γράφει : ΜΑΡΙΝΑ ΦΟΥΝΤΑ
Κρίσιμη χαρακτηρίζεται η φορολογική μεταρρύθμιση, η οποία προωθείται από την ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με νέα έκθεση του ΔΝΤ, καθώς σε περίπτωση αποτυχίας ο προϋπολογισμός για ακόμη μια φορά θα αποκλίνει των στόχων του, με αποτέλεσμα η τρικομματική κυβέρνηση να βρεθεί σύντομα μπροστά στην πρόκληση λήψης νέων μέτρων.
Σύμφωνα με το προσχέδιο του Μνημονίου, η πιθανότητα λήψης νέων μέτρων μέχρι τον επόμενο Αύγουστο θα εξαρτηθεί από το αν θα εξασφαλιστεί η μείωση του ελλείμματος στη διετία 2015-2016, καθώς εάν επικρατήσει το αρνητικό σενάριο, το κενό του προϋπολογισμού θα πρέπει να καλυφθεί με νέα μέτρα διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, με μείωση τρεχουσών δαπανών,όπως επίσης και με μειώσεις σε απαλλαγές και επέκταση της εφαρμογής μέτρων.
Για να μπορέσει η κυβέρνηση να αποφύγει τις αποκλίσεις θα πρέπει να εξασφαλιστεί αύξηση των εσόδων κατά 1,668 δισ. ευρώ το 2013 και το 2014 κατά 1,82 δισ. ευρώ. Ωστόσο, εάν στον έλεγχο του Μαρτίου η τρόικα διαπιστώσει ότι η φορολογική μεταρρύθμιση δεν εξασφαλίζει αυτές τις αυξήσεις, τότε θα απαιτηθούν νέα μέτρα.
Στο προσχέδιο περιλαμβάνονται και οι αυστηρότεροι κανόνες εποπτείας της ελληνικής οικονομίας. Σε αυτά περιλαμβάνεται και η λήψη μέτρων λιτότητας σε περίπτωση αποκλίσεων των εσόδων του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, αλλά και η υποχρέωση της Ελλάδας για διαρκή ενημέρωση της τρόικας για την πορεία εφαρμογής του Μνημονίου.
Τι προβλέπει το νέο προσχέδιο του Μνημονίου:
ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ
- Αφού καθοριστούν οι τελικές λεπτομέρειες για τη σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος, οι αρχές θα επανεξετάσουν τη δημοσιονομική απόδοση για το 2014 και θα συμφωνήσουν με την τρόικα για τα αναγκαία μέτρα, ώστε να κλείσει τυχόν κενό για το 2014, στο πλαίσιο της επόμενης αναθεώρησης του προγράμματος.
- Στον βαθμό που εξακολουθήσει να υπάρχει δημοσιονομικό κενό το 2015-2016, οι αρχές θα μπορούσαν να υιοθετήσουν πολλές στρατηγικές για να το κλείσουν, συμπεριλαμβανομένων:
(α) της αύξησης των εσόδων μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης διά του περαιτέρω περιορισμού των εξαιρέσεων και των απαλλαγών,
(β) της παράτασης μέτρων που λήγουν,
(γ) στοχευμένων περικοπών στις τρέχουσες δαπάνες.
Υπάρχουν επίσης ευκαιρίες να επανεξεταστεί το πρόγραμμα επενδύσεων, ώστε να υποστηριχθεί αποτελεσματικότερα η ανάπτυξη. Οι αρχές θα προσδιορίσουν συγκεκριμένα σχέδια για το 2015 το αργότερο ως τα τέλη Αυγούστου του 2013, οπότε και θα διαμορφώσουν ένα λεπτομερές δημοσιονομικό πρόγραμμα για τα έτη 2014-2015, το οποίο θα υπηρετεί τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3% ως το 2015.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ
Η ελληνική κυβέρνηση καλείται να ψηφίσει τη φορολογική μεταρρύθμισης το Δεκέμβριο, με στόχο να ισχύσει από το 2013.
Ως τον Μάρτιο του 2013 η κυβέρνηση καθιερώνει μια στάνταρ διαδικασία αναθεώρησης των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, ώστε να ευθυγραμμιστούν με τις τιμές της αγοράς, υπό την ευθύνη της Διεύθυνσης Φορολογίας Κεφαλαίου.
Στόχος ταυτόχρονα είναι να παραμείνουν περίπου 120 εφορίες ως τον Ιούνιο του 2013.
- Δημιουργία κεντρικής υπηρεσίας που θα συνενώσει και θα διασυνδέσει τους διάφορους αριθμούς αναγνώρισης που χρησιμοποιούν τώρα διάφορες δημόσιες υπηρεσίες (Ιούνιος 2014)
- Ενσωμάτωση του συστήματος συλλογής των ασφαλιστικών εισφορών στη φορολογική διοίκηση (Μάρτιος 2014).
Σύμφωνα με το προσχέδιο του Μνημονίου η Ελλάδα δεσμεύεται να στέλνει 17 διαφορετικές αναφορές σε τριμηνιαία, μηνιαία ή ακόμα και εβδομαδιαία βάση:
- Μηνιαία στοιχεία για την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού
- Μηνιαία στοιχεία για τις μισθολογικές δαπάνες του Δημοσίου, τον αριθμό των υπαλλήλων και τον μέσο μισθό
- Μηνιαία στοιχεία για το προσωπικό: αριθμό υπαλλήλων, προσλήψεις, αποχωρήσεις, μετατάξεις, ένταξη ή έξοδο από το καθεστώς εργασιακής εφεδρείας.
- Εβδομαδιαίες πληροφορίες για τα ταμειακά διαθέσιμα της κυβέρνησης
- Τριμηνιαία στοιχεία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της Γενικής Κυβέρνησης
- Μηνιαία στοιχεία για τις ιδιωτικοποιήσεις και τα έσοδα από αυτές
- Μηνιαία στοιχεία για τις κρατικές επιχειρήσεις: έσοδα, κόστος, μισθοδοσία, αριθμός υπαλλήλων και επισφάλειες
- Μηνιαία ανακοίνωση για τις κινήσεις των ειδικών λογαριασμών
- Μηνιαία στοιχεία για τις δαπάνες υγείας από τα ασφαλιστικά ταμεία
- Εβδομαδιαία λεπτομερής έκθεση για τον ισολογισμό του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟΥ ΩΣ ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ ΤΟΥ 2013
Προκειμένου, μεταξύ άλλων, να υιοθετηθεί για τη Γενική Κυβέρνηση κανόνας που θα ορίζει ότι τουλάχιστον 30% των εσόδων που μπορεί να προκύψουν πέραν των αναμενομένων θα διατίθεται για την εξόφληση του χρέους, ενώ το πολύ 70% των ποσών αυτών θα μπορεί να χρησιμοποιείται το επόμενο έτος από την κυβέρνηση, προκειμένου να εφαρμόσει προσωρινές πολιτικές αύξησης της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής, υπό τον όρο ότι θα επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΚΥΡΩΣΕΩΝ
- Επιταχύνεται κατά ένα χρόνο η εφαρμογή του δεσμευτικού μηχανισμού για τις επικουρικές συντάξεις ο οποίος νομοθετήθηκε ήδη με ορίζοντα να ισχύσει από το 2015. Η διαδικασία θα γίνει τον Μάρτιο του 2013. Διαρκής αντιστοιχία εισφορών-πληρωμών.
- Για αποκρατικοποιήσεις: Αν υπάρξει απόκλιση στα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις εξαιτίας καθυστέρησης στην πώληση περιουσιακών στοιχείων σε σύγκριση με τους στόχους του προγράμματος επί δύο συνεχόμενα τρίμηνα, τότε θα αυξάνεται αυτόματα ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα. Ο στόχος θα αυξάνεται κατά 50% της απόκλισης και θα επιτυγχάνεται μέσω μείωσης.
www.bankingnews.gr
Για να μπορέσει η κυβέρνηση να αποφύγει τις αποκλίσεις θα πρέπει να εξασφαλιστεί αύξηση των εσόδων κατά 1,668 δισ. ευρώ το 2013 και το 2014 κατά 1,82 δισ. ευρώ. Ωστόσο, εάν στον έλεγχο του Μαρτίου η τρόικα διαπιστώσει ότι η φορολογική μεταρρύθμιση δεν εξασφαλίζει αυτές τις αυξήσεις, τότε θα απαιτηθούν νέα μέτρα.
Στο προσχέδιο περιλαμβάνονται και οι αυστηρότεροι κανόνες εποπτείας της ελληνικής οικονομίας. Σε αυτά περιλαμβάνεται και η λήψη μέτρων λιτότητας σε περίπτωση αποκλίσεων των εσόδων του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, αλλά και η υποχρέωση της Ελλάδας για διαρκή ενημέρωση της τρόικας για την πορεία εφαρμογής του Μνημονίου.
Τι προβλέπει το νέο προσχέδιο του Μνημονίου:
ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ
- Αφού καθοριστούν οι τελικές λεπτομέρειες για τη σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος, οι αρχές θα επανεξετάσουν τη δημοσιονομική απόδοση για το 2014 και θα συμφωνήσουν με την τρόικα για τα αναγκαία μέτρα, ώστε να κλείσει τυχόν κενό για το 2014, στο πλαίσιο της επόμενης αναθεώρησης του προγράμματος.
- Στον βαθμό που εξακολουθήσει να υπάρχει δημοσιονομικό κενό το 2015-2016, οι αρχές θα μπορούσαν να υιοθετήσουν πολλές στρατηγικές για να το κλείσουν, συμπεριλαμβανομένων:
(α) της αύξησης των εσόδων μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης διά του περαιτέρω περιορισμού των εξαιρέσεων και των απαλλαγών,
(β) της παράτασης μέτρων που λήγουν,
(γ) στοχευμένων περικοπών στις τρέχουσες δαπάνες.
Υπάρχουν επίσης ευκαιρίες να επανεξεταστεί το πρόγραμμα επενδύσεων, ώστε να υποστηριχθεί αποτελεσματικότερα η ανάπτυξη. Οι αρχές θα προσδιορίσουν συγκεκριμένα σχέδια για το 2015 το αργότερο ως τα τέλη Αυγούστου του 2013, οπότε και θα διαμορφώσουν ένα λεπτομερές δημοσιονομικό πρόγραμμα για τα έτη 2014-2015, το οποίο θα υπηρετεί τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3% ως το 2015.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ
Η ελληνική κυβέρνηση καλείται να ψηφίσει τη φορολογική μεταρρύθμισης το Δεκέμβριο, με στόχο να ισχύσει από το 2013.
Ως τον Μάρτιο του 2013 η κυβέρνηση καθιερώνει μια στάνταρ διαδικασία αναθεώρησης των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, ώστε να ευθυγραμμιστούν με τις τιμές της αγοράς, υπό την ευθύνη της Διεύθυνσης Φορολογίας Κεφαλαίου.
Στόχος ταυτόχρονα είναι να παραμείνουν περίπου 120 εφορίες ως τον Ιούνιο του 2013.
- Δημιουργία κεντρικής υπηρεσίας που θα συνενώσει και θα διασυνδέσει τους διάφορους αριθμούς αναγνώρισης που χρησιμοποιούν τώρα διάφορες δημόσιες υπηρεσίες (Ιούνιος 2014)
- Ενσωμάτωση του συστήματος συλλογής των ασφαλιστικών εισφορών στη φορολογική διοίκηση (Μάρτιος 2014).
Σύμφωνα με το προσχέδιο του Μνημονίου η Ελλάδα δεσμεύεται να στέλνει 17 διαφορετικές αναφορές σε τριμηνιαία, μηνιαία ή ακόμα και εβδομαδιαία βάση:
- Μηνιαία στοιχεία για την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού
- Μηνιαία στοιχεία για τις μισθολογικές δαπάνες του Δημοσίου, τον αριθμό των υπαλλήλων και τον μέσο μισθό
- Μηνιαία στοιχεία για το προσωπικό: αριθμό υπαλλήλων, προσλήψεις, αποχωρήσεις, μετατάξεις, ένταξη ή έξοδο από το καθεστώς εργασιακής εφεδρείας.
- Εβδομαδιαίες πληροφορίες για τα ταμειακά διαθέσιμα της κυβέρνησης
- Τριμηνιαία στοιχεία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της Γενικής Κυβέρνησης
- Μηνιαία στοιχεία για τις ιδιωτικοποιήσεις και τα έσοδα από αυτές
- Μηνιαία στοιχεία για τις κρατικές επιχειρήσεις: έσοδα, κόστος, μισθοδοσία, αριθμός υπαλλήλων και επισφάλειες
- Μηνιαία ανακοίνωση για τις κινήσεις των ειδικών λογαριασμών
- Μηνιαία στοιχεία για τις δαπάνες υγείας από τα ασφαλιστικά ταμεία
- Εβδομαδιαία λεπτομερής έκθεση για τον ισολογισμό του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟΥ ΩΣ ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ ΤΟΥ 2013
Προκειμένου, μεταξύ άλλων, να υιοθετηθεί για τη Γενική Κυβέρνηση κανόνας που θα ορίζει ότι τουλάχιστον 30% των εσόδων που μπορεί να προκύψουν πέραν των αναμενομένων θα διατίθεται για την εξόφληση του χρέους, ενώ το πολύ 70% των ποσών αυτών θα μπορεί να χρησιμοποιείται το επόμενο έτος από την κυβέρνηση, προκειμένου να εφαρμόσει προσωρινές πολιτικές αύξησης της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής, υπό τον όρο ότι θα επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΚΥΡΩΣΕΩΝ
- Επιταχύνεται κατά ένα χρόνο η εφαρμογή του δεσμευτικού μηχανισμού για τις επικουρικές συντάξεις ο οποίος νομοθετήθηκε ήδη με ορίζοντα να ισχύσει από το 2015. Η διαδικασία θα γίνει τον Μάρτιο του 2013. Διαρκής αντιστοιχία εισφορών-πληρωμών.
- Για αποκρατικοποιήσεις: Αν υπάρξει απόκλιση στα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις εξαιτίας καθυστέρησης στην πώληση περιουσιακών στοιχείων σε σύγκριση με τους στόχους του προγράμματος επί δύο συνεχόμενα τρίμηνα, τότε θα αυξάνεται αυτόματα ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα. Ο στόχος θα αυξάνεται κατά 50% της απόκλισης και θα επιτυγχάνεται μέσω μείωσης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών