γράφει : ΜΑΡΙΝΑ ΦΟΥΝΤΑ
Νέο δυσμενέστερο σύστημα απόσβεσης παγίων περιουσιακών στοιχείων για 1 εκατ. επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, καθιερώνει από την 1η Ιανουαρίου του 2013 η κυβέρνηση.
Το νέο σύστημα προβλέπει τρεις μόλις συντελεστές 5%, 8% και 10% για τον υπολογισμό της απόσβεσης κάθε πάγιου περιουσιακού στοιχείου (εγκαταστάσεις, κτίρια, οικόπεδα, αποθήκες, μηχανήματα, δίκτυα, μονάδες μεταφορικά μέσα, έπιπλα, κ.λπ.) έναντι των δεκάδων που εφαρμόζονται σήμερα με βάση το Προεδρικό Διάταγμα του 2003.
Μετά από εννέα χρόνια το υπουργείο Οικονομικών έρχεται να αντικαταστήσει αυτό το Διάταγμα από ένα νέο κείμενο διατάξεων που θα ενσωματωθεί στο φορολογικό νομοσχέδιο με τις αλλαγές σε εισόδημα και ακίνητα που θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή.
Τo νέο καθεστώς με τις αποσβέσεις θα πρέπει να εφαρμόσει το σύνολο του εγχώριου επιχειρείν, είτε πρόκειται για ένα περίπτερο είτε για την πιο μεγάλη βιομηχανική μονάδα.
Επίσης, οι συντελεστές ετήσιας απόσβεσης θα είναι κοινοί για όλες τις επιχειρήσεις ανεξάρτητα από το αντικείμενο εργασιών τους (εμπορία, παραγωγή και πώληση προϊόντων, παροχή υπηρεσιών, ελεύθερο επάγγελμα, γεωργική εκμετάλλευση, κ.λπ.).
Παράγοντες όμως της αγοράς είναι άκρως επιφυλακτικοί ως προς το νέο σύστημα απόσβεσης, εκφράζοντας αμφιβολίες για το αν αυτό μπορεί να βελτιώσει την λογιστική θέση των επιχειρήσεων.
Δυνατότητα την οποία είχαν οι επιχειρηματίες με το προηγούμενο σύστημα, καθώς μπορούσαν να επιλέξουν μεταξύ δύο συντελεστών εκείνο τον οποίο έκριναν ως καταλληλότερο για την επενδυτική τους δραστηριότητα.
Για παράδειγμα εάν μία επιχείρηση έχει κέρδη και όχι ζημίες στις δύσκολες εποχές τις οποίες ζούμε, μπορούσε με το Προεδρικό Διάταγμα του 2003 να επιλέξει τον υψηλό συντελεστή απόσβεσης προκειμένου να περιορίσει τα φορολογητέα κέρδη της και έτσι να πληρώσει λιγότερους φόρους στην Εφορία.
Επρόκειτο ουσιαστικά για ένα αναπτυξιακό «εργαλείο» των επιχειρήσεων το οποίο εξυπηρετούσε τα επενδυτικά τους σχέδια. Να σημειωθεί ότι το σύστημα αυτό, καθότι ευνοϊκό, είχε χρησιμοποιηθεί κατά κόρον από ένα μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων στα σχέδια εισαγωγής στο Χρηματιστήριο που είχαν κάνει.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νέες διατάξεις με τις αποσβέσεις παγίων βρίσκονται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας από τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών και μένει να διευκρινιστούν ζητήματα που έχουν να κάνουν με τον χρονικό ορίζοντα της απόσβεσης, αν θα δίνεται επιπλέον χρόνος στις επιχειρήσεις από την συμπλήρωσης της επένδυσης.
Επίσης, ποιος συντελεστής θα επιλέγεται στην προηγούμενη περίπτωση ή να θα διατηρηθεί το δικαίωμα της επιχείρησης ή του ελεύθερου επαγγελματία να δηλώνει εξ αρχής ποιον από τους τρεις συντελεστές θα χρησιμοποιεί για την απόσβεση των πάγιων περιουσιακών στοιχείων του. Προς διερεύνηση είναι και το θέμα του συντελεστή που θα χρησιμοποιείται μετά από συγχώνευση δύο ή περισσοτέρων επιχειρήσεων – κινήσεις οι οποίες χρησιμοποιούνται ευρέως σήμερα, με τον τόνο να δίνουν οι τράπεζες.
M. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Μετά από εννέα χρόνια το υπουργείο Οικονομικών έρχεται να αντικαταστήσει αυτό το Διάταγμα από ένα νέο κείμενο διατάξεων που θα ενσωματωθεί στο φορολογικό νομοσχέδιο με τις αλλαγές σε εισόδημα και ακίνητα που θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή.
Τo νέο καθεστώς με τις αποσβέσεις θα πρέπει να εφαρμόσει το σύνολο του εγχώριου επιχειρείν, είτε πρόκειται για ένα περίπτερο είτε για την πιο μεγάλη βιομηχανική μονάδα.
Επίσης, οι συντελεστές ετήσιας απόσβεσης θα είναι κοινοί για όλες τις επιχειρήσεις ανεξάρτητα από το αντικείμενο εργασιών τους (εμπορία, παραγωγή και πώληση προϊόντων, παροχή υπηρεσιών, ελεύθερο επάγγελμα, γεωργική εκμετάλλευση, κ.λπ.).
Παράγοντες όμως της αγοράς είναι άκρως επιφυλακτικοί ως προς το νέο σύστημα απόσβεσης, εκφράζοντας αμφιβολίες για το αν αυτό μπορεί να βελτιώσει την λογιστική θέση των επιχειρήσεων.
Δυνατότητα την οποία είχαν οι επιχειρηματίες με το προηγούμενο σύστημα, καθώς μπορούσαν να επιλέξουν μεταξύ δύο συντελεστών εκείνο τον οποίο έκριναν ως καταλληλότερο για την επενδυτική τους δραστηριότητα.
Για παράδειγμα εάν μία επιχείρηση έχει κέρδη και όχι ζημίες στις δύσκολες εποχές τις οποίες ζούμε, μπορούσε με το Προεδρικό Διάταγμα του 2003 να επιλέξει τον υψηλό συντελεστή απόσβεσης προκειμένου να περιορίσει τα φορολογητέα κέρδη της και έτσι να πληρώσει λιγότερους φόρους στην Εφορία.
Επρόκειτο ουσιαστικά για ένα αναπτυξιακό «εργαλείο» των επιχειρήσεων το οποίο εξυπηρετούσε τα επενδυτικά τους σχέδια. Να σημειωθεί ότι το σύστημα αυτό, καθότι ευνοϊκό, είχε χρησιμοποιηθεί κατά κόρον από ένα μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων στα σχέδια εισαγωγής στο Χρηματιστήριο που είχαν κάνει.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νέες διατάξεις με τις αποσβέσεις παγίων βρίσκονται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας από τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών και μένει να διευκρινιστούν ζητήματα που έχουν να κάνουν με τον χρονικό ορίζοντα της απόσβεσης, αν θα δίνεται επιπλέον χρόνος στις επιχειρήσεις από την συμπλήρωσης της επένδυσης.
Επίσης, ποιος συντελεστής θα επιλέγεται στην προηγούμενη περίπτωση ή να θα διατηρηθεί το δικαίωμα της επιχείρησης ή του ελεύθερου επαγγελματία να δηλώνει εξ αρχής ποιον από τους τρεις συντελεστές θα χρησιμοποιεί για την απόσβεση των πάγιων περιουσιακών στοιχείων του. Προς διερεύνηση είναι και το θέμα του συντελεστή που θα χρησιμοποιείται μετά από συγχώνευση δύο ή περισσοτέρων επιχειρήσεων – κινήσεις οι οποίες χρησιμοποιούνται ευρέως σήμερα, με τον τόνο να δίνουν οι τράπεζες.
M. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών