Βασικά προβλήματα έλλειψη χρημάτων… και γραφειοκρατία
Με την φωταγώγηση του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο με σύγχρονη τεχνολογία στα μέσα του Σεπτεμβρίου 2024, ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομίας πλημμύρισε φως και η ανάδειξη της αρχαιολογικής και αρχιτεκτονικής του οντότητας πήρε άλλες διαστάσεις, με τα διεθνή πρακτορεία να μεταδίδουν την εικόνα σε όλη την οικουμένη.
Είχε προηγηθεί το φθινόπωρο του 2020 ο φωτισμός του ιερού βράχου της Ακρόπολης των Αθηνών και άλλων μνημείων όπως του Ασκληπιείου και του Ιερού της Αφροδίτης με νέες εγκαταστάσεις και νέες παρεμβάσεις υψηλής αισθητικής αναδεικνύοντας τα αρχιτεκτονικά στοιχεία και το μεγαλείο των μνημείων.
Οι χορηγοί
Η φωταγώγηση του ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο πραγματοποιήθηκε με χορηγία της Metlen Energy k Metals ενώ η αντίστοιχη του Βράχου της Ακρόπολης είχε χορηγό το ίδρυμα Ωνάση.
Είχε προηγηθεί των δυο ο φωτισμός του Ναού του Απόλλωνα στον Αρχαιολογικό Χώρο της Αρχαίας Κορίνθου στα τέλη Ιανουαρίου 2013 με χορηγό το Club Hotel Casino Loutraki.
Και τα τρία μνημεία, διαφορετικής βέβαια διαβάθμισης σε ότι αφορά την πολιτιστική τους εμβέλεια έχουν ένα κοινό σημείο, την ανάδειξη τους με χορηγίες ιδιωτικών εταιρειών και ιδρυμάτων.
Εταιρική κοινωνική ευθύνη
Η εταιρική κοινωνική ευθύνη στην πράξη και ειδικότερα στις πιο σημαντικές εκφάνσεις της, αυτές που στηρίζουν και ενισχύουν το αρχαιοελληνικό μεγαλείο.
Χωρίς ανάλογες δράσεις η γενικότερη έννοια του όρου της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης με ενέργειες που θα αποσκοπούν στην συμβολή αντιμετώπισης κοινωνικών και οικολογικών ζητημάτων είναι εντελώς αφηρημένη.
Η γενικότερη αναγνώριση της ευθύνης των εταιρειών έναντι του κοινωνικού συνόλου, του πολιτισμού, του περιβάλλοντος, των ανθρώπινων αξιών και της ποιότητας ζωής αποκτά ουσία μέσω δράσεων ουσιαστικών συνεισφορών που ανταποκρίνονται στα θεμελιώδη ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας.
Ο σεβασμός, η στήριξη, η ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομίας δείχνει ότι ο κόσμος των εταιρειών σέβεται τις αρχές και τις αξίες που διαχρονικά στήριξαν τον ταυτότητα μας και την παρουσία μας στον κόσμο.
Πρόβλημα χρηματοδότησης
Η χρησιμοποίηση του ιδιωτικού κεφαλαίου μπορεί και πρέπει να αντικαταστήσει τα προβλήματα χρηματοδότησης ανάλογων έργων ανάδειξης της κληρονομιάς και των μνημείων της.
Στην Πελοπόννησο για παράδειγμα τα δυο μεγαλύτερα κάστρα της, αυτό του Ακροκόρινθου και εκείνο της Μονεμβασιάς μένουν στο σκοτάδι και παρά τις διαχρονικές προθέσεις ειδικά του επαναφωτισμού του Ακροκόρινθου το σκοτάδι έχει διάρκεια σε σημείο λήθης.
Η προγραμματική σύμβαση για την φωταγώγηση των δυο κάστρων προϋπολογισμού 240 χιλ. € για τον Ακροκόρινθο και 1 έκατ. € για την Μονεμβασιά υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2021 και έκτοτε στην αναμονή προστίθενται μήνες απραξίας σε σημείο που πλέον κλείνονται τρία χρόνια.
Ιδιωτικό κεφάλαιο
Κάλλιστα το υπουργείο Πολιτισμού αλλά και τα όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης θα μπορούσαν να ζητήσουν την συμβολή του ιδιωτικού κεφαλαίου και να είχαν άμεσα και ορατά αποτελέσματα.
Στην περίπτωση του Ακροκόρινθου θα μπορούσε να ζητηθεί χορηγία από την Motor oil που εδρεύει λίγα χιλιόμετρα μακρύτερα και για την περίπτωση της Μονεμβασιάς χορηγία από τοπικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ελαιολάδου, του κρασιού και του τουρισμού.
Και στις δυο περιπτώσεις ειδικά για την Motor oil, πιστεύουμε ότι η ανταπόκριση θα ήταν άμεση και θετική.
Με δεδομένες τις δημοσιονομικές συνθήκες μόνο μέσα από την χρησιμοποίηση του ιδιωτικού κεφαλαίου θα υπάρξει ανάδειξη των πολιτιστικών μνημείων χωρίς χρονοτριβή και γραφειοκρατία.
Λέκκας Σαράντος
Οικονομολόγος
www.bankingnews.gr
Είχε προηγηθεί το φθινόπωρο του 2020 ο φωτισμός του ιερού βράχου της Ακρόπολης των Αθηνών και άλλων μνημείων όπως του Ασκληπιείου και του Ιερού της Αφροδίτης με νέες εγκαταστάσεις και νέες παρεμβάσεις υψηλής αισθητικής αναδεικνύοντας τα αρχιτεκτονικά στοιχεία και το μεγαλείο των μνημείων.
Οι χορηγοί
Η φωταγώγηση του ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο πραγματοποιήθηκε με χορηγία της Metlen Energy k Metals ενώ η αντίστοιχη του Βράχου της Ακρόπολης είχε χορηγό το ίδρυμα Ωνάση.
Είχε προηγηθεί των δυο ο φωτισμός του Ναού του Απόλλωνα στον Αρχαιολογικό Χώρο της Αρχαίας Κορίνθου στα τέλη Ιανουαρίου 2013 με χορηγό το Club Hotel Casino Loutraki.
Και τα τρία μνημεία, διαφορετικής βέβαια διαβάθμισης σε ότι αφορά την πολιτιστική τους εμβέλεια έχουν ένα κοινό σημείο, την ανάδειξη τους με χορηγίες ιδιωτικών εταιρειών και ιδρυμάτων.
Εταιρική κοινωνική ευθύνη
Η εταιρική κοινωνική ευθύνη στην πράξη και ειδικότερα στις πιο σημαντικές εκφάνσεις της, αυτές που στηρίζουν και ενισχύουν το αρχαιοελληνικό μεγαλείο.
Χωρίς ανάλογες δράσεις η γενικότερη έννοια του όρου της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης με ενέργειες που θα αποσκοπούν στην συμβολή αντιμετώπισης κοινωνικών και οικολογικών ζητημάτων είναι εντελώς αφηρημένη.
Η γενικότερη αναγνώριση της ευθύνης των εταιρειών έναντι του κοινωνικού συνόλου, του πολιτισμού, του περιβάλλοντος, των ανθρώπινων αξιών και της ποιότητας ζωής αποκτά ουσία μέσω δράσεων ουσιαστικών συνεισφορών που ανταποκρίνονται στα θεμελιώδη ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας.
Ο σεβασμός, η στήριξη, η ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομίας δείχνει ότι ο κόσμος των εταιρειών σέβεται τις αρχές και τις αξίες που διαχρονικά στήριξαν τον ταυτότητα μας και την παρουσία μας στον κόσμο.
Πρόβλημα χρηματοδότησης
Η χρησιμοποίηση του ιδιωτικού κεφαλαίου μπορεί και πρέπει να αντικαταστήσει τα προβλήματα χρηματοδότησης ανάλογων έργων ανάδειξης της κληρονομιάς και των μνημείων της.
Στην Πελοπόννησο για παράδειγμα τα δυο μεγαλύτερα κάστρα της, αυτό του Ακροκόρινθου και εκείνο της Μονεμβασιάς μένουν στο σκοτάδι και παρά τις διαχρονικές προθέσεις ειδικά του επαναφωτισμού του Ακροκόρινθου το σκοτάδι έχει διάρκεια σε σημείο λήθης.
Η προγραμματική σύμβαση για την φωταγώγηση των δυο κάστρων προϋπολογισμού 240 χιλ. € για τον Ακροκόρινθο και 1 έκατ. € για την Μονεμβασιά υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2021 και έκτοτε στην αναμονή προστίθενται μήνες απραξίας σε σημείο που πλέον κλείνονται τρία χρόνια.
Ιδιωτικό κεφάλαιο
Κάλλιστα το υπουργείο Πολιτισμού αλλά και τα όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης θα μπορούσαν να ζητήσουν την συμβολή του ιδιωτικού κεφαλαίου και να είχαν άμεσα και ορατά αποτελέσματα.
Στην περίπτωση του Ακροκόρινθου θα μπορούσε να ζητηθεί χορηγία από την Motor oil που εδρεύει λίγα χιλιόμετρα μακρύτερα και για την περίπτωση της Μονεμβασιάς χορηγία από τοπικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ελαιολάδου, του κρασιού και του τουρισμού.
Και στις δυο περιπτώσεις ειδικά για την Motor oil, πιστεύουμε ότι η ανταπόκριση θα ήταν άμεση και θετική.
Με δεδομένες τις δημοσιονομικές συνθήκες μόνο μέσα από την χρησιμοποίηση του ιδιωτικού κεφαλαίου θα υπάρξει ανάδειξη των πολιτιστικών μνημείων χωρίς χρονοτριβή και γραφειοκρατία.
Λέκκας Σαράντος
Οικονομολόγος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών