γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Το «χαλί» για νέες μειώσεις αποδοχών σε 21.627 εργαζόμενους στις ΔΕΚΟ έστρωσε χθες η κυβέρνηση, δίνοντας στην δημοσιότητα τον κατάλογο με τις αμοιβές τους, οι οποίες παρά τις πρόσφατες περικοπές συνεχίζουν να προκαλούν το κοινό αίσθημα.
Αυτό βέβαια που προκαλεί μεγαλύτερη εντύπωση είναι ο χρόνος τον οποίο επιλέγει η κυβέρνηση να δημοσιοποιήσει τα μισθολογικά στοιχεία για τις 11 πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ, αφού γίνεται σε μια στιγμή που το σενάριο περί παράτασης του χρόνου εξόφλησης του δανείου των 110 δις. ευρώ αρχίζει να παίρνει «σάρκα και οστά».
Αυτό βέβαια που προκαλεί μεγαλύτερη εντύπωση είναι ο χρόνος τον οποίο επιλέγει η κυβέρνηση να δημοσιοποιήσει τα μισθολογικά στοιχεία για τις 11 πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ, αφού γίνεται σε μια στιγμή που το σενάριο περί παράτασης του χρόνου εξόφλησης του δανείου των 110 δις. ευρώ αρχίζει να παίρνει «σάρκα και οστά».
Εφόσον αυτό το σενάριο βγει αληθινό τότε η Ελλάδα καλείται να υπογράψει ένα νέο μνημόνιο με την Τρόικα που θα επιβάλλει το συμμάζεμα των οικονομικών των 52 ΔΕΚΟ.
Και αυτό ακριβώς κάνει τώρα η κυβέρνηση εν όψει νέου αναθεωρημένου μνημονίου αλλά και του σεναρίου ιδιωτικοποίησης ορισμένων εξ αυτών των Δημοσίων Επιχειρήσεων.
Το ενδεχόμενο των απολύσεων φαίνεται να απομακρύνεται για την ώρα, ενώ η πολιτική των μετατάξεων θα ακολουθηθεί στις Επιχειρήσεις που θα πάρουν το δρόμο της ιδιωτικοποίησης, όπως ο ΟΣΕ.
Κόκκινη γραμμή για την κυβέρνηση αποτελούν οι αστικές συγκοινωνίες για τις οποίες θα ακολουθηθεί μια κοινωνική πολιτική επιδότησής τους, όπως γίνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με την προϋπόθεση ότι θα μαζέψουν τις δαπάνες και τα χρέη τους.
Οι ΔΕΚΟ υποχρεούνται στο προσεχές χρονικό διάστημα να καταρτίσουν στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια για την τετραετία 2011 -2013, καταγράφοντας αναλυτικά τις δράσεις και τα έσοδα τους από αυτές, τις πηγές χρηματοδότησης και τη χρονική κατανομή αυτών.
Τα 15 «καυτά» συμπεράσματα για τις 11 πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ όπως τα παρουσιάζει η Ειδική Γραμματεία Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών του υπουργείου Οικονομικών με βάση τα οικονομικά στοιχεία του 2009, έχουν ως εξής :
1. Μείωση εσόδων 6,8% στο 1,5 δις. ευρώ έναντι των 1,61 δις. ευρώ του 2008 και 1,6 δις. του 2007.
2. Αύξηση ζημιών 31% στα 1,71 δις. ευρώ από 1,68 δις. το 2008 και 1,32 δις. το 2007.
3. Το κόστος μισθοδοσίας (αμοιβές, εργοδοτικές εισφορές και λοιπές παροχές) φθάνει στα 1,2 δις. ευρώ και αντιστοιχεί στο 78% των εσόδων των ΔΕΚΟ.
4. Το μεγαλύτερο μισθολογικό κόστος 249 εκατ. ευρώ παρουσιάζει η ΕΘΕΛ και το χαμηλότερο 8 εκατ. ευρώ ο ΟΣΕ (εταιρεία).
5. Στα 40.772 ευρώ ετησίως ανέρχεται ο μέσος μισθός ανά εργαζόμενο, χωρίς εργοδοτικές εισφορές, και είναι αυξημένος 6,5% σε σχέση με το 2008 που ήταν 38.287 ευρώ και 8% από το 2007 που ήταν 37.750 ευρώ.
6. Ο μέσος μισθός είναι διπλάσιος (99,1%) του ιδιωτικού τομέα και αυξημένος κατά 44,1% έναντι του δημοσίου.
7. Τον υψηλότερο μέσο μισθό 56.554 ευρώ εμφανίζει ο ΗΣΑΠ και το χαμηλότερο 28.609 ευρώ η ΤΕΟ.
8. ΕΘΕΛ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΗΣΑΠ, ΕΑΣ και ΗΛΠΑΠ είναι οι 5 ΔΕΚΟ που έχουν μισθολογικό κόστος μεγαλύτερο από τα έσοδα τους, ενώ σε 2 ΔΕΚΟ η μισθοδοσία καλύπτει το 90% των εσόδων τους.
9. Στους 21.627 ανέρχονται οι εργαζόμενοι των 11 ΔΕΚΟ, αριθμός μειωμένος 4,5% σε σχέση με πέρυσι που ήταν 22.656, ενώ το 2007 ήταν 22.950 εργαζόμενοι.
10. Παρότι ο αριθμός των εργαζομένων έχει μειωθεί παρατηρείται αύξηση του κόστους μισθοδοσίας, με το δείκτη μισθολογικού κόστους προς έσοδα να αυξάνει κατά 16% και από 67% το 2007 να φθάνει 71,6% το 2008 και 77,9% το 2009.
11. Ο καθαρός δανεισμός (μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα δάνεια πλην ταμειακά διαθέσιμα) φθάνει στα 11,98 δις. ευρώ και είναι οκταπλάσιος των ετήσιων εσόδων τους. Αυξήθηκε δε 25% από το 2007 που ήταν 9.589 εκατ. ευρώ, ενώ το 2008 ήταν 10.874 εκατ. ευρώ.
12. Οι τόκοι φθάνουν στα 574 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένοι 18,8% σε σχέση με το 2007 που είχαν διαμορφωθεί σε 483 εκατ. ευρώ (557 εκατ. ήταν το 2008), καλύπτουν δε το 38% των εσόδων τους.
13. Τέσσερις ΔΕΚΟ: ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΕΑΣ και ΕΑΒ πήραν δάνεια 1,32 δις. ευρώ με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου το 2009.
14. Οι καταπτώσεις εγγυήσεων έφθασαν στα 632 εκατ. πέρυσι και αφορούν σε ΟΣΕ, ΟΑΣΑ, ΕΑΒ και ΟΔΙΕ.
15. Και οι 11 ΔΕΚΟ επιχορηγήθηκαν με 125,73 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 122,94 εκατ. είναι από τον τακτικό προϋπολογισμό.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Και αυτό ακριβώς κάνει τώρα η κυβέρνηση εν όψει νέου αναθεωρημένου μνημονίου αλλά και του σεναρίου ιδιωτικοποίησης ορισμένων εξ αυτών των Δημοσίων Επιχειρήσεων.
Το ενδεχόμενο των απολύσεων φαίνεται να απομακρύνεται για την ώρα, ενώ η πολιτική των μετατάξεων θα ακολουθηθεί στις Επιχειρήσεις που θα πάρουν το δρόμο της ιδιωτικοποίησης, όπως ο ΟΣΕ.
Κόκκινη γραμμή για την κυβέρνηση αποτελούν οι αστικές συγκοινωνίες για τις οποίες θα ακολουθηθεί μια κοινωνική πολιτική επιδότησής τους, όπως γίνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με την προϋπόθεση ότι θα μαζέψουν τις δαπάνες και τα χρέη τους.
Οι ΔΕΚΟ υποχρεούνται στο προσεχές χρονικό διάστημα να καταρτίσουν στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια για την τετραετία 2011 -2013, καταγράφοντας αναλυτικά τις δράσεις και τα έσοδα τους από αυτές, τις πηγές χρηματοδότησης και τη χρονική κατανομή αυτών.
Τα 15 «καυτά» συμπεράσματα για τις 11 πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ όπως τα παρουσιάζει η Ειδική Γραμματεία Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών του υπουργείου Οικονομικών με βάση τα οικονομικά στοιχεία του 2009, έχουν ως εξής :
1. Μείωση εσόδων 6,8% στο 1,5 δις. ευρώ έναντι των 1,61 δις. ευρώ του 2008 και 1,6 δις. του 2007.
2. Αύξηση ζημιών 31% στα 1,71 δις. ευρώ από 1,68 δις. το 2008 και 1,32 δις. το 2007.
3. Το κόστος μισθοδοσίας (αμοιβές, εργοδοτικές εισφορές και λοιπές παροχές) φθάνει στα 1,2 δις. ευρώ και αντιστοιχεί στο 78% των εσόδων των ΔΕΚΟ.
4. Το μεγαλύτερο μισθολογικό κόστος 249 εκατ. ευρώ παρουσιάζει η ΕΘΕΛ και το χαμηλότερο 8 εκατ. ευρώ ο ΟΣΕ (εταιρεία).
5. Στα 40.772 ευρώ ετησίως ανέρχεται ο μέσος μισθός ανά εργαζόμενο, χωρίς εργοδοτικές εισφορές, και είναι αυξημένος 6,5% σε σχέση με το 2008 που ήταν 38.287 ευρώ και 8% από το 2007 που ήταν 37.750 ευρώ.
6. Ο μέσος μισθός είναι διπλάσιος (99,1%) του ιδιωτικού τομέα και αυξημένος κατά 44,1% έναντι του δημοσίου.
7. Τον υψηλότερο μέσο μισθό 56.554 ευρώ εμφανίζει ο ΗΣΑΠ και το χαμηλότερο 28.609 ευρώ η ΤΕΟ.
8. ΕΘΕΛ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΗΣΑΠ, ΕΑΣ και ΗΛΠΑΠ είναι οι 5 ΔΕΚΟ που έχουν μισθολογικό κόστος μεγαλύτερο από τα έσοδα τους, ενώ σε 2 ΔΕΚΟ η μισθοδοσία καλύπτει το 90% των εσόδων τους.
9. Στους 21.627 ανέρχονται οι εργαζόμενοι των 11 ΔΕΚΟ, αριθμός μειωμένος 4,5% σε σχέση με πέρυσι που ήταν 22.656, ενώ το 2007 ήταν 22.950 εργαζόμενοι.
10. Παρότι ο αριθμός των εργαζομένων έχει μειωθεί παρατηρείται αύξηση του κόστους μισθοδοσίας, με το δείκτη μισθολογικού κόστους προς έσοδα να αυξάνει κατά 16% και από 67% το 2007 να φθάνει 71,6% το 2008 και 77,9% το 2009.
11. Ο καθαρός δανεισμός (μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα δάνεια πλην ταμειακά διαθέσιμα) φθάνει στα 11,98 δις. ευρώ και είναι οκταπλάσιος των ετήσιων εσόδων τους. Αυξήθηκε δε 25% από το 2007 που ήταν 9.589 εκατ. ευρώ, ενώ το 2008 ήταν 10.874 εκατ. ευρώ.
12. Οι τόκοι φθάνουν στα 574 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένοι 18,8% σε σχέση με το 2007 που είχαν διαμορφωθεί σε 483 εκατ. ευρώ (557 εκατ. ήταν το 2008), καλύπτουν δε το 38% των εσόδων τους.
13. Τέσσερις ΔΕΚΟ: ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΕΑΣ και ΕΑΒ πήραν δάνεια 1,32 δις. ευρώ με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου το 2009.
14. Οι καταπτώσεις εγγυήσεων έφθασαν στα 632 εκατ. πέρυσι και αφορούν σε ΟΣΕ, ΟΑΣΑ, ΕΑΒ και ΟΔΙΕ.
15. Και οι 11 ΔΕΚΟ επιχορηγήθηκαν με 125,73 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 122,94 εκατ. είναι από τον τακτικό προϋπολογισμό.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών