Πολλοί αναλυτές πιστεύουν ότι το Δ.Ν.Τ. δεν θα συμμετάσχει ποτέ ξανά με κεφάλαια στο ελληνικό πακέτο διάσωσης
Οι διεθνείς πιστωτές της Ελλάδας εργάζονται για μια συμφωνία διάσωσης που θα περιγράφει τις επιλογές για περιορισμένη ελάφρυνση του χρέους αλλά θα αφήνει ανοικτή τη χρηματοδότηση από το Δ.Ν.Τ., αναφέρει σε δημοσίευμά της η Wall Street Journal.
Η πρόταση, που θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup στις 15 Ιουνίου 2017, θα περιγράφει ορισμένα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος διάσωσης της Ελλάδας τον Αύγουστο του 2018.
Οι προτάσεις θα περιλαμβάνουν πιθανή παράταση της ωρίμανσης των δανείων από 15 έως 17 χρόνια, σύμφωνα με Ευρωπαίους αξιωματούχους.
Αλλά πολλοί αναλυτές πιστεύουν ότι η συμφωνία θα υποδηλώνει ότι το Δ.Ν.Τ. δεν θα συμμετάσχει ποτέ ξανά με κεφάλαια στο ελληνικό πακέτο διάσωσης.
Σύμφωνα με την πρόταση, το ταμείο θα εγκρίνει ένα σχέδιο διάσωσης «επί της αρχής».
Η χρηματοδότηση από το Δ.Ν.Τ. θα εξαρτηθεί από τους Ευρωπαίους πιστωτές της Αθήνας και από το πότε θα εφαρμόσουν τα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.
Το Ταμείο υποστηρίζει ότι αυτή η πρόταση είναι νόμιμη σύμφωνα με το καταστατικό της.
Ωστόσο, μέχρι στιγμής, το ελληνικό πρόγραμμα διάσψσης παραβιάζει πολλές από τις σημαντικότερες κατευθυντήριες γραμμές του Ταμείου για τη διαδικασία συμμετοχής του σε προγράμματα διάσωσης.
Από τις κρίσεις χρέους στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η εκτελεστική επιτροπή του Δ.Ν.Τ. ξεκίνησε να εγκρίνει τα προγράμματα διάσωσης "επί της αρχής".
Τα δάνεια απελευθερώθηκαν "μόνο αφού το Ταμείο ήταν πεπεισμένο ότι είχαν γίνει ρυθμίσεις για τη χρηματοδότηση του χρέους των χωρών" σύμφωνα με τα αρχεία του ΔΝΤ που εξετάστηκαν από τη Wall Street Journal.
Η διαδικασία προέκυψε κυρίως για να βρεθεί λύση στο αδιέξοδο που είχε δημιουργηθεί από την επιμονή των πιστωτών ότι οι χώρες οφειλέτες θα έπρεπε να έχουν εφαρμόσει πρόγραμμα του ΔΝΤ προτού τους χορηγηθεί ελάφρυνση του χρέους.
Ωστόσο, η διαδικασία εξακολουθούσε να προκαλεί ανησυχία στο διοικητικό συμβούλιο του Δ.Ν.Τ., οπότε το Ταμείο δημιούργησε κατευθυντήριες γραμμές για τη χρήση του.
"Θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί προσεκτικά και φειδωλά", δήλωσε τότε ο Nigel Wicks, τότε εκπρόσωπος του Ηνωμένου Βασιλείου στο εκτελεστικό συμβούλιο.
Το Ταμείο δήλωσε ότι ο πρωταρχικός στόχος της χρήσης της πρακτικής "έγκρισης επί της αρχής" ήταν η παροχή βοήθειας για την ανακούφιση των χρεών με τους πιστωτές.
Το Δ.Ν.Τ. προειδοποίησε ότι "θα πρέπει να δοθεί η δέουσα προσοχή στο κατά πόσον σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό θα μπορούσε να μειώσει την πίεση στους πιστωτές να καταλήξουν σε συμφωνία".
Ωστόσο, στην περίπτωση της Ελλάδας, η διαδικασία θεωρείται από τους αναλυτές ότι αποδυναμώνει την πίεση προς τη Γερμανία που αντιτίθεται στην ελάφρυνση του ελληνικού χρέους και αγοράζει χρόνο για το ενόψει των εκλογών του Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με το πρωτόκολλο του Δ.Ν.Τ., τα προγράμματα που εγκρίθηκαν "επί της αρχής" θα πρέπει να λήξουν το αργότερο 30 ημέρες μετά τη χορήγηση του.
Εάν ένα βιώσιμο πρόγραμμα δεν έχει τεθεί σε ισχύ μέχρι τότε, "θα πρέπει να αποσυρθεί", δήλωσε ο κ. Wicks σε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου για την έγκριση των κατευθυντήριων γραμμών το 1984.
Κατά γενικό κανόνα, το Ταμείο δήλωσε ότι οι θα πρέπει να καθορίστεί μια χρονική περίοδος μέσα στην οποία θα πρέπει να εξασφαλιστεί η ελάφρυνση του χρέους.
Ο κύριος όγκος των εκταμιεύσεων δανείων θα είναι διαθέσιμος μόνο "όταν έχει εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους".
Αξιωματούχοι του Δ.Ν.Τ. δήλωσαν ότι δεν έχουν συζητήσει για πόσο καιρό αυτή η συμφωνία με την Ελλάδα και τους πιστωτές της θα παραμείνει σε ισχύ.
Εάν Το ταμείο προχωρήσει με αυτό το σχέδιο "επί της αρχής", όπως δείχνουν όλα τα δεδομένα δε θα υπάρξει προφανές χρονοδιάγραμμα για την εξασφάλιση της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.
Ωστόσο, ανώτεροι αξιωματούχοι που συμμετέχουν στις συνομιλίες λένε ότι ελπίζουν ότι το Δ.Ν.Τ. θα έχει τη δυνατότητα να έχει διαβεβαιώσεις που θα του επιτρέψουν να εκταμιεύσει χρήματα πριν από το τέλος του προγράμματος.
Ο Mujtaba Rahman, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Eurasia, ο οποίος εποπτεύει την Ευρώπη, αναφέρει ότι το Ταμείο πιθανότατα δεν θα ενταχθεί ποτέ ξανά με κεφάλαια στην ελληνική διάσωση.
"Εάν το Δ.Ν.Τ. δεν καταφέρει να ενταχθεί πλήρως στο ελληνικό σχέδιο διάσωσης μέχρι τα μέσα Ιουλίου και εγκρίνει το πρόγραμμα μόνο κατ 'αρχήν, δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο θα έχει κίνητρο να το πράξει μετά τις γερμανικές εκλογές και πριν από την ολοκλήρωση της ελληνικής διάσωσης τον Αύγουστο του 2018"δήλωσε ο κ. Rahman.
"Η διατύπωση της ανακοίνωσης του Eurogroup θα υποδεικνύει ότι το ΔΝΤ εξακολουθεί να συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα, αλλά στην πράξη, δε θα συμμετέχει".
Δεδομένων των κινδύνων, το Δ.Ν.Τ. χρησιμοποίησε τη διαδικασία "επί της αρχής" με φειδώ κατά τη δεκαετία του 1980, συμπεριλαμβανομένων των σχεδίων διάσωσης του Σουδάν, της Κένυας, του Μεξικού και της Αργεντινής.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το Δ.Ν.Τ. κατέφυγε σε ανορθόδοξες τακτικές για να μην παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα.
Το Ταμείο αναγκάστηκε να αλλάξει τους κανόνες δανεισμού για να προχωρήσει νόμιμα στην ελληνική διάσωση και είχε επικριθεί για τη συμμετοχή του στο πρώτο πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας το 2010 λόγω των υπέρογκων δανείων αλλά και του γεγονότος ότι δεν υπήρχε έκθεση βιωσιμότητας του ελληινκού χρέους.
Το διοικητικό συμβούλιο του Δ.Ν.Τ. έκτοτε έκλεισε αυτό το κενό λόγω των ανησυχιών ότι έθεσε σε κίνδυνο τους πόρους του Δ.Ν.Τ.
Ακριβώς όπως αυτή η κίνηση του 2010 έβλαψε την αξιοπιστία του Δ.Ν.Τ., ορισμένοι οικονομολόγοι λένε ότι αυτό θα μπορούσε επίσης να γίνει και τώρα.
www.bankingnews.gr
Η πρόταση, που θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup στις 15 Ιουνίου 2017, θα περιγράφει ορισμένα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος διάσωσης της Ελλάδας τον Αύγουστο του 2018.
Οι προτάσεις θα περιλαμβάνουν πιθανή παράταση της ωρίμανσης των δανείων από 15 έως 17 χρόνια, σύμφωνα με Ευρωπαίους αξιωματούχους.
Αλλά πολλοί αναλυτές πιστεύουν ότι η συμφωνία θα υποδηλώνει ότι το Δ.Ν.Τ. δεν θα συμμετάσχει ποτέ ξανά με κεφάλαια στο ελληνικό πακέτο διάσωσης.
Σύμφωνα με την πρόταση, το ταμείο θα εγκρίνει ένα σχέδιο διάσωσης «επί της αρχής».
Η χρηματοδότηση από το Δ.Ν.Τ. θα εξαρτηθεί από τους Ευρωπαίους πιστωτές της Αθήνας και από το πότε θα εφαρμόσουν τα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.
Το Ταμείο υποστηρίζει ότι αυτή η πρόταση είναι νόμιμη σύμφωνα με το καταστατικό της.
Ωστόσο, μέχρι στιγμής, το ελληνικό πρόγραμμα διάσψσης παραβιάζει πολλές από τις σημαντικότερες κατευθυντήριες γραμμές του Ταμείου για τη διαδικασία συμμετοχής του σε προγράμματα διάσωσης.
Από τις κρίσεις χρέους στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η εκτελεστική επιτροπή του Δ.Ν.Τ. ξεκίνησε να εγκρίνει τα προγράμματα διάσωσης "επί της αρχής".
Τα δάνεια απελευθερώθηκαν "μόνο αφού το Ταμείο ήταν πεπεισμένο ότι είχαν γίνει ρυθμίσεις για τη χρηματοδότηση του χρέους των χωρών" σύμφωνα με τα αρχεία του ΔΝΤ που εξετάστηκαν από τη Wall Street Journal.
Η διαδικασία προέκυψε κυρίως για να βρεθεί λύση στο αδιέξοδο που είχε δημιουργηθεί από την επιμονή των πιστωτών ότι οι χώρες οφειλέτες θα έπρεπε να έχουν εφαρμόσει πρόγραμμα του ΔΝΤ προτού τους χορηγηθεί ελάφρυνση του χρέους.
Ωστόσο, η διαδικασία εξακολουθούσε να προκαλεί ανησυχία στο διοικητικό συμβούλιο του Δ.Ν.Τ., οπότε το Ταμείο δημιούργησε κατευθυντήριες γραμμές για τη χρήση του.
"Θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί προσεκτικά και φειδωλά", δήλωσε τότε ο Nigel Wicks, τότε εκπρόσωπος του Ηνωμένου Βασιλείου στο εκτελεστικό συμβούλιο.
Το Ταμείο δήλωσε ότι ο πρωταρχικός στόχος της χρήσης της πρακτικής "έγκρισης επί της αρχής" ήταν η παροχή βοήθειας για την ανακούφιση των χρεών με τους πιστωτές.
Το Δ.Ν.Τ. προειδοποίησε ότι "θα πρέπει να δοθεί η δέουσα προσοχή στο κατά πόσον σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό θα μπορούσε να μειώσει την πίεση στους πιστωτές να καταλήξουν σε συμφωνία".
Ωστόσο, στην περίπτωση της Ελλάδας, η διαδικασία θεωρείται από τους αναλυτές ότι αποδυναμώνει την πίεση προς τη Γερμανία που αντιτίθεται στην ελάφρυνση του ελληνικού χρέους και αγοράζει χρόνο για το ενόψει των εκλογών του Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με το πρωτόκολλο του Δ.Ν.Τ., τα προγράμματα που εγκρίθηκαν "επί της αρχής" θα πρέπει να λήξουν το αργότερο 30 ημέρες μετά τη χορήγηση του.
Εάν ένα βιώσιμο πρόγραμμα δεν έχει τεθεί σε ισχύ μέχρι τότε, "θα πρέπει να αποσυρθεί", δήλωσε ο κ. Wicks σε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου για την έγκριση των κατευθυντήριων γραμμών το 1984.
Κατά γενικό κανόνα, το Ταμείο δήλωσε ότι οι θα πρέπει να καθορίστεί μια χρονική περίοδος μέσα στην οποία θα πρέπει να εξασφαλιστεί η ελάφρυνση του χρέους.
Ο κύριος όγκος των εκταμιεύσεων δανείων θα είναι διαθέσιμος μόνο "όταν έχει εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους".
Αξιωματούχοι του Δ.Ν.Τ. δήλωσαν ότι δεν έχουν συζητήσει για πόσο καιρό αυτή η συμφωνία με την Ελλάδα και τους πιστωτές της θα παραμείνει σε ισχύ.
Εάν Το ταμείο προχωρήσει με αυτό το σχέδιο "επί της αρχής", όπως δείχνουν όλα τα δεδομένα δε θα υπάρξει προφανές χρονοδιάγραμμα για την εξασφάλιση της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.
Ωστόσο, ανώτεροι αξιωματούχοι που συμμετέχουν στις συνομιλίες λένε ότι ελπίζουν ότι το Δ.Ν.Τ. θα έχει τη δυνατότητα να έχει διαβεβαιώσεις που θα του επιτρέψουν να εκταμιεύσει χρήματα πριν από το τέλος του προγράμματος.
Ο Mujtaba Rahman, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Eurasia, ο οποίος εποπτεύει την Ευρώπη, αναφέρει ότι το Ταμείο πιθανότατα δεν θα ενταχθεί ποτέ ξανά με κεφάλαια στην ελληνική διάσωση.
"Εάν το Δ.Ν.Τ. δεν καταφέρει να ενταχθεί πλήρως στο ελληνικό σχέδιο διάσωσης μέχρι τα μέσα Ιουλίου και εγκρίνει το πρόγραμμα μόνο κατ 'αρχήν, δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο θα έχει κίνητρο να το πράξει μετά τις γερμανικές εκλογές και πριν από την ολοκλήρωση της ελληνικής διάσωσης τον Αύγουστο του 2018"δήλωσε ο κ. Rahman.
"Η διατύπωση της ανακοίνωσης του Eurogroup θα υποδεικνύει ότι το ΔΝΤ εξακολουθεί να συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα, αλλά στην πράξη, δε θα συμμετέχει".
Δεδομένων των κινδύνων, το Δ.Ν.Τ. χρησιμοποίησε τη διαδικασία "επί της αρχής" με φειδώ κατά τη δεκαετία του 1980, συμπεριλαμβανομένων των σχεδίων διάσωσης του Σουδάν, της Κένυας, του Μεξικού και της Αργεντινής.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το Δ.Ν.Τ. κατέφυγε σε ανορθόδοξες τακτικές για να μην παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα.
Το Ταμείο αναγκάστηκε να αλλάξει τους κανόνες δανεισμού για να προχωρήσει νόμιμα στην ελληνική διάσωση και είχε επικριθεί για τη συμμετοχή του στο πρώτο πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας το 2010 λόγω των υπέρογκων δανείων αλλά και του γεγονότος ότι δεν υπήρχε έκθεση βιωσιμότητας του ελληινκού χρέους.
Το διοικητικό συμβούλιο του Δ.Ν.Τ. έκτοτε έκλεισε αυτό το κενό λόγω των ανησυχιών ότι έθεσε σε κίνδυνο τους πόρους του Δ.Ν.Τ.
Ακριβώς όπως αυτή η κίνηση του 2010 έβλαψε την αξιοπιστία του Δ.Ν.Τ., ορισμένοι οικονομολόγοι λένε ότι αυτό θα μπορούσε επίσης να γίνει και τώρα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών