γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Στο «σφυρί» βγάζει η κυβέρνηση ΔΕΠΑ, φάσμα τηλεπικοινωνιακών συχνοτήτων, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Προαστιακό Σιδηρόδρομο.
Επιδιώκεται το δύσκολο για την ελληνική οικονομία 2011 να τρέξουν οι διαρθρωτικές αλλαγές και να εισπραχθεί ποσό της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ, το οποίο θα δώσει ανάσες στο δημόσιο χρέος.
Επιδιώκεται το δύσκολο για την ελληνική οικονομία 2011 να τρέξουν οι διαρθρωτικές αλλαγές και να εισπραχθεί ποσό της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ, το οποίο θα δώσει ανάσες στο δημόσιο χρέος.
Κατά τις πληροφορίες, η κυβέρνηση σχεδιάζει να δώσει πλειοψηφικό πακέτο στον ιδιώτη επενδυτή που θα αναλάβει το «τιμόνι» της άλλοτε θυγατρικής εταιρίας του ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αν και αρχικά είχε εξαγγελθεί η εκχώρηση του 49% του μετοχικού κεφαλαίου και του management, το οικονομικό επιτελείο φέρεται διατεθειμένο να «τεμαχίσει» την εταιρία και να κρατήσει μειοψηφικό ποσοστό.
Η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνιστά την πρώτη εκ των τριών στρατηγικών κινήσεων που προγραμματίζει η αρμόδια διυπουργική επιτροπή στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων.
Οι άλλες δύο είναι η μίσθωση των νέων συχνοτήτων κινητής τηλεφωνίας και η πώληση πακέτου μετοχών της ΔΕΠΑ κάτι που θα μειώσει κάτω από το 65% το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου.
Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν «παγώσει» κάθε είδους σχέδιο εισαγωγής της εταιρίας στο Χρηματιστήριο προκρίνοντας το σενάριο παραχώρησης επιπλέον ποσοστού του δημοσίου στα Ελληνικά Πετρέλαια ( ΕΛΠΕ) που κατέχουν ήδη το 35% της ΔΕΠΑ.
Όλα αυτά, όπως και τον option που έχει η ΔΕΗ στην ΔΕΠΑ θα αποτιμήσουν οι Σύμβουλοι αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ που θα ανακοινωθούν την επόμενη εβδομάδα κατά πάσα πιθανότητα θα είναι οι ίδιοι ( Alpha Bank, UBS, Deutsche Bank και Rothschild).
Μετά την ΔΕΠΑ σειρά παίρνει η πώληση των συχνοτήτων νέου φάσματος. Το οικονομικό επιτελείο προσβλέπει σε έσοδα 600 – 700 εκατ. ευρώ από τις άδειες που θα διατεθούν στις εταιρίες κινητής τηλεπικοινωνίας που θααναλάνουν εκμετάλλευση των ραδιοσυχνοτήτων. Σε ότι αφορά τις υφιστάμενες άδειες (σ.σ. από 880 έως 960 Μhz) που κατέχουν οι Wind, Vodafone και η Cosmote αυτές θα ανανεωθούν.
Αναλυτικότερα:
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Πλειοψηφικό πακέτο σχεδιάζει να δώσει η κυβέρνηση στον ιδιώτη επενδυτή που θα αναλάβει το «τιμόνι» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η κυβέρνηση, αν και αρχικά είχε εξαγγείλει τη διάθεση του 49% του μετοχικού κεφαλαίου και του management, φαίνεται τώρα διατεθειμένη να «τεμαχίσει» την εταιρεία και να κρατήσει μειωψηφικό ποσοστό. Έτσι δεν αποκλείεται στο μετοχικό σχήμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μπούν περισσότεροι του ενός επενδυτές, αφού ο διεθνής διαγωνισμός που θα βγει σύντομα στον «αέρα» θα παρέχει την δυνατότητα στους υποψηφίους να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μόνο για το Προαστιακό Αθηνών ή το Προαστιακό Θες/νίκης ή μόνο για τα εμπορεύματα της εταιρείας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, θέση στον διαγωνισμό θεωρείται ότι θα πάρουν σίγουρα οι Γάλλοι ( SNCF – TGV και οι Γερμανοί (Deutsche Bahn), οι οποίοι έχουν ήδη πλευρίσει την κυβέρνηση για την εκμετάλλευση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Ενδιαφέρον υπάρχει και από την πλευρά των Ρώσων (RZD) χωρίς ωστόσο να αποτελούν το «φαβορί» του διαγωνισμού. Μίσθωση Συχνοτήτων : Έσοδα της τάξης των 600 – 700 εκατ. ευρώ αναμένουν στο οικονομικό επιτελείο από τις άδειες που θα διατεθούν στις εταιρίες κινητής τηλεπικοινωνίας που θα αναλάβουν την εκμετάλλευση του νέου φάσματος των ραδιοσυχνοτήτων. Το νέο φάσμα θα προσφέρει καινοτόμες εφαρμογές «media player» και online υπηρεσίες στους χρήστες. Πρόκειται για το «φιλέτο» των συχνοτήτων αφού σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες θα μπορούν να αναπτυχθούν πρωτοποριακά προϊόντα και υπηρεσίες ασύρματης σύνδεσης, ανοίγοντας το δρόμο για μια νέα αγορά στη χώρα μας. Κατά τις πληροφορίες η κυβέρνηση έχει ήδη έρθει σε επαφή με αγγλικές εταιρίες οι οποίες θα προσληφθούν ως Σύμβουλοι για την αποτίμηση του ψηφιακού φάσματος. Στο σχήμα θα μετέχει και μία τράπεζα. Να σημειωθεί ότι από την ίδια αγορά είχαν προσλάβει Συμβούλους και οι Γερμανοί για το ψηφιακό μέρισμα τα έσοδα του οποίου ανήλθαν σε 3,6 δις. ευρώ για το γερμανικό δημόσιο. Οι άδειες για το νέο φάσμα των συχνοτήτων θα έχουν διάρκεια 10 με 15 έτη, ενώ σε ότι αφορά τις υφιστάμενες άδειες (σ.σ. από 880 έως 960 Μhz) που κατέχουν οι Wind, Vodafone και η Cosmote θα ανανεωθούν. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η κυβέρνηση προκρίνει τελικά την παράταση των υφιστάμενων αδειών από το σχέδιο της επαναπροκήρυξης από μηδενική βάση για το οποίο έκανε λόγο η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών.
ΔΕΠΑ: Έως το τέλος της επόμενης εβδομάδας θα έχουν ανακοινωθεί οι Σύμβουλοι αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, με την κυβέρνηση να βάζει προσωρινά στην άκρη τα σχέδια εισαγωγής της εταιρίας στο ΧΑ και να προκρίνει το σενάριο παραχώρησης επιπλέον ποσοστού στα Ελληνικά Πετρέλαια ( ΕΛΠΕ). Τα νέα πλάνα του οικονομικού επιτελείου καθώς και την όλη διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ θα αξιολογήσουν οι Σύμβουλοι του Δημοσίου που κατά πάσα πιθανότητα θα είναι οι ίδιοι ( Alpha Bank, UBS, Deutsche Bank και Rothschild). Έργο των Συμβούλων θα είναι, μεταξύ άλλων, και η ολοκλήρωση της αποτίμηση της option της ΔΕΗ στην εταιρία για το 30% του μετοχικού της κεφαλαίου, αλλά και ο διαχωρισμός της ΔΕΣΦΑ η οποία σήμερα είναι θυγατρική της ΔΕΠΑ. Η ΔΕΣΦΑ διαδραματίζει σήμερα ρόλο ανάλογο του ΔΕΣΜΗΕ για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και απαγορεύεται η ιδιωτικοποίηση της. Με τον ισχύοντα νόμο επιτρέπεται η συμμετοχή ιδιωτών στις ρυθμιστικές αρχές, όχι όμως σε ποσοστό μεγαλύτερο του 49% και χωρίς δικαίωμα συμμετοχής στο management. Το εμπόδιο αυτό δυσκολεύει την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ την οποία «γλυκοκοιτάζει» ο γαλλικός κολοσσός Gas De France που δεν περιορίζεται αυστηρά όμως στην απόκτηση ποσοστού αλλά θέλει και το «τιμόνι» της εταιρίας. Το ίδιο ζητούν επίσης και άλλοι στρατηγικοί επενδυτές όπως η γερμανική ΕΟΝ.
ΕΛΤΑ – Τ.Τ: Στρατηγικό επενδυτή και επικύρωση συνεργασίας με τα ΕΛΤΑ προβλέπουν τα σχέδια της κυβέρνησης για το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει 96.841.396 μετοχές του Τ.Τ. που αντιστοιχούν σε ποσοστό 34% με τα σενάρια να κάνουν λόγο για μείωση κατά 15% - 20% της συμμετοχής του Δημοσίου. Το 39% θα αγγίξει το ποσοστό διάθεσης των ΕΛΤΑ με τα Βελγικά Ταχυδρομεία να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να τα αποκτήσουν.
ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ: Στην διαχείριση των δικτύων έχει «σκαλώσει» το σχέδιο αποκρατικοποίησης των ελληνικών υδάτων. Παρά το έντονο «φλερτ» των Γάλλων η κυβέρνηση αδυνατεί να προχωρήσει την πώληση του 23% της ΕΥΑΘ και του 10% της ΕΥΔΑΠ.
Περιφερειακά αεροδρόμια: Τον Ιανουάριο του 2011 θα προσληφθούν οι σύμβουλοι που θα αναλάβουν το έργο της μετατροπής των περιφερειακών αεροδρομίων σε ανώνυμες εταιρίες και εν συνεχεία την εκχώρηση της εκμετάλλευσής τους σε ιδιώτες. Για το σκοπό αυτό επιδιώκεται να δημιουργηθούν εταιρίες holding που θα περιλαμβάνουν γειτονικά αεροδρόμια, όπως πχ των Κυκλάδων, των νησιών του Ιονίου, της Κρήτης κλπ.
Μ. Χριστοδούλου
Αν και αρχικά είχε εξαγγελθεί η εκχώρηση του 49% του μετοχικού κεφαλαίου και του management, το οικονομικό επιτελείο φέρεται διατεθειμένο να «τεμαχίσει» την εταιρία και να κρατήσει μειοψηφικό ποσοστό.
Η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνιστά την πρώτη εκ των τριών στρατηγικών κινήσεων που προγραμματίζει η αρμόδια διυπουργική επιτροπή στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων.
Οι άλλες δύο είναι η μίσθωση των νέων συχνοτήτων κινητής τηλεφωνίας και η πώληση πακέτου μετοχών της ΔΕΠΑ κάτι που θα μειώσει κάτω από το 65% το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου.
Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν «παγώσει» κάθε είδους σχέδιο εισαγωγής της εταιρίας στο Χρηματιστήριο προκρίνοντας το σενάριο παραχώρησης επιπλέον ποσοστού του δημοσίου στα Ελληνικά Πετρέλαια ( ΕΛΠΕ) που κατέχουν ήδη το 35% της ΔΕΠΑ.
Όλα αυτά, όπως και τον option που έχει η ΔΕΗ στην ΔΕΠΑ θα αποτιμήσουν οι Σύμβουλοι αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ που θα ανακοινωθούν την επόμενη εβδομάδα κατά πάσα πιθανότητα θα είναι οι ίδιοι ( Alpha Bank, UBS, Deutsche Bank και Rothschild).
Μετά την ΔΕΠΑ σειρά παίρνει η πώληση των συχνοτήτων νέου φάσματος. Το οικονομικό επιτελείο προσβλέπει σε έσοδα 600 – 700 εκατ. ευρώ από τις άδειες που θα διατεθούν στις εταιρίες κινητής τηλεπικοινωνίας που θααναλάνουν εκμετάλλευση των ραδιοσυχνοτήτων. Σε ότι αφορά τις υφιστάμενες άδειες (σ.σ. από 880 έως 960 Μhz) που κατέχουν οι Wind, Vodafone και η Cosmote αυτές θα ανανεωθούν.
Αναλυτικότερα:
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Πλειοψηφικό πακέτο σχεδιάζει να δώσει η κυβέρνηση στον ιδιώτη επενδυτή που θα αναλάβει το «τιμόνι» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η κυβέρνηση, αν και αρχικά είχε εξαγγείλει τη διάθεση του 49% του μετοχικού κεφαλαίου και του management, φαίνεται τώρα διατεθειμένη να «τεμαχίσει» την εταιρεία και να κρατήσει μειωψηφικό ποσοστό. Έτσι δεν αποκλείεται στο μετοχικό σχήμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μπούν περισσότεροι του ενός επενδυτές, αφού ο διεθνής διαγωνισμός που θα βγει σύντομα στον «αέρα» θα παρέχει την δυνατότητα στους υποψηφίους να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μόνο για το Προαστιακό Αθηνών ή το Προαστιακό Θες/νίκης ή μόνο για τα εμπορεύματα της εταιρείας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, θέση στον διαγωνισμό θεωρείται ότι θα πάρουν σίγουρα οι Γάλλοι ( SNCF – TGV και οι Γερμανοί (Deutsche Bahn), οι οποίοι έχουν ήδη πλευρίσει την κυβέρνηση για την εκμετάλλευση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Ενδιαφέρον υπάρχει και από την πλευρά των Ρώσων (RZD) χωρίς ωστόσο να αποτελούν το «φαβορί» του διαγωνισμού. Μίσθωση Συχνοτήτων : Έσοδα της τάξης των 600 – 700 εκατ. ευρώ αναμένουν στο οικονομικό επιτελείο από τις άδειες που θα διατεθούν στις εταιρίες κινητής τηλεπικοινωνίας που θα αναλάβουν την εκμετάλλευση του νέου φάσματος των ραδιοσυχνοτήτων. Το νέο φάσμα θα προσφέρει καινοτόμες εφαρμογές «media player» και online υπηρεσίες στους χρήστες. Πρόκειται για το «φιλέτο» των συχνοτήτων αφού σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες θα μπορούν να αναπτυχθούν πρωτοποριακά προϊόντα και υπηρεσίες ασύρματης σύνδεσης, ανοίγοντας το δρόμο για μια νέα αγορά στη χώρα μας. Κατά τις πληροφορίες η κυβέρνηση έχει ήδη έρθει σε επαφή με αγγλικές εταιρίες οι οποίες θα προσληφθούν ως Σύμβουλοι για την αποτίμηση του ψηφιακού φάσματος. Στο σχήμα θα μετέχει και μία τράπεζα. Να σημειωθεί ότι από την ίδια αγορά είχαν προσλάβει Συμβούλους και οι Γερμανοί για το ψηφιακό μέρισμα τα έσοδα του οποίου ανήλθαν σε 3,6 δις. ευρώ για το γερμανικό δημόσιο. Οι άδειες για το νέο φάσμα των συχνοτήτων θα έχουν διάρκεια 10 με 15 έτη, ενώ σε ότι αφορά τις υφιστάμενες άδειες (σ.σ. από 880 έως 960 Μhz) που κατέχουν οι Wind, Vodafone και η Cosmote θα ανανεωθούν. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η κυβέρνηση προκρίνει τελικά την παράταση των υφιστάμενων αδειών από το σχέδιο της επαναπροκήρυξης από μηδενική βάση για το οποίο έκανε λόγο η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών.
ΔΕΠΑ: Έως το τέλος της επόμενης εβδομάδας θα έχουν ανακοινωθεί οι Σύμβουλοι αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, με την κυβέρνηση να βάζει προσωρινά στην άκρη τα σχέδια εισαγωγής της εταιρίας στο ΧΑ και να προκρίνει το σενάριο παραχώρησης επιπλέον ποσοστού στα Ελληνικά Πετρέλαια ( ΕΛΠΕ). Τα νέα πλάνα του οικονομικού επιτελείου καθώς και την όλη διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ θα αξιολογήσουν οι Σύμβουλοι του Δημοσίου που κατά πάσα πιθανότητα θα είναι οι ίδιοι ( Alpha Bank, UBS, Deutsche Bank και Rothschild). Έργο των Συμβούλων θα είναι, μεταξύ άλλων, και η ολοκλήρωση της αποτίμηση της option της ΔΕΗ στην εταιρία για το 30% του μετοχικού της κεφαλαίου, αλλά και ο διαχωρισμός της ΔΕΣΦΑ η οποία σήμερα είναι θυγατρική της ΔΕΠΑ. Η ΔΕΣΦΑ διαδραματίζει σήμερα ρόλο ανάλογο του ΔΕΣΜΗΕ για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και απαγορεύεται η ιδιωτικοποίηση της. Με τον ισχύοντα νόμο επιτρέπεται η συμμετοχή ιδιωτών στις ρυθμιστικές αρχές, όχι όμως σε ποσοστό μεγαλύτερο του 49% και χωρίς δικαίωμα συμμετοχής στο management. Το εμπόδιο αυτό δυσκολεύει την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ την οποία «γλυκοκοιτάζει» ο γαλλικός κολοσσός Gas De France που δεν περιορίζεται αυστηρά όμως στην απόκτηση ποσοστού αλλά θέλει και το «τιμόνι» της εταιρίας. Το ίδιο ζητούν επίσης και άλλοι στρατηγικοί επενδυτές όπως η γερμανική ΕΟΝ.
ΕΛΤΑ – Τ.Τ: Στρατηγικό επενδυτή και επικύρωση συνεργασίας με τα ΕΛΤΑ προβλέπουν τα σχέδια της κυβέρνησης για το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει 96.841.396 μετοχές του Τ.Τ. που αντιστοιχούν σε ποσοστό 34% με τα σενάρια να κάνουν λόγο για μείωση κατά 15% - 20% της συμμετοχής του Δημοσίου. Το 39% θα αγγίξει το ποσοστό διάθεσης των ΕΛΤΑ με τα Βελγικά Ταχυδρομεία να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να τα αποκτήσουν.
ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ: Στην διαχείριση των δικτύων έχει «σκαλώσει» το σχέδιο αποκρατικοποίησης των ελληνικών υδάτων. Παρά το έντονο «φλερτ» των Γάλλων η κυβέρνηση αδυνατεί να προχωρήσει την πώληση του 23% της ΕΥΑΘ και του 10% της ΕΥΔΑΠ.
Περιφερειακά αεροδρόμια: Τον Ιανουάριο του 2011 θα προσληφθούν οι σύμβουλοι που θα αναλάβουν το έργο της μετατροπής των περιφερειακών αεροδρομίων σε ανώνυμες εταιρίες και εν συνεχεία την εκχώρηση της εκμετάλλευσής τους σε ιδιώτες. Για το σκοπό αυτό επιδιώκεται να δημιουργηθούν εταιρίες holding που θα περιλαμβάνουν γειτονικά αεροδρόμια, όπως πχ των Κυκλάδων, των νησιών του Ιονίου, της Κρήτης κλπ.
Μ. Χριστοδούλου
Σχόλια αναγνωστών