Ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη πιθανότατα διατηρήθηκε υψηλότερο επίπεδο λόγω συγκυριακών παραγόντων κατά τη διάρκεια του lockdown το 2021, καθώς η διάθεση ορισμένων αγαθών έγινε δυσχερέστερη και οι επιχειρηματίες δεν προχώρησαν σε μείωση των τιμών, σύμφωνα με report της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021 την οποία επικαλείται δημοσίευμα του Reuters.
Προσφορά
Οι συγγραφείς της έρευνα κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ήταν σημαντικό για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΚΤ να λάβουν υπόψη αυτούς και άλλους παράγοντες οι οποίοι σχετίζονται με την προσφορά αγαθών και υπηρεσιών, ώστε να επικεντρωθούν στο πώς η πανδημία ήταν επενέργησε σε συντριπτικό βαθμό στο πεδίο της ζήτησης, ενισχύοντας την ανάγκη για τη λήψη μέτρων τόνωσης των οικονομιών.
Υστέρηση
Ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη επιβραδύνθηκε απότομα τον Μάρτιο, αλλά οι τιμές άρχισαν να καταγράφουν πτώση μόνο τον Αύγουστο.
Ο ρυθμός αύξησής των τιμών περέμεινε αρνητικός μέχρι το τέλος του έτους προτού ανακάμψουν κατά πάσα πιθανότητα τον Ιανουάριο καθώς έληξαν ορισμένες φορολογικές απαλλαγές (όπως στην περίπτωση του ΦΠΑ στη Γερμανία) .
Η μελέτη της ΕΚΤ διαπίστωσε ότι αυτή η καθυστερημένη αντίδραση των τιμών στο οικονομικό περιβάλλον μπορεί να οφείλεται σε παράγοντες όπως η διακοπή της προσφοράς λόγω των περιοριστικών μέτρων, η απροθυμία για την προσφορά εκπτώσεων και η δυσκολία να προβλεφθεί η εξέλιξη στην τιμή των υπηρεσιών (ή και αγαθών) που δεν ήταν πλέον προς πώληση, όπως τα πακέτα διακοπών.
Προσφορά
«Πρόσφατα στοιχεία σχετικά με τον αντίκτυπο των αρχικών lockdowns υποδηλώνουν ότι οι σχετικές επιπτώσεις των διακοπών στην προσφορά έχουν ασκήσει ανοδική πίεση στον πληθωρισμό σε κάποιο βαθμό», ανέφεραν οι συγγραφείς της έρευνας Derry O'Brien, Clémence Dumoncel και Eduardo Gonçalves. "
Για παράδειγμα, δεδομένα από τον παγκόσμιο ιστό έδειξαν ότι λιγότερα αγαθά ήταν άμεσα διαθέσιμα προς πώληση στο διαδίκτυο και ακόμη λιγότερα είχαν έκπτωση στη Γερμανία και την Ιταλία για ένα μέρος της άνοιξης.
Υπήρχαν επίσης «ορισμένα στοιχεία» ότι οι επιχειρηματίες ανέβαλαν τις εκπτώσεις έως ότου οι προοπτικές της οικονομίας έγιναν πιο σαφείς, είτε επειδή η επιχείρησή τους είχε διακόψει τη λειτουργία της είτε επειδή οι πελάτες τους ήταν και αυτοί κλειστοί και δεν μπορούσαν εύκολα να δελεαστούν από εκπτώσεις.
Νομισματική πολιτική
Τέλος, οι στατιστικολόγοι έπρεπε να υποθέσουν μια τιμή όταν κάποια προϊόντα που είχαν αποσυρθεί προς ώρας από την αγορά, όπως αεροπορικά εισιτήρια, τα ξενοδοχεία και διασκέδαση.
«Όσον αφορά τη νομισματική πολιτική, είναι σημαντικό να εντοπίσουμε και να κοιτάξουμε τα στοιχεία πέρα από τυχόν τις αναταράξεις στην προσφορά, προκειμένου να αποκτήσουμε μια σαφέστερη εικόνα των αποπληθωριστικών επιπτώσεων στη ζήτηση που αναπόφευκτα προκαλούνται από την απώλεια εισοδήματος και την αβεβαιότητα», γράφουν οι συγγραφείς Derry O'Brien, Clémence Dumoncel και Eduardo Gonçalves είπε.
«Επιπλέον, η πρόσφατη έρευνα ανάλυσε επίσης την πιθανότητα οι επιπτώσεις στην προσφορά να μετατραπούν σε μεγαλύτερες αρνητικές επιπτώσεις στη ζήτηση», κατέληξαν .
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών