Τα θεμελιώδη μεγέθη παραμένουν υγιή - η ρυθμιστική παρέμβαση δεν αλλάζει τη σύσταση για αγορά των ελληνικών διυλιστηρίων
Ιδιαιτέρως θετική είναι η σύσταση της Eurobank Equities για τις μετοχές των ελληνικών διυλιστηρίων, HelleniQ Energy και Motor Oil, δίνοντας τη σύσταση για αγορά (buy).
Για την HelleniQ Energy (ΕΛΠΕ) η τιμή στόχος είναι στα 8,60 ευρώ και για την Motor Oil είναι στα 22,5 ευρώ.
Αδικούν τις μετοχές οι τιμές
Σύμφωνα με την Eurobank Equities οι τιμές των μετοχών δεν συγχρονίζονται με τα θεμελιώδη μεγέθη αφήνοντας θετική στρέβλωση κινδύνου-απόδοσης.
Τα ελληνικά διυλιστήρια οδεύουν προς μια χρονιά ρεκόρ, με τα προσαρμοσμένα EBITDA του γ' τριμήνου να είναι έτοιμα να τριπλασιαστούν σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες εκτιμήσεις μετά από αύξηση >300% στο α' εξάμηνο.
Από πλευράς τιμών, τα Ελληνικά Διυλιστήρια έχουν υπεραποδώσει σε σχέση με το ΧΑΑ (ΕΛΠΕ +19%, ΜΟΗ +36%).
Παρ' όλα αυτά, δεδομένης της εκτίναξης της κερδοφορίας του 2022, υπήρξε μια μαζική υποτίμηση στις αποτιμήσεις.
Ακόμα και με πιο "κανονικές" εκτιμήσεις για το 2023, οι αποτιμήσεις παραμένουν χαμηλές, με τις δύο μετοχές να διαπραγματεύονται σε <4,5x 2023 EV/EBITDA, αισθητά κάτω από τον ιστορικό μέσο όρο των ομοειδών της ΕΕ που είναι 5,5x.
Μεγέθη χρυσής εποχής
Μετά από 3 χρόνια που τα περιθώρια διύλισης κυμαίνονταν σε μεσαία μονοψήφια ποσοστά (σε όρους $/bbl), το 2022 παρατηρήθηκε ένα ισχυρό μομέντουμ (π.χ. 12-22$/bbl για τη MOH στο H1), καθώς τα περιθώρια crack έχουν υπερδιπλασιαστεί σε ετήσια βάση.
Μετά την κορύφωση του 2ου τριμήνου, με το περιθώριο Med Hydrocracking να ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 31$/bbl, το 3ο τρίμηνο παρατηρήθηκαν χαμηλότερα, αν και ακόμη ισχυρά περιθώρια (>20$/bbl), τα οποία εξακολουθούν να είναι υψηλότερα κατά 17$/bbl από το μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας.
Η ενίσχυση του δολαρίου αποτέλεσε πρόσθετο θετικό άνεμο για τα διυλιστήρια της ΕΕ.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Eurobank Equities βλέπει ότι ο κλάδος βρίσκεται σε καλό δρόμο για να δημιουργήσουν προσαρμοσμένα EBITDA άνω των 800 εκατ. ευρώ το 2023, μετά από μια εξαιρετική χρονιά το 2022 (1,4-1,5 δισ. ευρώ).
Ο φόρος "έκτακτων κερδών" θα κοστίσει 540 εκατ. ευρώ
Το επενδυτικό κλίμα από τον Σεπτέμβριο έχει επιβαρυνθεί από τις ειδήσεις σχετικά με την επιβολή φόρου "έκτακτων κερδών" στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια (και τις πετρελαϊκές εταιρείες) στο πλαίσιο των προσπαθειών της ΕΕ να καταπολεμήσει τη συνεχιζόμενη ενεργειακή κρίση.
Η εισφορά αλληλεγγύης προβλέπει φόρο 33% επί των "πλεονασματικών" κερδών του 2022 (δηλ. κέρδη προ φόρων που υπερβαίνουν την αύξηση κατά 20% των μέσων κερδών του προηγούμενου διαστήματος).
Το πραγματικό κονδύλι δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, αλλά οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ένα συνολικό ποσό κοντά στα 540 εκατ. ευρώ για τα δύο ελληνικά διυλιστήρια, με τις αναφορές στον Τύπο να συμβαδίζουν επίσης με τον προαναφερθέντα αριθμό.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, αυτή η εφάπαξ συνεισφορά μπορεί να απορροφηθεί άνετα από τη σημαντική παραγωγή κερδών το 2022.
www.bankingnews.gr
Για την HelleniQ Energy (ΕΛΠΕ) η τιμή στόχος είναι στα 8,60 ευρώ και για την Motor Oil είναι στα 22,5 ευρώ.
Αδικούν τις μετοχές οι τιμές
Σύμφωνα με την Eurobank Equities οι τιμές των μετοχών δεν συγχρονίζονται με τα θεμελιώδη μεγέθη αφήνοντας θετική στρέβλωση κινδύνου-απόδοσης.
Τα ελληνικά διυλιστήρια οδεύουν προς μια χρονιά ρεκόρ, με τα προσαρμοσμένα EBITDA του γ' τριμήνου να είναι έτοιμα να τριπλασιαστούν σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες εκτιμήσεις μετά από αύξηση >300% στο α' εξάμηνο.
Από πλευράς τιμών, τα Ελληνικά Διυλιστήρια έχουν υπεραποδώσει σε σχέση με το ΧΑΑ (ΕΛΠΕ +19%, ΜΟΗ +36%).
Παρ' όλα αυτά, δεδομένης της εκτίναξης της κερδοφορίας του 2022, υπήρξε μια μαζική υποτίμηση στις αποτιμήσεις.
Ακόμα και με πιο "κανονικές" εκτιμήσεις για το 2023, οι αποτιμήσεις παραμένουν χαμηλές, με τις δύο μετοχές να διαπραγματεύονται σε <4,5x 2023 EV/EBITDA, αισθητά κάτω από τον ιστορικό μέσο όρο των ομοειδών της ΕΕ που είναι 5,5x.
Μεγέθη χρυσής εποχής
Μετά από 3 χρόνια που τα περιθώρια διύλισης κυμαίνονταν σε μεσαία μονοψήφια ποσοστά (σε όρους $/bbl), το 2022 παρατηρήθηκε ένα ισχυρό μομέντουμ (π.χ. 12-22$/bbl για τη MOH στο H1), καθώς τα περιθώρια crack έχουν υπερδιπλασιαστεί σε ετήσια βάση.
Μετά την κορύφωση του 2ου τριμήνου, με το περιθώριο Med Hydrocracking να ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 31$/bbl, το 3ο τρίμηνο παρατηρήθηκαν χαμηλότερα, αν και ακόμη ισχυρά περιθώρια (>20$/bbl), τα οποία εξακολουθούν να είναι υψηλότερα κατά 17$/bbl από το μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας.
Η ενίσχυση του δολαρίου αποτέλεσε πρόσθετο θετικό άνεμο για τα διυλιστήρια της ΕΕ.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Eurobank Equities βλέπει ότι ο κλάδος βρίσκεται σε καλό δρόμο για να δημιουργήσουν προσαρμοσμένα EBITDA άνω των 800 εκατ. ευρώ το 2023, μετά από μια εξαιρετική χρονιά το 2022 (1,4-1,5 δισ. ευρώ).
Ο φόρος "έκτακτων κερδών" θα κοστίσει 540 εκατ. ευρώ
Το επενδυτικό κλίμα από τον Σεπτέμβριο έχει επιβαρυνθεί από τις ειδήσεις σχετικά με την επιβολή φόρου "έκτακτων κερδών" στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια (και τις πετρελαϊκές εταιρείες) στο πλαίσιο των προσπαθειών της ΕΕ να καταπολεμήσει τη συνεχιζόμενη ενεργειακή κρίση.
Η εισφορά αλληλεγγύης προβλέπει φόρο 33% επί των "πλεονασματικών" κερδών του 2022 (δηλ. κέρδη προ φόρων που υπερβαίνουν την αύξηση κατά 20% των μέσων κερδών του προηγούμενου διαστήματος).
Το πραγματικό κονδύλι δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, αλλά οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ένα συνολικό ποσό κοντά στα 540 εκατ. ευρώ για τα δύο ελληνικά διυλιστήρια, με τις αναφορές στον Τύπο να συμβαδίζουν επίσης με τον προαναφερθέντα αριθμό.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, αυτή η εφάπαξ συνεισφορά μπορεί να απορροφηθεί άνετα από τη σημαντική παραγωγή κερδών το 2022.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών