γράφει : ΜΑΡΙΝΑ ΦΟΥΝΤΑ
Με το σχέδιο νόμου αποσκοπείται η εξυγίανση, βιωσιμότητα και ανάπτυξη του σιδηροδρομικού συστήματος και του συνόλου των εταιριών που το απαρτίζουν. Διασφαλίζεται επίσης η προσαρμογή του στις διατάξεις της κοινοτικής νομοθεσίας για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Ειδικότερα, επιχειρείται μία εκ βάθρων λειτουργική και οικονομική εξυγίανση του σιδηροδρομικού συστήματος με τη ρύθμιση του ζητήματος των συσσωρευμένων χρεών, την αναθεώρηση των ζημιογόνων δραστηριοτήτων, τη ρύθμιση ζητημάτων που σχετίζονται με τη σύναψη συμβάσεων Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) με το Δημόσιο ή ΟΤΑ για τα ζημιογόνα δρομολόγια και γενικότερα την ανάθεση συγκεκριμένων ρόλων στους εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου να λειτουργήσει ο υγιής ανταγωνισμός στο σιδηροδρομικό σύστημα. [Τα συσσωρευμένα χρέη αναλαμβάνονται από το Δημόσιο και ως μερική αντιστάθμιση, του μεταβιβάζεται η ακίνητη περιουσία και εισάγονται ρυθμίσεις για την αποδοτική αξιοποίησή της, ως μερική συμβολή στην αντιμετώπιση των χρεών.] Εδραιώνεται η οικονομική και λειτουργική αυτοτέλεια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που δεν είναι πλέον μέρος του ομίλου ΟΣΕ και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την άμεση λειτουργική και οικονομική εξυγίανσή της με προοπτική ιδιωτικοποίησής της σύμφωνα με το ν. 3049/2002.
Έτσι, με τις προτεινόμενες διατάξεις δημιουργείται το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου, μεταξύ άλλων να ισχύσουν τα ακόλουθα: -Η αναβάθμιση του ΟΣΕ σε αποκλειστικό διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με ουσιαστικό ρόλο και ευθύνη στην σχεδίαση της ανάπτυξης του δικτύου. -Η ενίσχυση του ρόλου του ΟΣΕ για την τεκμηρίωση των προτάσεών του για αναπτυξιακά σχέδια του δικτύου με ολοκληρωμένες μελέτες κόστους – οφέλους προκειμένου αυτά να εγκριθούν από την αρμόδια διϋπουργική επιτροπή. -Ο εκ μέρους του ΟΣΕ σχεδιασμός και η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου λαμβανομένης υπόψη της ζήτησης που υπάρχει από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις. -Η διεύρυνση του πεδίου εκπαίδευσης της σχολής του ΟΣΕ σε διάφορες ειδικότητες και για προσωπικό άλλων εταιριών, όπως είναι οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις. -Η συντήρηση του τροχαίου υλικού της με ανταγωνιστικές τιμές. -Ο συνεχής έλεγχος του κόστους των υπηρεσιών της ΕΡΓΟΣΕ προς τον ΟΣΕ βάσει τιμών της αγοράς για παροχή υπηρεσιών project management και η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της ΕΡΓΟΣΕ. -Η σημαντική διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. -Η εκ μέρους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ λειτουργία μόνο βιώσιμων επιβατικών δρομολογίων με ανταγωνιστικά τιμολόγια και η εκ μέρους του αιτούντος φορέα χρηματοδότηση τυχόν διαφορών λόγω μειωμένων χρεώσεων ή πρόσθετων δρομολογίων. -Η εκ μέρους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τιμολόγηση των εμπορευματικών μεταφορών με όρους αγοράς προκειμένου να της αποφέρουν κέρδος και όχι ζημιές.-Η απελευθέρωση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ από πολυετείς χρονίζουσες δεσμεύσεις και αγκυλώσεις που καθιστούσαν αδύνατη πρακτικά την αξιοποίησή της.-Η σύνταξη νέων σύγχρονων κανονισμών λειτουργίας για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σημαντικό τμήμα του σχεδίου νόμου για τη εξυγίανση του ΟΣΕ αποτελούν οι προτεινόμενες διατάξεις για ζητήματα προσωπικού, που στοχεύουν στην αντιμετώπιση τριών κατηγοριών προβλημάτων: α) Τη μεταφορά σημαντικού αριθμού εργαζομένων σε οργανισμούς και υπηρεσίες του δημοσίου, όχι ως υπεράριθμων αλλά προς κάλυψη υπαρκτών αναγκών, και μάλιστα κατά τρόπο ώστε να μη γίνει καμία απόλυση και να μη μειωθούν οι τακτικές αποδοχές κανενός, β) Την αναδιοργάνωση του εργασιακού καθεστώτος των εργαζομένων του Ομίλου ΟΣΕ που δεν θα μεταφερθούν, ιδίως σε επίπεδο συλλογικού εργατικού δικαίου, με σεβασμό στη συνταγματική νομιμότητα. γ) Στον εξορθολογισμό ρυθμίσεων ατομικού εργατικού δικαίου.
Επίσης, σε συμμόρφωση και προς τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με το σχέδιο νόμου προτείνεται η σύσταση ανεξάρτητης διοικητικής αρχής, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), στο πρότυπο των υφισταμένων ανεξάρτητων διοικητικών αρχών όπως η Ε.Ε.Τ.Τ και καταργείται το Εθνικό Συμβούλιο Σιδηροδρόμων με στόχο το άνοιγμα της σιδηροδρομικής αγοράς και τον έλεγχο της εφαρμογής των κανόνων του ανταγωνισμού. Τέλος, περιέχονται και ορισμένες άλλες ρυθμίσεις σιδηροδρομικών θεμάτων όπως σχετικά με την Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, την είσπραξη προστίμων, την τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 41/2005 κλπ.
Έτσι, με τις προτεινόμενες διατάξεις δημιουργείται το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου, μεταξύ άλλων να ισχύσουν τα ακόλουθα: -Η αναβάθμιση του ΟΣΕ σε αποκλειστικό διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με ουσιαστικό ρόλο και ευθύνη στην σχεδίαση της ανάπτυξης του δικτύου. -Η ενίσχυση του ρόλου του ΟΣΕ για την τεκμηρίωση των προτάσεών του για αναπτυξιακά σχέδια του δικτύου με ολοκληρωμένες μελέτες κόστους – οφέλους προκειμένου αυτά να εγκριθούν από την αρμόδια διϋπουργική επιτροπή. -Ο εκ μέρους του ΟΣΕ σχεδιασμός και η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου λαμβανομένης υπόψη της ζήτησης που υπάρχει από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις. -Η διεύρυνση του πεδίου εκπαίδευσης της σχολής του ΟΣΕ σε διάφορες ειδικότητες και για προσωπικό άλλων εταιριών, όπως είναι οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις. -Η συντήρηση του τροχαίου υλικού της με ανταγωνιστικές τιμές. -Ο συνεχής έλεγχος του κόστους των υπηρεσιών της ΕΡΓΟΣΕ προς τον ΟΣΕ βάσει τιμών της αγοράς για παροχή υπηρεσιών project management και η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της ΕΡΓΟΣΕ. -Η σημαντική διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. -Η εκ μέρους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ λειτουργία μόνο βιώσιμων επιβατικών δρομολογίων με ανταγωνιστικά τιμολόγια και η εκ μέρους του αιτούντος φορέα χρηματοδότηση τυχόν διαφορών λόγω μειωμένων χρεώσεων ή πρόσθετων δρομολογίων. -Η εκ μέρους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τιμολόγηση των εμπορευματικών μεταφορών με όρους αγοράς προκειμένου να της αποφέρουν κέρδος και όχι ζημιές.-Η απελευθέρωση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ από πολυετείς χρονίζουσες δεσμεύσεις και αγκυλώσεις που καθιστούσαν αδύνατη πρακτικά την αξιοποίησή της.-Η σύνταξη νέων σύγχρονων κανονισμών λειτουργίας για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σημαντικό τμήμα του σχεδίου νόμου για τη εξυγίανση του ΟΣΕ αποτελούν οι προτεινόμενες διατάξεις για ζητήματα προσωπικού, που στοχεύουν στην αντιμετώπιση τριών κατηγοριών προβλημάτων: α) Τη μεταφορά σημαντικού αριθμού εργαζομένων σε οργανισμούς και υπηρεσίες του δημοσίου, όχι ως υπεράριθμων αλλά προς κάλυψη υπαρκτών αναγκών, και μάλιστα κατά τρόπο ώστε να μη γίνει καμία απόλυση και να μη μειωθούν οι τακτικές αποδοχές κανενός, β) Την αναδιοργάνωση του εργασιακού καθεστώτος των εργαζομένων του Ομίλου ΟΣΕ που δεν θα μεταφερθούν, ιδίως σε επίπεδο συλλογικού εργατικού δικαίου, με σεβασμό στη συνταγματική νομιμότητα. γ) Στον εξορθολογισμό ρυθμίσεων ατομικού εργατικού δικαίου.
Επίσης, σε συμμόρφωση και προς τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με το σχέδιο νόμου προτείνεται η σύσταση ανεξάρτητης διοικητικής αρχής, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), στο πρότυπο των υφισταμένων ανεξάρτητων διοικητικών αρχών όπως η Ε.Ε.Τ.Τ και καταργείται το Εθνικό Συμβούλιο Σιδηροδρόμων με στόχο το άνοιγμα της σιδηροδρομικής αγοράς και τον έλεγχο της εφαρμογής των κανόνων του ανταγωνισμού. Τέλος, περιέχονται και ορισμένες άλλες ρυθμίσεις σιδηροδρομικών θεμάτων όπως σχετικά με την Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, την είσπραξη προστίμων, την τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 41/2005 κλπ.
Σχόλια αναγνωστών