Απαντήσεις για το αν ο κλάδος ασφάλισης αυτοκινήτου είναι κερδοφόρος, ειδικά μετά την εκρηκτική αύξηση των δείκτη αποζημιώσεων
Στο μοναδικό ετήσιο συνέδριο που γίνεται για την ασφαλιστική αγορά και που βασίζεται σε έρευνα ενός έτους που εκπονεί η συμβουλευτική αναμένεται να δοθούν πέντε κρίσιμες απαντήσεις.
Για την μεταβολή των ασφαλίστρων από έτος σε έτος σε ότι αφορά τα ασφάλιστρα ζωής, τα unit linked, την υγείας, περιουσίας, το αυτοκίνητο και την κατοικία συσχετίζοντας τους κλάδους με την παραγωγή και τα ποσοστά διείσδυσης ασφάλισης στην Ευρώπη.
Για την ανάλυση των επενδύσεων (μετοχές, συμμετοχές, αμοιβαία κεφάλαια, δάνεια.
Τις αποδόσεις του ενεργητικού των ασφαλιστικών μετά φόρων, τις αποδόσεις κεφαλαίων μετά φόρων και επενδύσεων.
Τους δείκτες φερεγγυότητας των ασφαλιστικών. Τα στατιστικά στοιχεία αυτοκινήτων στην Ελλάδα ήτοι τον αριθμό ατυχημάτων, σωματικών βλαβών ανά αριθμό οχημάτων, θανατηφόρων ατυχημάτων, το δείκτη ζημιών, και το δείκτης ζημιών και εξόδων προς τα ασφάλιστρα αλλά και το μέσο κόστος ζημιών.
Αξιοσημείωτη πτώση Ίδιων Κεφαλαίων
Να σημειωθεί ότι πέρυσι η KPMG στην έρευνα της διαπίστωσε ότι τα Ίδια Κεφάλαια των ασφαλιστικών παρουσιάζουν αξιοσημείωτη πτώση κατά 1,6 δισ. ευρώ από τα 4,3 δισ. ευρώ το 2021 στα 2,7 δισ. ευρώ το 2022.
Η μείωση των ιδίων κεφαλαίων οφείλονταν σχεδόν αποκλειστικά στην πτώση της αξίας των επενδυτικών χαρτοφυλακίων (αξιογράφων διαθέσιμα προς πώληση) λόγω της κατακόρυφης αύξησης των επιτοκίων εντός του 2022.
Η μεγαλύτερη πτώση παρατηρήθηκε σε χαρτοφυλάκια με μεγαλύτερες λήξεις που επηρέασαν περισσότερο τις εταιρείες ζωής.
Σημαντική πτώση στα κέρδη προ φόρων από τις αποτιμήσεις χρεογράφων και αποζημιώσεις στο αυτοκίνητο
Τα κέρδη προ φόρων παρουσίασαν επίσης σημαντική πτώση (302 εκ. το 2022 από 452 εκ. το 2021) σε σχέση με την προηγούμενη χρήση που συσχετίζεται αφενός με τις ζημιές αποτίμησης χρεογράφων από χαρτοφυλάκια όπου αυτές καταχωρούνται στα αποτελέσματα χρήσης (κυρίως Γενικών Ασφαλίσεων) και αφετέρου με την κατακόρυφη αύξηση των αποζημιώσεων στους κλάδους των αυτοκινήτων.
Η ανοδική απόδοση Ιδίων Κεφαλαίων συνδέθηκε με την κατακόρυφη πτώση των κεφαλαίων λόγω αποτιμήσεων
Η ανοδική μετατόπιση του δείκτη απόδοσης των Ιδίων Κεφαλαίων το 2022 δεν συνδέονταν από την βελτίωση της κερδοφορίας αλλά από την δραστική μείωση των κεφαλαίων ως αποτέλεσμα της αρνητικής αποτίμησης των χρεογράφων που μείωσαν δραστικά το ύψος των Ιδίων κεφαλαίων.
Ο δείκτης απόδοσης κεφαλαίων προ φόρων (ROE) ήταν σε χαμηλά επίπεδα κάτω του διεθνή μέσου όρου αποδόσεων, που εκτιμάται στο εύρος του 10%-15% ανάλογα και τον κλάδο δραστηριοποίησης.
Η διατήρηση υψηλής κεφαλαιοποίησης έχει αντίστροφη επίδραση στους δείκτες απόδοσης των κεφαλαίων.
Επτά μονάδες πτώση το λειτουργικό αποτέλεσμα στις γενικές ασφαλίσεις. Το αυτοκίνητο δεν ήταν κερδοφόρο
Με 7 μονάδες πτώση κατέγραψαν τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης στις γενικές ασφαλίσεις στο 25% από 32% και 11 μονάδες την τελευταία διετία.
Από την μια πλευρά η συνεχής και σταθερή αύξηση των αποζημιώσεων και ιδιαίτερα στο κλάδο των αυτοκινήτων, και από την άλλη η αύξηση των λειτουργικών εξόδων λόγω πληθωρισμού με ταυτόχρονη συγκράτηση των τιμολογίων λόγω ανταγωνισμού, αποτελούν ένα εκρηκτικό μείγμα που μειώνει χρόνο με το χρόνο την κερδοφορία των ασφαλιστικών.
Η εκρηκτική άνοδο σε ένα μόλις έτος του δείκτη αποζημιώσεων στο αυτοκίνητο που ανήλθε στο 57% από 48% το 2021 και από 41% το 2020.
Ελ. Ερμείδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών