Νέες πληροφορίες έρχονται στο φως για το συμβάν...
Έχει "χυθεί πολύ μελάνι" γύρω από το "επεισόδιο" με το τουρκικό ελικόπτερο στη Ρω και τη δυναμική αντίδραση της ελληνικής φρουράς. Από σενάρια επιστημονικής φαντασίας, έως και κατασκοπικά θρίλερ που θα ζήλευε ακόμα και ο μαιτρ του είδους John Le Caree...
Δεν ήταν «μείζον», σύμφωνα με το Μαξίμου, το περιστατικό στη Ρω. Από την άλλη «δεν υπήρξε περιστατικό», υποστήριξε η Τουρκία. Τέλος, ακριβώς αντίθετη άποψη είχε το ΥΠΕΘΑ, το οποίο ανέφερε ότι «σημειώθηκε σοβαρή πρόκληση στην οποία η Ελλάς αντέδρασε για πρώτη φορά γενναία και με αποφασιστικότητα». Τι από όλα αυτά, τελικά, ισχύει;
Προσπαθώντας να ρίξουμε λίγο παραπάνω φως στην όλη υπόθεση και να σας ενημερώσουμε υπεύθυνα και ρεαλιστικά, παραθέτουμε τα αποτελέσματα της έρευνας που κάναμε και τις πληροφορίες που συλλέξαμε από διάφορες πηγές -μερικές από αυτές σε πολύ υπεύθυνα πόστα- που γνωρίζουν τα γεγονότα από «πρώτο χέρι».
Ήταν λίγο πριν από τις 11 το βράδυ (10:28) της περασμένης Δευτέρας όταν οι στρατιώτες της φρουράς στην ακριτική νήσο Ρω (απέχει 5.600 μ. από τα τουρκικά παράλια), στο νησιωτικό σύμπλεγμα του Καστελόριζου, άκουσαν θόρυβο ελικοπτέρου που προερχόταν από την απέναντι τουρκική κωμόπολη Kasch (αρχαία Αντίφελλος). Ο θόρυβος τούς ήταν γνώριμος, αφού και άλλες φορές δικινητήριο ελικόπτερο Augusta Bell 412 της Τουρκικής Ακτοφυλακής "Sahil Guvenlik", που εντάχθηκε στη δύναμη του τουρκικού Λιμενικού του Kasch μόλις στις 20 Μαρτίου, είχε πραγματοποιήσει αναγνωριστικές πτήσεις.
Είχαν ξαναεπιχειρήσει νυκτερινή πτήση στο παρελθόν...
Το τουρκικό ελικόπτερο είχε πραγματοποιήσει πάλι νυχτερινή πτήση πριν από μερικές ημέρες εντός τουρκικού FIR, χωρίς όμως να προκαλέσει, αφού τότε, όπως και σε προηγούμενες αναγνωριστικές πτήσεις, είχε αναμμένα τα φώτα πλεύσης.
Αυτή τη φορά πετούσε με σβηστά φώτα, χωρίς να έχει καταθέσει σχέδιο πτήσης. Έτσι οι Έλληνες φρουροί δεν το έβλεπαν και δεν γνώριζαν, βλέποντας το ραντάρ, αν είχε παραβιάσει τον ελληνικό εναέριο χώρο.
Σε λιγότερο από ένα λεπτό και ενώ στο φυλάκιο σήμανε συναγερμός και ενημερωνόταν ο εκεί στρατιωτικός διοικητής, το ελικόπτερο είχε περάσει τη Ρω, σε παράλληλη πτήση με το νησί και τα τουρκικά παράλια, έκανε στροφή και επέστρεψε προς τη βάση του, που ήταν το Kasch.
Άναψε τα φώτα αργά…
Εκείνη τη στιγμή και κάνοντας περιστροφή, σε απόσταση περίπου δύο χιλιομέτρων από τη Ρω, ο Τούρκος πιλότος άναψε μόνο τον προβολέα και όχι τα φώτα ναυτιλίας. Σε δευτερόλεπτα ο αρχιλοχίας-υπαρχιφύλακας του φυλακίου της Ρω έριξε δύο ριπές με «τροχιοδεικτικά πυρά» από αυτόματο τυφέκιο των 7,62 mm, όχι προς το εμπρός μέρος του ελικοπτέρου, αλλά προς την πίσω πλευρά, σε άλλη κατεύθυνση από εκεί που πετούσε το ελικόπτερο και σε απόσταση, με στόχο αποτρεπτικό, ώστε να απομακρυνθεί από την περιοχή, πράγμα που και έκανε.
Οι δύο ριπές έπεσαν γιατί ο προβολέας που άναψε θεωρείται άκρως επιθετική ενέργεια και γι’ αυτό υπήρξε η αποφασιστική απάντηση από ελληνικής πλευράς. Όπως χαρακτηριστικά σχολίασε το ΓΕΣ για την ελληνική αντίδραση, «πρόκειται για προβλεπόμενη ενέργεια».
Αυτό, βέβαια, μας θυμίζει κάπως το περιστατικό των Ιμίων το βράδυ της 30ης Ιανουαρίου 1996. Και τότε το ελικόπτερο του ΠΝ είχε προσεγγίσει τη Δυτική Ίμια, όπου επάνω είχε αποβιβαστεί δύναμη Τούρκων κομμάντος, τους οποίους φώτισε με τον προβολέα του, έχοντας όμως και όλα τα φωτά ναυτιλίας αναμμένα...
Αναφορικά με το συμβάν στη Ρω, πηγές του Μαξίμου υπογράμμισαν ότι το τουρκικό ελικόπτερο δεν παραβίασε εθνικό εναέριο χώρο. Τόνισαν μάλιστα: «Λειτουργήσαμε προειδοποιητικά-αποτρεπτικά και το περιστατικό έληξε. Δεν αξιολογούμε ως μείζον το συμβάν, διότι δεν είχαμε παράβαση».
Ωστόσο, όπως ανέφεραν, νυχτερινή πτήση με σβηστά φώτα πλησίον νήσων εντάσσεται στο πλαίσιο μιας τακτικής εκ του ασφαλούς προκλητικότητας από την πλευρά της Τουρκίας, που εγκυμονεί κινδύνους ατυχήματος.
www.bankingnews.gr
Δεν ήταν «μείζον», σύμφωνα με το Μαξίμου, το περιστατικό στη Ρω. Από την άλλη «δεν υπήρξε περιστατικό», υποστήριξε η Τουρκία. Τέλος, ακριβώς αντίθετη άποψη είχε το ΥΠΕΘΑ, το οποίο ανέφερε ότι «σημειώθηκε σοβαρή πρόκληση στην οποία η Ελλάς αντέδρασε για πρώτη φορά γενναία και με αποφασιστικότητα». Τι από όλα αυτά, τελικά, ισχύει;
Προσπαθώντας να ρίξουμε λίγο παραπάνω φως στην όλη υπόθεση και να σας ενημερώσουμε υπεύθυνα και ρεαλιστικά, παραθέτουμε τα αποτελέσματα της έρευνας που κάναμε και τις πληροφορίες που συλλέξαμε από διάφορες πηγές -μερικές από αυτές σε πολύ υπεύθυνα πόστα- που γνωρίζουν τα γεγονότα από «πρώτο χέρι».
Ήταν λίγο πριν από τις 11 το βράδυ (10:28) της περασμένης Δευτέρας όταν οι στρατιώτες της φρουράς στην ακριτική νήσο Ρω (απέχει 5.600 μ. από τα τουρκικά παράλια), στο νησιωτικό σύμπλεγμα του Καστελόριζου, άκουσαν θόρυβο ελικοπτέρου που προερχόταν από την απέναντι τουρκική κωμόπολη Kasch (αρχαία Αντίφελλος). Ο θόρυβος τούς ήταν γνώριμος, αφού και άλλες φορές δικινητήριο ελικόπτερο Augusta Bell 412 της Τουρκικής Ακτοφυλακής "Sahil Guvenlik", που εντάχθηκε στη δύναμη του τουρκικού Λιμενικού του Kasch μόλις στις 20 Μαρτίου, είχε πραγματοποιήσει αναγνωριστικές πτήσεις.
Είχαν ξαναεπιχειρήσει νυκτερινή πτήση στο παρελθόν...
Το τουρκικό ελικόπτερο είχε πραγματοποιήσει πάλι νυχτερινή πτήση πριν από μερικές ημέρες εντός τουρκικού FIR, χωρίς όμως να προκαλέσει, αφού τότε, όπως και σε προηγούμενες αναγνωριστικές πτήσεις, είχε αναμμένα τα φώτα πλεύσης.
Αυτή τη φορά πετούσε με σβηστά φώτα, χωρίς να έχει καταθέσει σχέδιο πτήσης. Έτσι οι Έλληνες φρουροί δεν το έβλεπαν και δεν γνώριζαν, βλέποντας το ραντάρ, αν είχε παραβιάσει τον ελληνικό εναέριο χώρο.
Σε λιγότερο από ένα λεπτό και ενώ στο φυλάκιο σήμανε συναγερμός και ενημερωνόταν ο εκεί στρατιωτικός διοικητής, το ελικόπτερο είχε περάσει τη Ρω, σε παράλληλη πτήση με το νησί και τα τουρκικά παράλια, έκανε στροφή και επέστρεψε προς τη βάση του, που ήταν το Kasch.
Άναψε τα φώτα αργά…
Εκείνη τη στιγμή και κάνοντας περιστροφή, σε απόσταση περίπου δύο χιλιομέτρων από τη Ρω, ο Τούρκος πιλότος άναψε μόνο τον προβολέα και όχι τα φώτα ναυτιλίας. Σε δευτερόλεπτα ο αρχιλοχίας-υπαρχιφύλακας του φυλακίου της Ρω έριξε δύο ριπές με «τροχιοδεικτικά πυρά» από αυτόματο τυφέκιο των 7,62 mm, όχι προς το εμπρός μέρος του ελικοπτέρου, αλλά προς την πίσω πλευρά, σε άλλη κατεύθυνση από εκεί που πετούσε το ελικόπτερο και σε απόσταση, με στόχο αποτρεπτικό, ώστε να απομακρυνθεί από την περιοχή, πράγμα που και έκανε.
Οι δύο ριπές έπεσαν γιατί ο προβολέας που άναψε θεωρείται άκρως επιθετική ενέργεια και γι’ αυτό υπήρξε η αποφασιστική απάντηση από ελληνικής πλευράς. Όπως χαρακτηριστικά σχολίασε το ΓΕΣ για την ελληνική αντίδραση, «πρόκειται για προβλεπόμενη ενέργεια».
Αυτό, βέβαια, μας θυμίζει κάπως το περιστατικό των Ιμίων το βράδυ της 30ης Ιανουαρίου 1996. Και τότε το ελικόπτερο του ΠΝ είχε προσεγγίσει τη Δυτική Ίμια, όπου επάνω είχε αποβιβαστεί δύναμη Τούρκων κομμάντος, τους οποίους φώτισε με τον προβολέα του, έχοντας όμως και όλα τα φωτά ναυτιλίας αναμμένα...
Αναφορικά με το συμβάν στη Ρω, πηγές του Μαξίμου υπογράμμισαν ότι το τουρκικό ελικόπτερο δεν παραβίασε εθνικό εναέριο χώρο. Τόνισαν μάλιστα: «Λειτουργήσαμε προειδοποιητικά-αποτρεπτικά και το περιστατικό έληξε. Δεν αξιολογούμε ως μείζον το συμβάν, διότι δεν είχαμε παράβαση».
Ωστόσο, όπως ανέφεραν, νυχτερινή πτήση με σβηστά φώτα πλησίον νήσων εντάσσεται στο πλαίσιο μιας τακτικής εκ του ασφαλούς προκλητικότητας από την πλευρά της Τουρκίας, που εγκυμονεί κινδύνους ατυχήματος.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών