισθών σε ειδικά μισθολόγια, απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων, κλείσιμο κρατικών φορέων, τοποθέτηση «εποπτών» στα υπουργεία, δημιουργία νέου φορολογικού περιβάλλοντος και επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Ο κ. Στουρνάρας γνωρίζει πολύ καλά ότι το έργο που έχει αναλάβει δεν είναι καθόλου εύκολο και αυτό που τον περιμένει είναι ένας αγώνας δρόμου για να μπορέσει να καλύψει το πλήθος των όρων που απορρέουν από το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής.
Έχει ήδη ενημερωθεί από τον διοικητή της τράπεζας της Ελλάδος Γιώργο Προβόπουλο για τις ταμειακές ροές του Δημοσίου και για το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, ενώ μέσα στο Σαββατοκύριακο είχε αλλεπάλληλες συναντήσεις με τον υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Μαυραγάνη και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταικούρα.
Ο κ. Μαυραγάνης έδωσε στον κ. Στουρνάρα αναλυτικά στοιχεία με την πορεία των φορολογικών εσόδων, τις μέσες ημερήσιες εισπράξεις αλλά και τις ενέργειες που γίνονται για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας. Ενημέρωση είχε και για την πορεία των εισπράξεων από τον ΦΠΑ που ως γνωστόν αποτελούν την ραχοκοκαλιά των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού.
Με τον κ. Σταϊκούρα εξετάσθηκε η κατάσταση στον τομέα των κρατικών δαπανών που θεωρείται υψίστης σημασίας για τον κ. Στουρνάρα. Ως οπαδός της αγγλοσαξονικής σχολής ο νέος υπουργός Οικονομικών πιστεύει στον αποτελεσματικό έλεγχο των δημοσίων δαπανών, στην αναδιοργάνωση του κράτους και στην απελευθέρωσης της οικονομίας.
Εκφραστής αυτού του μοντέλου της οικονομίας εκτιμάται ότι θα έχει πολλά κοινά σημεία με την Τρόικα, ιδίως στα θέματα που σχετίζονται με την απελευθέρωση των επαγγελμάτων, της αγοράς ενέργειας και άλλων σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη πρώτα θέματα στην ατζέντα του κ. Στουρνάρα θα είναι η αποπληρωμή των χρεών του δημοσίου προς ιδιώτες (6,3 δισ. ευρώ) για να μπορέσει να κινηθεί η αγορά, η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, η συγκράτηση του ελλείμματος και η στήριξη της ανάπτυξης.
Έλεγχο εφ’ όλης της ύλης του Μνημονίου θα επιδιώξουν οι ελεγκτές της Τρόικας στο «μάτι» των οποίων θα μπουν 35 δράσεις οι οποίες κανονικά θα έπρεπε να ήταν έτοιμες από τις αρχές Ιουνίου.
Μεταξύ αυτών είναι οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας, της ενέργειας και των προϊόντων, ο χρηματοοικονομικός τομέας μαζί με το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, οι ενέργειες στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων, και η κατάσταση στα δημόσια οικονομικά.
Έμφαση θα δοθεί στην πρόοδο που έχει σημειωθεί για το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα και για τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ελληνική πλευρά αναφορικά με τις αλλαγές στον φόρο εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων αλλά και στην φορολογία Κεφαλαίου. Μεταξύ των μέτρων που πρέπει να παρουσιάσει είναι η εξάλειψη όλων των φορολογικών εξαιρέσεων και ειδικών καθεστώτων φορολόγησης εισοδήματος και ΦΠΑ, την ενοποίηση των φόρων στην ακίνητη περιουσία και αντικατάσταση από ένα μόνιμο Τέλος αλλά και καταργήσεις ευνοϊκών φορολογικών ρυθμίσεων για μεταβιβάσεις περιουσίας. Θα περικοπούν κάθε είδους φοροαπαλλαγές που ισχύουν ,όπως για μεταβιβάσεις, γονικές παροχές, κληρονομιές και δωρεές ακινήτων.
Η Τρόικα αναμένει επίσης το σχέδιο για το κλείσιμο των 200 εφοριών μέσα στο 2012 αλλά και την απόφαση για την εφαρμογή μίας νέας αύξησης έως τον Ιούνιο στις αντικειμενικές αξίες για να ευθυγραμμιστούν σε μεγαλύτερο βαθμό προς τις τιμές της αγοράς. Επίσης, έτοιμες θα πρέπει να είναι μέχρι τον Ιούνιο και δεκάδες άλλες δράσεις σε τομείς όπως είναι των επενδύσεων, της απελευθέρωσης αγοράς προϊόντων , της υγείας, των φαρμάκων, των κλειστών επαγγελμάτων, κλπ.
Αναλυτικότερα, οι 35 δεσμεύσεις που προβλέπονται ρητά από το Μνημόνιο και θα ελέγξει η Τρόικα στη νέα αξιολόγηση είναι :
1. Κατάρτιση σχεδίου περικοπών δαπανών 11,5 δισ. ευρώ. Θα ψηφιστούν δια νόμου με το νέο Μεσοπρόθεσμο τον Ιούνιο. Θα πρέπει να περιλαμβάνει συντάξεις και κοινωνικές μεταβιβάσεις, αμυντικές δαπάνες, αναδιάρθρωση της κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, περαιτέρω εξορθολογισμό των φαρμακευτικών δαπανών και της λειτουργικής δαπάνης των νοσοκομείων, αναδόμηση των παροχών προνοίας.
2. Θέσπιση νομοθετικά μίας μείωσης κατά μέσο όρο 12% στα αποκαλούμενα «ειδικά μισθολόγια» του δημοσίου τομέα, στα οποία το νέο μισθολόγιο δεν ισχύει.
3. Σχέδιο νόμου με την δομή του νέου Εθνικού φορολογικού μέσω του οποίου θα εξαλείφονται οι ποικίλες φορολογικές εξαιρέσεις και προνομιακές μεταχειρίσεις, θα διαμορφώνονται νέοι συντελεστές ΦΠΑ, ενιαίος φόρος για τα ακίνητα και νέα κλίμακα φορολόγησης για τα φυσικά, νομικά πρόσωπα.
4. Αύξηση στις αντικειμενικές αξίες για να ευθυγραμμιστούν σε μεγαλύτερο βαθμό προς τις τιμές της αγοράς.
5. Νέος Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων.
6. Νομοθετική πράξη για τους όρους ανακεφαλαίωσης των τραπεζών
7. Θέσπιση κυρώσεων σε φορείς που δεν υποβάλουν στοιχεία για τις κρατικές δαπάνες και πειθαρχική διαδικασία για τους οικονομικούς επιθεωρητές .
8. Φάρμακα. Πρόσθετα μέτρα τον Ιούνιο αν η μηνιαία παρακολούθηση δείξει ότι η μείωση των φαρμακευτικών δαπανών δεν παράγει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
9. Αναθεώρηση της εθνικής γενικής συλλογικής σύμβασης εργασίας ( ΕΓΣΣΕ). Η πρόταση θα στοχεύει στην αντικατάσταση του ύψους των μισθών που ορίζονται στην ΕΓΣΣΕ με ελάχιστο ύψος μισθού νομοθετημένο από την κυβέρνηση σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους.
10. Κατάργηση της ελάχιστης αμοιβής για τις παρεχόμενες υπηρεσίες ενεργειακού ελέγχου και αντικατάσταση της πάγιας αμοιβής ανά τετραγωνικό μέτρο με τη μέγιστη αμοιβή.
11. Νόμο για τη μεταρρύθμιση του κώδικα περί δικηγόρων και αποσύνδεση της φορολογίας, των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, των τυχόν μερισμάτων και των καταβολών προς τις επαγγελματικές ενώσεις από τις δικηγορικές αμοιβές.
12. Δημόσιες προμήθειες. Παρουσίαση πιλοτικής έκδοσης του συστήματος για τις ηλεκτρονικές προμήθειες.
13. Νόμο προκειμένου να αρθεί η απαγόρευση της αναγνώρισης των επαγγελματικών τίτλων που προέρχονται από διπλώματα τα οποία απονέμονται βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης. Οι κάτοχοι των διπλωμάτων που απονέμονται βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης, από άλλα Κράτη Μέλη θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να εργάζονται στην Ελλάδα υπό τους ίδιους όρους όπως και οι κάτοχοι ελληνικών πτυχίων.
14. Αναμόρφωση του καταλόγου των μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων.
15. Υιοθέτηση μέτρων μέτρα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ενεργειακή συνιστώσα των επίσημων τιμολογίων για νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις αντανακλά τις τιμές χονδρικής αγοράς, με εξαίρεση τους ευπαθείς καταναλωτές.
16. Ολοκλήρωση μίας στρατηγικής αξιολόγησης των επιχειρηματικών σχεδίων των τραπεζών.
17. Η Κυβέρνηση θα πρέπει να μην χάσει τους τριμηνιαίους ποσοστιαίους δείκτες απόδοσης για τη διαχείριση των εσόδων, την συγκράτηση ληξιπρόθεσμων οφειλών και δαπανών.
18. Δημοσίευση από τη διεύθυνση σχεδιασμού, διαχείρισης και παρακολούθησης του Υπουργείου Οικονομικών τριμηνιαίων δεικτών παρακολούθησης για κάθε βασική πρωτοβουλία διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
19. Νέα αναλυτική λίστα με τις αποκρατικοποιήσεις οι οποίες θα «τρέξουν» μέσα στο 2012 σε συνδυασμό με τα εκτιμώμενα έσοδα.
20. Αναλυτική έκθεση για την κατάσταση κάθε στοιχείου που θα αποκρατικοποιηθεί το 2012. Στοιχεία για νομοθετικές αλλαγές αν παρέχουν πλεονέκτημα στην εταιρία (ή στον παραχωρησιούχο), όπως φορολογικές διακρίσεις ή καθεστώς μονοπωλίου.
21. Δημοσίευση της 1ης φάσης απογραφής των κρατικών περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των μεριδίων σε εισηγμένες και μη εισηγμένες επιχειρήσεις και εμπορικώς βιώσιμα ακίνητα και εδαφικές -οικοπεδικές εκτάσεις.
22. Έλεγχος από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, τουλάχιστον 200 δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων εφοριακών.
23. Απόφαση για την εκ περιτροπή μετακίνηση διευθυντών στις Εφορίες και κλείσιμο 200 Δ.Ο.Υ.
24. Βελτίωση του συστήματος για την προστασία των πληροφοριοδοτών οι οποίοι αναφέρουν περιπτώσεις διαφθοράς στο Δημόσιο.
25. Κάλυψη της θέσης του Γενικού Γραμματέα Διοίκησης Εσόδων με ένα εξωϋπηρεσιακό πρόσωπο κατάλληλης επαγγελματικής πείρας.
26. Σχέδιο για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών που οφείλονται σε προμηθευτές από δημοσίους οργανισμούς (6,3 δισ. ευρώ).
27. Επικαιροποίηση του σχεδίου μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής.
28. Έκθεση για την αναθεώρηση των κοινωνικών προγραμμάτων.
29. Δημοσίευση των μεσοπρόθεσμων σχεδίων για στελέχωση ανά τμήμα για την περίοδο μέχρι το 2015, σύμφωνα με τον κανόνα "μία πρόσληψη ανά 5 αποχωρήσεις από την υπηρεσία". Το προσωπικό το οποίο μετατίθεται στην Κυβέρνηση είτε από κρατικές επιχειρήσεις είτε από άλλους φορείς υπό αναδιάρθρωση θα θεωρείται ως νέα πρόσληψη.
30. Εφαρμογή της εργασιακής εφεδρείας για 15.000 «πλεονάζον προσωπικό» στο Δημόσιο.
31 . Έκθεση για τη λειτουργία των τακτικών υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών (ΚΤΕΛ) και παρουσίαση στις επιλογές απελευθέρωσης.
32. Αξιολόγηση σχετικά με το βαθμό στον οποίο οι εισφορές των δικηγόρων και των αρχιτεκτόνων για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των επαγγελματικών οργανώσεών τους είναι εύλογες, αναλογικές και δικαιολογημένες.
33. Ανεξάρτητη αξιολόγηση σχετικά με την αποτελεσματικότητα της δομής και των δραστηριοτήτων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας.
34. Αναθεώρηση των διαδικασιών διαγραφής φορολογικών χρεών, για την συλλογή αυτών των οφειλών.
35. Εφαρμογή σχεδίου πληρωμής στις Εφορίες με τραπεζικά εμβάσματα, έτσι ώστε το προσωπικό να επικεντρωθεί σε εργασία μεγαλύτερης προστιθέμενης αξίας.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών