Η Ρωσία ανακοινώνει σκληρή απάντηση στη Λιθουανία και την ΕΕ λόγω του αποκλεισμού του Kaliningrad - Οι νέες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και to παιχνίδι της Λθουανίας που εξελίχθηκε εις βάρος της
Σε δεινή θέση έχει περιέλθει η ΕΕ με την υπόθεση του Kaliningrad καθώς η ερμηνε'ια των κυρώσεων από τη Λιθουανία οδήγησε σε έμφραγμα στη μεταφορά μιας πλειάδας κρίσιμων προϊόντων και ταυτόχρονα διχάζει την ΕΕ
Η Ρωσία θα μπορούσε σύντομα να λάβει σκληρά μέτρα κατά της Λιθουανίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης εάν αρνηθούν να επαναλάβουν τη διέλευση προς το Kaliningrad.
Η εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών Maria Zakharova το Σάββατο 9 Ιουλίου 2022. απείλησε ότι η ρωσική πλευρά δεν θα περιμένει επ' αόριστον έως ότου οι χώρες της ΕΕ συμφωνήσουν για τη λειτουργία του διαδρόμου για τη μεταφορά ρωσικών αγαθών στο Kaliningrad.
Εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών είπε ότι «τις επόμενες ημέρες» η Μόσχα θα απαντήσει στη Λιθουανία και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με αυτήν, έχουν ήδη προετοιμαστεί μέτρα εάν η κατάσταση δεν σταθεροποιηθεί.
«Ελπίζουμε ότι η μόνη σωστή απόφαση θα ληφθεί στις Βρυξέλλες και το Βίλνιους, η οποία θα εξασφαλίσει την απρόσκοπτη διέλευση προς το τμήμα του θύλακα της Ρωσίας», εξέφρασε την ελπίδα η εκπρόσωπος
Ζημιές λόγω της απαγόρευσης
Το σχόλιο της Zakharova τονίζει επίσης ότι οι ρωσικές εταιρείες έχουν ήδη αρχίσει να υφίστανται ζημίες λόγω της απαγόρευσης εισαγωγής αγαθών στο έδαφος της περιοχής του Kaliningrad .
Από τις 18 Ιουνίου, η Λιθουανία έχει σταματήσει τη διαμετακόμιση στο Καλίνινγκραντ ορισμένων εμπορευμάτων που εμπίπτουν στις κυρώσεις της ΕΕ. Σύμφωνα με τον κυβερνήτη της περιοχής του Καλίνινγκραντ Anton Alikhanov, οι περιορισμοί επηρέασαν το 40 έως 50 τοις εκατό του φορτίου, συμπεριλαμβανομένων των οικοδομικών υλικών και των μετάλλων.
Οι συνομιλίες
Σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Interfax, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Dmitry Peskov δήλωσε την Πέμπτη 7 Ιουλίου 2022 ότι διεξάγονται συνομιλίες μέσω διαφόρων διαύλων για την επίλυση του προβλήματος της διαμετακόμισης εμπορευμάτων.
«Φυσικά, ελπίζουμε για το καλύτερο, αλλά προετοιμαζόμα στε για το χειρότερο», δήλωσε ο Peskov.
Την ώρα, και ενώ επαπειλείται επισιτηριστική κρίση , η ΕΕ δεν έχει βρει τρόπο μεταφοράς των ουκρανικών σιτηρών που σαπίζουν στις αποθήκες.
Ο ρόλος της Λιθυανίας
Η Λιθουανία έχει σταματήσει από τα μέσα Ιουνίου τις χερσαίες μεταφορές χάλυβα και μεταλλικών προϊόντων προς το Kaliningrad .
Η κυβέρνηση του Βίλνιους επικαλείται το τέταρτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας. Τον Μάρτιο, οι Ευρωπαίοι αποφάσισαν να απαγορεύσουν την εισαγωγή αυτών των προϊόντων από τη Ρωσία.
Η κυβέρνηση του Βίλνιους υποστηρίζει ότι απλώς εφαρμόζει αυτό που έχει αποφασιστεί από κοινού.
Από την αρχή είχε τονίσει ότι ενεργούσε σε στενή διαβούλευση με την Επιτροπή της ΕΕ.
Η Μόσχα χαρακτήρισε τους περιορισμούς «παράνομους».
Οι νέες οδηγίες
Προκειμένου να εκτονώσει την κατάσταση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ανακοινώσει ότι θα εξέδιδε νέες «οδηγίες» πριν από την Κυριακή 10 Ιουλίου , όταν οι επόμενες ομάδες προϊόντων θα εμπίπτουν στο καθεστώς κυρώσεων. Πρόκειται για ένα βοήθημα ερμηνείας σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των κυρώσεων. Αλλά μέχρι στιγμής, το έγγραφο αργεί ακόμη να εκδοθεί.
Η ημερομηνία γι' αυτό έχει επιλεγεί σκόπιμα: Σύμφωνα με το τέταρτο πακέτο κυρώσεων, το οποίο επικαλείται η Λιθουανία, η απαγόρευση διαμετακόμισης τσιμέντου, αλκοόλ και άλλων προϊόντων πρόκειται να τεθεί σε ισχύ από αυτή την Κυριακή, ακολουθούμενη από την απαγόρευση διαμετακόμισης άνθρακα και άλλων στερεών ορυκτών καυσίμων στις 10 Αυγούστου και την απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου από τις 5 Δεκεμβρίου.
Ο διχασμός
Ωστόσο, η ερμηνεία της Λιθουανίας δεν συμμερίζονται όλα τα κράτη-μέλη.
Οι Βρυξέλλες δήλωσαν πρόσφατα ότι το Συμβούλιο της ΕΕ δεν είχε ποτέ την πρόθεση να εμποδίσει τη διαμετακόμιση ρωσικών προϊόντων στο Καλίνινγκραντ
Η γερμανική κυβέρνηση είναι επίσης της γνώμης ότι πρόκειται για εσωτερικό ρωσικό εμπόριο και ότι οι κυρώσεις δεν θα πρέπει επομένως να εφαρμοστούν - ακόμη και αν η μεταφορά πραγματοποιείται μέσω του λιθουανικού εδάφους και, συνεπώς, της ΕΕ.
Η ισχύς του Putin
Από την άποψη των Ανατολικοευρωπαίων, ωστόσο, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία: η διαμετακομιστική κίνηση εμπίπτει στο καθεστώς κυρώσεων.
Αυτό προβλέπεται ρητά στα νομικά κείμενα, λέει ένας διπλωμάτης της Ανατολικής Ευρώπης. Από πολιτική άποψη, επίσης, θα ήταν λάθος να υποχωρήσουμε τώρα.
«Ο Putin μπορεί να εντυπωσιαστεί μόνο από τη δύναμη”, συνεχίζει ο διπλωμάτης.
"Αν δείξουμε αδυναμία, θα επιστρέψει αμέσως με την επόμενη απαίτηση".
Σε καμία περίπτωση η ΕΕ δεν πρέπει να δώσει την εντύπωση ότι επιτρέπει στη Ρωσία να ασκήσει πίεση σε μεμονωμένα κράτη μέλη, είπε.
“Πρόκειται για την πολιτική κυρώσεων της ΕΕ, όχι για την πολιτική μιας μεμονωμένης χώρας - αυτό πρέπει να το καταστήσουμε σαφές στους Ρώσους».
Σκληρά μέτρα κατά της Λιθουανίας
Εν τω μεταξύ, ο Asta Skaisgiryte, επικεφαλής σύμβουλος εξωτερικής πολιτικής του προέδρου της Λιθουανίας Gitanas Nauseda, επιβεβαίωσε στα λιθουανικά μέσα ενημέρωσης ότι διπλωμάτες της χώρας εργάζονται με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα κείμενο που θα αποσαφηνίζει την κατάσταση.
Ωστόσο, η Μόσχα συνεχίζει να πιέζει: «Εάν η κατάσταση δεν σταθεροποιηθεί τις επόμενες ημέρες, η Ρωσία θα λάβει σκληρά μέτρα κατά της Λιθουανίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης», δήλωσε η εκπρόσωπος.
Η μόνη σωστή απόφαση θα ήταν να εξασφαλιστεί η «απρόσκοπτη διέλευση» - και βέβαια ο Putin θα έχει κερδίσει.
Το σχέδιο Β για τα σιτηρά της Ουκρανίας
Τους παροπλισμένους, από την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, εμπορικούς σταθμούς κατά μήκος του Δούναβη προσπαθεί να αναστηλώσει και να επαναλειτουργήσει η Ουκρανία στο πλαίσιο της αναζήτησης εναλλακτικών διαδρομών για την εξαγωγή των σιτηρών της προς τις δυτικές αγορές, παρακάμπτοντας το ρωσικό μπλόκο στη Μαύρη Θάλασσα.
Η έναρξη του πολέμου βρήκε τις αποθήκες σιτηρών στο λιμάνι της Οδησσού να «ξεχειλίζουν» από σιτηρά που ξεπερνούσαν τους 25 εκατ. τόνους.
Σήμερα, από την ποσότητα αυτή περίπου 5 εκατ. έχουν καταφέρει να βρουν το δρόμο τους προς τις δυτικές αγορές, μέσω εναλλακτικών δρόμων, σιδηροδρομικών γραμμών ή κυρίως ποταμών.
Τον Μάρτιο οι εξαγωγές σιτηρών μέσω των εναλλακτικών διαδρομών δεν ξεπέρασαν τους 200.000 τόνους, ποσότητα που τον Απρίλιο ανέβηκε στα 1,6 εκατ. τόνους και τον Ιούνιο ξεπέρασε τα 2,5 εκατ. τόνους.
Η ποσότητα αυτή δεν είναι σίγουρα αρκετή, σε σύγκριση με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, από τα οποία διέρχονταν 5 έως 6 εκατ. τόνοι το μήνα, όμως γίνονται συνεχείς προσπάθειες για να αυξηθεί.
Οι οδικοί δρόμοι δεν προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες αύξησης των ροών.
Όπως εξηγούν Ουκρανοί αξιωματούχοι, ένα φορτηγό μπορεί να πάρει μέχρι 25 τόνους και ένα τρένο μέχρι 60 τόνους, κάτι που σημαίνει πως θα χρειάζονταν 2.000 φορτηγά για να μεταφέρουν, όσα μεταφέρει ένα φορτηγό πλοίο.
Έτσι, η μεγαλύτερη προσπάθεια έχει επικεντρωθεί στην ενίσχυση των διαδρομών μέσω των ποταμών, με την επαναλειτουργία λιμανιών και εμπορικών σταθμών που δρομολογούνταν από την σοβιετική εποχή, κατά τη διάρκεια των διαδρομών.
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το λιμάνι Ρένι, που ήταν ένα από τα σημαντικότερα για την περιοχή του Δούναβη κατά την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης και πέρασμα προς την Ρουμανία.
Η χρήση του είχε υποβαθμιστεί τα τελευταία χρόνια, κάτι που αλλάζει πλέον με τον ρόλο του να αναβαθμίζεται.
Σκληρές διαπραγματεύσεις
Άλλωστε, η εξεύρεση λύσης με την Ρωσία δεν φαίνεται εύκολη, παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Εξωτερικών Sergey Labrov επανέλαβε σε δηλώσεις του, την Πέμπτη, πως η Μόσχα είναι έτοιμη να διαπραγματευτεί με το Κίεβο για το ζήτημα των εξαγωγών σιτηρών.
Κομβικό ρόλο αποκτά και το ρουμανικό λιμάνι της Κωστάντζας.'
Πριν από την έναρξη του πολέμου, δεν υπήρχαν ουκρανικά σιτηρά που να περνούν από το ρουμανικό λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας. Πλέον τα στοιχεία των τοπικών ρουμανικών αρχών δείχνουν πως το 30% της δραστηριότητας του λιμανιού αφορά ουκρανικά σιτηρά.
Υπολογίζεται πως σχεδόν 620.000 τόνοι ουκρανικών σιτηρών έχουν ήδη περάσει από την Κωνστάντζα στο δρόμο τους για τις δυτικές αγορές, ενώ περίπου άλλες 200.000 αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών