Η βρετανική εφημερίδα μεταξύ άλλων ανέφερε ότι τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα είχαν γίνει μπαζα για κεμπαπτζίδικο στην Αθήνα!
Επιστολή με την οποία απαντά στο δεικτικό άρθρο του βρετανού δημοσιογράφου Τζέρεμι Πάξμαν για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το οποίο δημοσιεύθηκε στην Telegraph προκαλώντας πολλές αντιδράσεις, απηύθυνε προς την εφημερίδα ο πρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών Έντι Ο’Χάρα.
Υπενθυμίζεται ότι ο βρετανός δημοσιογράφος προκάλεσε αναφέροντας μεταξύ άλλων στο άρθρο του πως τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα μπορούσαν να είχαν καταλήξει ως μπάζα στα θεμέλια κάποιου κεμπαμπτζίδικου, αν δεν είχε «λεηλατήσει» τον ναό ο λόρδος Έλγιν.
Από την πλευρά του στην επιστολή-απάντησή του, ο κ. Ο’Χάρα, επί έτη βουλευτής των Εργατικών, κάνει λόγο για ορισμένες «ανήκουστες υπερβολές» του Τζέρεμι Πάξμαν. Σημειώνει κατ’ αρχάς πως όντως ήταν κοινή πρακτική η χρήση υλικών από παλαιότερα κτίρια ως οικοδομικού υλικού για νεότερα – μάλιστα, όπως σημειώνει, τα θεμέλια του ίδιου του Παρθενώνα ήταν υλικά που είχαν χρησιμοποιηθεί για την ανέγερση προγενέστερου ναού.
«Ωστόσο», προσθέτει ο Έντι Ο’Χάρα, «δεν έχω γνώση τέτοιου είδους επιδρομής στον Παρθενώνα, ούτε πως έχει κάνει τέτοια αναφορά η Μέρι Μπηρντ» (σσ: κλασικίστρια την οποία επικαλείται στο άρθρο του ο κ Πάξμαν).
Ο πρόεδρος της Επιτροπής υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών προσθέτει πως ο Παρθενώνας και τα γλυπτά στοιχεία του είναι μία ενιαία καλλιτεχνική οντότητα.
«Η ακεραιότητά τους υπονομεύεται όσο παραμένουν διαιρεμένα. Σαφώς τα γλυπτά δεν μπορούν πια να αποκατασταθούν πάνω στο κτίριο (σσ: όπως σημείωνε ο κ. Πάξμαν), αλλά το Μουσείο Ακρόπολης είναι μοναδικό ως προς το ότι βρίσκεται στο μόνο σημείο όπου μπορούν να ιδωθούν σε γραμμή θέασης με τον ίδιο τον Παρθενώνα.
Ο Έντι Ο’ Χάρα συμπληρώνει πως η UNESCO αναγνωρίζει την εξαιρετική σπουδαιότητα του Παρθενώνα όχι μόνο αποδίδοντάς του Καθεστώς Παγκόσμιας Κληρονομιάς, αλλά και βασίζοντας το σήμα της πάνω σε αυτόν.
«Η εκστρατεία μας αφορά μόνο αυτή τη μία αποκατάσταση. Είναι σίγουρα μοναδική. Δεν δημιουργεί κανένα προηγούμενο για άλλες αιτήσεις επιστροφής», τονίζει ο κ. Ο’ Χάρα, απαντώντας επί της ουσίας σε ένα από τα βασικά επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου και του Τζέρεμι Πάξμαν.
Καταδεικνύοντας δε την εν πολλοίς λανθασμένη βάση επιχειρημάτων του μεγαλύτερου μέρους του άρθρου του κ. Πάξμαν, ο Έντι Ο’ Χάρα καταλήγει τονίζοντας ότι η επιχειρηματολογία υπέρ της επανένωσης «δεν έχει τίποτα να κάνει» με τη νομιμότητα ή μη της απόκτησης της συλλογής του λόρδου Έλγιν:
«Μετά από την παρέλευση τόσο μεγάλου χρονικού διαστήματος και αλλαγών, πιστεύουμε ότι είναι αδύνατο να καταλήξουμε σε μια πειστική δικαστική ετυμηγορία, είτε έτσι είτε αλλιώς. Εν πάση περιπτώσει, για εμάς μία νομική κατάληξη δε θα ήταν αντάξια της υπόθεσης. Η ηθική και πολιτιστική επιχειρηματολογία υπέρ της επανένωσης είναι συντριπτική και αρκετή».
www.bankingnews.gr
Υπενθυμίζεται ότι ο βρετανός δημοσιογράφος προκάλεσε αναφέροντας μεταξύ άλλων στο άρθρο του πως τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα μπορούσαν να είχαν καταλήξει ως μπάζα στα θεμέλια κάποιου κεμπαμπτζίδικου, αν δεν είχε «λεηλατήσει» τον ναό ο λόρδος Έλγιν.
Από την πλευρά του στην επιστολή-απάντησή του, ο κ. Ο’Χάρα, επί έτη βουλευτής των Εργατικών, κάνει λόγο για ορισμένες «ανήκουστες υπερβολές» του Τζέρεμι Πάξμαν. Σημειώνει κατ’ αρχάς πως όντως ήταν κοινή πρακτική η χρήση υλικών από παλαιότερα κτίρια ως οικοδομικού υλικού για νεότερα – μάλιστα, όπως σημειώνει, τα θεμέλια του ίδιου του Παρθενώνα ήταν υλικά που είχαν χρησιμοποιηθεί για την ανέγερση προγενέστερου ναού.
«Ωστόσο», προσθέτει ο Έντι Ο’Χάρα, «δεν έχω γνώση τέτοιου είδους επιδρομής στον Παρθενώνα, ούτε πως έχει κάνει τέτοια αναφορά η Μέρι Μπηρντ» (σσ: κλασικίστρια την οποία επικαλείται στο άρθρο του ο κ Πάξμαν).
Ο πρόεδρος της Επιτροπής υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών προσθέτει πως ο Παρθενώνας και τα γλυπτά στοιχεία του είναι μία ενιαία καλλιτεχνική οντότητα.
«Η ακεραιότητά τους υπονομεύεται όσο παραμένουν διαιρεμένα. Σαφώς τα γλυπτά δεν μπορούν πια να αποκατασταθούν πάνω στο κτίριο (σσ: όπως σημείωνε ο κ. Πάξμαν), αλλά το Μουσείο Ακρόπολης είναι μοναδικό ως προς το ότι βρίσκεται στο μόνο σημείο όπου μπορούν να ιδωθούν σε γραμμή θέασης με τον ίδιο τον Παρθενώνα.
Ο Έντι Ο’ Χάρα συμπληρώνει πως η UNESCO αναγνωρίζει την εξαιρετική σπουδαιότητα του Παρθενώνα όχι μόνο αποδίδοντάς του Καθεστώς Παγκόσμιας Κληρονομιάς, αλλά και βασίζοντας το σήμα της πάνω σε αυτόν.
«Η εκστρατεία μας αφορά μόνο αυτή τη μία αποκατάσταση. Είναι σίγουρα μοναδική. Δεν δημιουργεί κανένα προηγούμενο για άλλες αιτήσεις επιστροφής», τονίζει ο κ. Ο’ Χάρα, απαντώντας επί της ουσίας σε ένα από τα βασικά επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου και του Τζέρεμι Πάξμαν.
Καταδεικνύοντας δε την εν πολλοίς λανθασμένη βάση επιχειρημάτων του μεγαλύτερου μέρους του άρθρου του κ. Πάξμαν, ο Έντι Ο’ Χάρα καταλήγει τονίζοντας ότι η επιχειρηματολογία υπέρ της επανένωσης «δεν έχει τίποτα να κάνει» με τη νομιμότητα ή μη της απόκτησης της συλλογής του λόρδου Έλγιν:
«Μετά από την παρέλευση τόσο μεγάλου χρονικού διαστήματος και αλλαγών, πιστεύουμε ότι είναι αδύνατο να καταλήξουμε σε μια πειστική δικαστική ετυμηγορία, είτε έτσι είτε αλλιώς. Εν πάση περιπτώσει, για εμάς μία νομική κατάληξη δε θα ήταν αντάξια της υπόθεσης. Η ηθική και πολιτιστική επιχειρηματολογία υπέρ της επανένωσης είναι συντριπτική και αρκετή».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών