Η Ρωσία έχει βρει τρόπους να παρακάμψει αυτές τις κυρώσεις, κυρίως μέσω της δημιουργίας ενός «σκιώδους στόλου» πετρελαιοφόρων.
Παρά τις δυτικές κυρώσεις και τα ανώτατα όρια στις τιμές του πετρελαίου, η Ρωσία έχει καταφέρει να τις παρακάμψει.
Υλοποιώντας την πολιτική Putin να διατηρηθεί ακμαία η ρωσική οικονομία, συνεχίζει να χρησιμοποιεί έναν «σκιώδη στόλο» δεξαμενόπλοιων για να παρακάμψει τους περιορισμούς, επιτρέποντας την διατήρηση των εξαγωγών πετρελαίου με σταθερότητα προς «φιλικές αγορές» κυρίως, όπως η Κίνα, η Ινδία και η Τουρκία.
Σε απάντηση στην έναρξη της ειδικής επιχείρησης της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας τον Φεβρουάριο του 2022, η Ευρωπαϊκή Ένωση και αρκετές άλλες δυτικές χώρες επέβαλαν εκτεταμένες κυρώσεις στη Ρωσία, προσπαθώντας να σταματήσουν το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου.
Τον Δεκέμβριο του 2022, οι χώρες της G7 αποφάσισαν ένα ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου.
Ωστόσο, η Ρωσία έχει βρει τρόπους να παρακάμψει αυτές τις κυρώσεις, κυρίως μέσω της δημιουργίας ενός «σκιώδους στόλου» πετρελαιοφόρων.
Παρά τις ισχυρές κυρώσεις του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ που στοχεύουν τον σκιώδη στόλο, η Ρωσία συνεχίζει να τον επεκτείνει ενσωματώνοντας νέα δεξαμενόπλοια, επιτρέποντας σταθερές εξαγωγές και περαιτέρω αποφυγή ανώτατων ορίων τιμών πετρελαίου.
Μόνο το 36% των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου μεταφέρθηκε με δεξαμενόπλοια ασφαλισμένα με IG.
Για άλλες αποστολές, η Ρωσία χρησιμοποίησε τον σκιώδη στόλο της, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για εξαγωγές ~2,8 mb/d αργού και 1,1 mb/d πετρελαϊκών προϊόντων τον Μάρτιο του 2024.
Τα στοιχεία της Kpler δείχνουν ότι τον Απρίλιο του 2024, το 83% του αργού πετρελαίου και το 46% των προϊόντων πετρελαίου αποστέλλονταν με σκιώδη δεξαμενόπλοια.
Η συρρίκνωση του ρόλου του mainstream στόλου υπονομεύει θεμελιωδώς τη μόχλευση του ανώτατου ορίου τιμών.
Ο σκιώδης στόλος είναι μια συλλογή γερασμένων και συχνά κακοσυντηρημένων σκαφών με ασαφείς δομές ιδιοκτησίας και έλλειψη ασφάλισης.
Ο αριθμός των παλαιών, απαρχαιωμένων πλοίων που αναχωρούν από τη Ρωσία έχει αυξηθεί δραματικά.
Η ΕΕ εισήγαγε πρόσφατα νομοθεσία με στόχο την καταστολή της πώλησης δεξαμενόπλοιων mainstream στο ρωσικό σκιερό εμπόριο, αλλά το πρόβλημα παραμένει.
Η Ρωσία κατάφερε να επεκτείνει τον στόλο σκιωδών τάνκερ της, προσθέτοντας 35 νέα δεξαμενόπλοια για να αντικαταστήσει 41 δεξαμενόπλοια που προστέθηκαν στη λίστα SDN του OFAC από τον Δεκέμβριο του 2023.
Αυτά τα δεξαμενόπλοια είναι όλα ηλικίας άνω των 15 ετών, και διαχειρίζονται εκτός ΕΕ/G7.
Με το 85% των δεξαμενόπλοιων ηλικίας άνω των 15 ετών, ο κίνδυνος πετρελαιοκηλίδων στη θάλασσα είναι αυξημένος.
Ο σκιώδης στόλος αποτελεί σημαντική και αυξανόμενη απειλή για το περιβάλλον.
Τα γερασμένα και υποασφαλισμένα πλοία αυξάνουν τον κίνδυνο πετρελαιοκηλίδων, μια πιθανή καταστροφή για την οποία η Ρωσία πιθανότατα θα αρνιόταν να πληρώσει.
Τα σκάφη μπορεί να προκαλέσουν συγκρούσεις, διαρροή λαδιού, δυσλειτουργία ή ακόμα και βύθιση, θέτοντας σε κίνδυνο άλλα πλοία, το νερό και τη θαλάσσια ζωή.
Με τις εκτιμήσεις να υποδηλώνουν ότι περισσότερα από 1.400 πλοία έχουν αποστασιοποιηθεί στη σκοτεινή πλευρά που εξυπηρετούν τη Ρωσία, η πιθανότητα περιβαλλοντικής ζημίας είναι σημαντική.
Για παράδειγμα, από τις αρχές του 2022, 230 δεξαμενόπλοια σκιώδους στόλου έχουν μεταφέρει ρωσικό αργό πετρέλαιο μέσω των στενών της Δανίας σε 741 περιπτώσεις.
Επίσης, ένα δεξαμενόπλοιο σκιώδους στόλου στο δρόμο για φόρτωση αργού στη Ρωσία συγκρούστηκε με άλλο πλοίο στο στενό μεταξύ Δανίας και Σουηδίας.
Πέρυσι, ένα πλήρως φορτωμένο πετρελαιοφόρο έχασε την πρόωση και παρασύρθηκε από το νησί Langeland της Δανίας για έξι ώρες.
Η ανάκαμψη μετά από οποιαδήποτε πιθανή πετρελαιοκηλίδα μπορεί να διαρκέσει δεκαετίες.
Επιπρόσθετα στο περιβαλλοντικό ζήτημα, το θαλάσσιο ρωσικό πετρέλαιο κατευθύνεται σχεδόν εξ ολοκλήρου προς τις ασιατικές αγορές, με την Ινδία, την Κίνα και την Τουρκία να είναι οι μεγαλύτεροι αγοραστές.
Το 2023, το 86% των εξαγωγών πετρελαίου κατευθύνθηκε σε φιλικές χώρες έναντι 40% το 2021 και το 84% των εξαγωγών πετρελαιοειδών σε σύγκριση με 30% το 2021.
Αυτή η αλλαγή στους εξαγωγικούς προορισμούς υπογραμμίζει το μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό τοπίο της αγοράς πετρελαίου λόγω της κυρώσεις και η άνοδος του σκιώδους στόλου.
Έχουν προταθεί διάφορα μέτρα για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που θέτει ο σκιώδης στόλος.
Αυτά περιλαμβάνουν αυστηρότερες κυρώσεις σε μεμονωμένα πλοία, αυξημένο έλεγχο των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που εμπλέκονται σε ρωσικές πετρελαϊκές συμφωνίες και πρόστιμα που θα περιόριζαν τις πωλήσεις ή τον παροπλισμό δεξαμενόπλοιων.
Οι χώρες της G7 λαμβάνουν μέτρα για να ενισχύσουν τον έλεγχο του ανώτατου ορίου τιμών και να πιέσουν περαιτέρω τη Ρωσία.
Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει μια σειρά κυρώσεων σε πλοία και πλοιοκτήτες που είναι ύποπτοι για παραβίαση του ανώτατου ορίου τιμών.
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες ότι αυτά τα μέτρα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές ενέργειας και να κλιμακώσουν τις εντάσεις με τη Ρωσία.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Δανίας δήλωσε ότι «ο ρωσικός σκιώδης στόλος είναι ένα διεθνές πρόβλημα που απαιτεί διεθνείς λύσεις».
Ο σκιώδης στόλος επέτρεψε στη Ρωσία να παρακάμψει τις δυτικές κυρώσεις και να συνεχίσει να επωφελείται από τις εξαγωγές πετρελαίου της, αλλά έχει σημαντικό κόστος.
Οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι που δημιουργούνται από αυτά τα γηρασμένα και κακοσυντηρημένα πλοία είναι ανησυχητικοί και η αλλαγή στα πρότυπα του εμπορίου πετρελαίου αναδιαμορφώνει το γεωπολιτικό τοπίο.
Η αντιμετώπιση αυτού του περίπλοκου ζητήματος θα απαιτήσει συντονισμένες διεθνείς προσπάθειες και μια λεπτή ισορροπία μεταξύ της διατήρησης των κυρώσεων και της διασφάλισης σταθερών αγορών ενέργειας.
Η κατάσταση είναι μη βιώσιμη και η ανάγκη για δράση γίνεται όλο και πιο επείγουσα.
www.bankingnews.gr
Υλοποιώντας την πολιτική Putin να διατηρηθεί ακμαία η ρωσική οικονομία, συνεχίζει να χρησιμοποιεί έναν «σκιώδη στόλο» δεξαμενόπλοιων για να παρακάμψει τους περιορισμούς, επιτρέποντας την διατήρηση των εξαγωγών πετρελαίου με σταθερότητα προς «φιλικές αγορές» κυρίως, όπως η Κίνα, η Ινδία και η Τουρκία.
Σε απάντηση στην έναρξη της ειδικής επιχείρησης της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας τον Φεβρουάριο του 2022, η Ευρωπαϊκή Ένωση και αρκετές άλλες δυτικές χώρες επέβαλαν εκτεταμένες κυρώσεις στη Ρωσία, προσπαθώντας να σταματήσουν το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου.
Τον Δεκέμβριο του 2022, οι χώρες της G7 αποφάσισαν ένα ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου.
Ωστόσο, η Ρωσία έχει βρει τρόπους να παρακάμψει αυτές τις κυρώσεις, κυρίως μέσω της δημιουργίας ενός «σκιώδους στόλου» πετρελαιοφόρων.
Παρά τις ισχυρές κυρώσεις του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ που στοχεύουν τον σκιώδη στόλο, η Ρωσία συνεχίζει να τον επεκτείνει ενσωματώνοντας νέα δεξαμενόπλοια, επιτρέποντας σταθερές εξαγωγές και περαιτέρω αποφυγή ανώτατων ορίων τιμών πετρελαίου.
Μόνο το 36% των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου μεταφέρθηκε με δεξαμενόπλοια ασφαλισμένα με IG.
Για άλλες αποστολές, η Ρωσία χρησιμοποίησε τον σκιώδη στόλο της, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για εξαγωγές ~2,8 mb/d αργού και 1,1 mb/d πετρελαϊκών προϊόντων τον Μάρτιο του 2024.
Τα στοιχεία της Kpler δείχνουν ότι τον Απρίλιο του 2024, το 83% του αργού πετρελαίου και το 46% των προϊόντων πετρελαίου αποστέλλονταν με σκιώδη δεξαμενόπλοια.
Η συρρίκνωση του ρόλου του mainstream στόλου υπονομεύει θεμελιωδώς τη μόχλευση του ανώτατου ορίου τιμών.
Ο σκιώδης στόλος είναι μια συλλογή γερασμένων και συχνά κακοσυντηρημένων σκαφών με ασαφείς δομές ιδιοκτησίας και έλλειψη ασφάλισης.
Ο αριθμός των παλαιών, απαρχαιωμένων πλοίων που αναχωρούν από τη Ρωσία έχει αυξηθεί δραματικά.
Η ΕΕ εισήγαγε πρόσφατα νομοθεσία με στόχο την καταστολή της πώλησης δεξαμενόπλοιων mainstream στο ρωσικό σκιερό εμπόριο, αλλά το πρόβλημα παραμένει.
Η Ρωσία κατάφερε να επεκτείνει τον στόλο σκιωδών τάνκερ της, προσθέτοντας 35 νέα δεξαμενόπλοια για να αντικαταστήσει 41 δεξαμενόπλοια που προστέθηκαν στη λίστα SDN του OFAC από τον Δεκέμβριο του 2023.
Αυτά τα δεξαμενόπλοια είναι όλα ηλικίας άνω των 15 ετών, και διαχειρίζονται εκτός ΕΕ/G7.
Με το 85% των δεξαμενόπλοιων ηλικίας άνω των 15 ετών, ο κίνδυνος πετρελαιοκηλίδων στη θάλασσα είναι αυξημένος.
Ο σκιώδης στόλος αποτελεί σημαντική και αυξανόμενη απειλή για το περιβάλλον.
Τα γερασμένα και υποασφαλισμένα πλοία αυξάνουν τον κίνδυνο πετρελαιοκηλίδων, μια πιθανή καταστροφή για την οποία η Ρωσία πιθανότατα θα αρνιόταν να πληρώσει.
Τα σκάφη μπορεί να προκαλέσουν συγκρούσεις, διαρροή λαδιού, δυσλειτουργία ή ακόμα και βύθιση, θέτοντας σε κίνδυνο άλλα πλοία, το νερό και τη θαλάσσια ζωή.
Με τις εκτιμήσεις να υποδηλώνουν ότι περισσότερα από 1.400 πλοία έχουν αποστασιοποιηθεί στη σκοτεινή πλευρά που εξυπηρετούν τη Ρωσία, η πιθανότητα περιβαλλοντικής ζημίας είναι σημαντική.
Για παράδειγμα, από τις αρχές του 2022, 230 δεξαμενόπλοια σκιώδους στόλου έχουν μεταφέρει ρωσικό αργό πετρέλαιο μέσω των στενών της Δανίας σε 741 περιπτώσεις.
Επίσης, ένα δεξαμενόπλοιο σκιώδους στόλου στο δρόμο για φόρτωση αργού στη Ρωσία συγκρούστηκε με άλλο πλοίο στο στενό μεταξύ Δανίας και Σουηδίας.
Πέρυσι, ένα πλήρως φορτωμένο πετρελαιοφόρο έχασε την πρόωση και παρασύρθηκε από το νησί Langeland της Δανίας για έξι ώρες.
Η ανάκαμψη μετά από οποιαδήποτε πιθανή πετρελαιοκηλίδα μπορεί να διαρκέσει δεκαετίες.
Επιπρόσθετα στο περιβαλλοντικό ζήτημα, το θαλάσσιο ρωσικό πετρέλαιο κατευθύνεται σχεδόν εξ ολοκλήρου προς τις ασιατικές αγορές, με την Ινδία, την Κίνα και την Τουρκία να είναι οι μεγαλύτεροι αγοραστές.
Το 2023, το 86% των εξαγωγών πετρελαίου κατευθύνθηκε σε φιλικές χώρες έναντι 40% το 2021 και το 84% των εξαγωγών πετρελαιοειδών σε σύγκριση με 30% το 2021.
Αυτή η αλλαγή στους εξαγωγικούς προορισμούς υπογραμμίζει το μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό τοπίο της αγοράς πετρελαίου λόγω της κυρώσεις και η άνοδος του σκιώδους στόλου.
Έχουν προταθεί διάφορα μέτρα για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που θέτει ο σκιώδης στόλος.
Αυτά περιλαμβάνουν αυστηρότερες κυρώσεις σε μεμονωμένα πλοία, αυξημένο έλεγχο των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που εμπλέκονται σε ρωσικές πετρελαϊκές συμφωνίες και πρόστιμα που θα περιόριζαν τις πωλήσεις ή τον παροπλισμό δεξαμενόπλοιων.
Οι χώρες της G7 λαμβάνουν μέτρα για να ενισχύσουν τον έλεγχο του ανώτατου ορίου τιμών και να πιέσουν περαιτέρω τη Ρωσία.
Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει μια σειρά κυρώσεων σε πλοία και πλοιοκτήτες που είναι ύποπτοι για παραβίαση του ανώτατου ορίου τιμών.
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες ότι αυτά τα μέτρα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές ενέργειας και να κλιμακώσουν τις εντάσεις με τη Ρωσία.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Δανίας δήλωσε ότι «ο ρωσικός σκιώδης στόλος είναι ένα διεθνές πρόβλημα που απαιτεί διεθνείς λύσεις».
Ο σκιώδης στόλος επέτρεψε στη Ρωσία να παρακάμψει τις δυτικές κυρώσεις και να συνεχίσει να επωφελείται από τις εξαγωγές πετρελαίου της, αλλά έχει σημαντικό κόστος.
Οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι που δημιουργούνται από αυτά τα γηρασμένα και κακοσυντηρημένα πλοία είναι ανησυχητικοί και η αλλαγή στα πρότυπα του εμπορίου πετρελαίου αναδιαμορφώνει το γεωπολιτικό τοπίο.
Η αντιμετώπιση αυτού του περίπλοκου ζητήματος θα απαιτήσει συντονισμένες διεθνείς προσπάθειες και μια λεπτή ισορροπία μεταξύ της διατήρησης των κυρώσεων και της διασφάλισης σταθερών αγορών ενέργειας.
Η κατάσταση είναι μη βιώσιμη και η ανάγκη για δράση γίνεται όλο και πιο επείγουσα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών