“Τίποτα δεν είναι αδύνατο” - Πέτερ Χόφερ, οπλουργός και σχεδιαστής όπλων
Η περιοχή του Φέρλαχ στην Αυστρία ίσως διαθέτει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση μαέστρων οπλουργών ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο στον πλανήτη και μια συλλογική εμπειρία οπλοτεχνικής που ξεπερνά τους έξι αιώνες.
Σε αντίθεση με άλλους κατασκευαστές που εξελίχθηκαν σε τεράστιες βιομηχανίες, οι Αυστριακοί κρατούν τα μυστικά τους επτασφράγιστα και ως άλλοι μεσαιωνικοί αλχημιστές εξασκούν την τέχνη τους σε απροσπέλαστα εργαστήρια.
Ο “Μότζαρτ” του ατσαλιού
Μεταξύ τους ξεχωρίζει ο Peter Hofer. Περισσότερο ποιητής και λιγότερο τεχνίτης θυμίζει την ιδιοφυία του διάσημου συμπατριώτη του Αμαντέους Μότζαρτ. Είναι ένας καλιτέχνης-ονειροπόλος που απλά δουλεύει σε μέταλλο αντί για νότες. Στην εποχή των τρισδιάστατων εργαλειομηχανών και της σχεδίασης CAD έχει δηλώνει πως “τo κομπιούτερ του είναι το μυαλό” του και πως οι δικές του σχεδιάσεις “πηγάζουν από την καρδιά”.
Πολύ εύκολα κανείς θα τον απέρριπτε ως υπερφίαλο,… πριν δει πως το εργαστήριο του μπορεί να κατασκευάσει 25 τύπους όπλων σε 300 διαμετρήματα, βασισμένα σε 10 διαφορετικούς πυροδοτικούς μηχανισμούς. Μονόκανα, δίκανα, επαναληπτικά κινητού ουραίου, όπλα συνδυασμένων διαμετρημάτων, με πτυσσόμενο μηχανισμό και εναλλασσόμενες κάνες, όλα έχουν σε κάποια στιγμή φτιαχτεί από τον Χόφερ και τους βοηθούς του.
Η πελατεία του περιλαμβάνει ολιγάρχες και μεγιστάνες, άραβες πρίγκηπες, αμερικανούς προέδρους και είναι απαράβατη αρχή πως κάθε δημιούργημα του παραμένει μοναδικό.
Ποτέ δε θα βγούν από τον πάγκο του δύο όμοια τουφέκια για διαφορετικό πελάτη. Είναι αυτός ο συνδυασμός μοναδικότητας και τελειομανίας που τον έχει καταστήσει περιζήτητο σε κύκλους οπλόφιλων όπου τα εξαψήφια νούμερα δεν αποτελούν φραγμό.
Η έμπνευση
Ένα από τα γνωρίσματα των σχεδίων του Hofer είναι η εμμονή με την ελαφρότητα. Σε κάθε δημιουργία του πασχίζει να φτάσει στο ιδανικό αποτέλεσμα με το ελάχιστο βάρος. Κάθε απάρτιο μελετάται και ελέγχεται διεξοδικά για το βέλτιστο συνδυασμό αντοχής και βάρους.
Ήταν με αυτό το σκοπό που ο Hofer αφιέρωσε συνολικά τέσσερα χρόνια στη δημιουργία της “Πεταλούδας”, του ελαφρότερου ραβδωτού πλαγιόκανου στον κόσμο. Με βάση το μικροσκοπικό διαμέτρημα .17ΗΜR (Hornady Magnum Rimfire) ζυγίζει μόλις 1,9 κιλά, παρόλο που κατασκευάστηκε εξ’ολοκλήρου από ατσάλι.
Η μικρή διάμετρος του φυσιγγίου που αντιστοιχεί σε 4,5mm τον ώθησαν σε μία άλλη κατεύθυνση: να φτιάξει ένα τρίκανο (drilling στη γερμανική ορολογία) που συνδυάζει δύο λειόκανες cal. 12 με μία “κρυφή” ραβδωτή .17. Έχοντας περισσότερο χώρο στη διάθεση του, αντικατέστησε το HMR με το ισχυρότερο .17 Hornady Hornet.
Τα δύο φυσίγγια μοιράζονται κοινή βολίδα και διάμετρο κάνης, αλλά o κάλυκας του Hornet αντέχει μεγαλύτερη γόμωση (και παράγει τριπλάσια ενέργεια). Είναι ικανό για να καταβάλλει θηράματα μεγέθους τσακαλιού ως τα 200 μέτρα, και με κατάλληλες γομώσεις θα καρπωθεί λαγούς ή αλεπούδες. Είναι ένα ιδανικό κυνηγετικό όπλο για τα δάση της Κεντρικής Ευρώπης, όπου υπάρχει βιοποικιλότητα θηραμάτων.
Το μοναδικό “Φθινόπωρο”
Το τρίκανο με το όνομα “Autumn” ( Φθινόπωρο) φτιάχτηκε ως όπλο επίδειξης, χωρίς προηγούμενη παραγγελία. Η μεγάλη πρόκληση ήταν να μη διαταραχτεί το ζύγισμα του όπλου, το οποίο δίνει την αίσθηση πλαγιόκανου δίκανου. Η ελαφρώς υπερυψωμένη ρίγα καλύπτει την τρίτη κάνη και ένας ξεχωριστός μηχανισμός την πυροδοτεί.
Οι δύο λείες κάνες ελέγχονται από την πρώτη σκανδάλη και βάλλουν με σειρά πρώτη-δεξιά, δεύτερη-αριστερή. Οι μηχανισμοί τους είναι sidelocks (ολόκληρες φωτιές) αναρτημένες στην αντίστοιχη πλευρά του κορμού. Η διάταξη αφήνει ελεύθερη τη δεύτερη σκανδάλη για χρήση από τη ραβδωτή κάνη. Ο μηχανισμός της εδράζει στη βάση και είναι ρυθμιζόμενος για το βάρος έλξης. Οι εξωστήρες ενεργοποιούνται μόνο εφόσον οι αντίστοιχοι επικρουστήρες έχουν λειτουργήσει. Παρά τα έξτρα απάρτια και το επιλεγμένο ξύλο παλαίωσης 100 ετών, το βάρος συγκρατείται στα 2,9 κιλά.
Για να εκμεταλλευτεί την τροχιά του .17 Hornet, το τουφέκι χρειάζεται κάποιο σκόπευτρο ακριβείας, όμως ο Hofer αρνούνταν να χαλάσει την “καθαρή” σκοπευτική γραμμή του λειόκανου. Αντί αυτού υιοθέτησε μια διόπτρα March 1-8X24 της ιαπωνικής DEON. Ένα από τα ποιοτικότερα οπτικά στόχαστρα στην κατηγορία του, ζυγίζει μόλις 460 γραμμάρια. Αντί για βάση στήριξης, εγκοπές κρυμμένες πάνω στη ρίγα φροντίζουν για τη σύνδεση όπλου και στόχαστρου. Όταν δεν χρησιμοποιείται, αφαιρείται με τη βοήθεια ταχυσυνδέσμων.
Η διακόσμηση αποτέλεσε ένα ξεχωριστό κεφάλαιο. Μια ομάδα χαρακτών με επικεφαλείς την Barbara Krondorfer και τον Helmut Kelith σχεδίασαν και εκτέλεσαν την απεικόνιση των πλούσιων χρωμάτων της φθινοπωρινής Φύσης. Χρυσαφένια φύλλα δρυός, καρποί και μούρα, κοκκινολαίμιδες, γεράκια, κουκουβάγιες και κλαροπόντικα, όλη η ζωή του δάσους έχει αποτυπωθεί στο μέταλλο. Η τεχνική που απαιτεί σμίλευση μέχρι και 8.000 κτυπημάτων ανά τετραγωνικό χιλιοστών, γίνεται κάτω από ισχυρό μικροσκόπιο.
Ο Hofner έχει αντικαταστήσει τις παραδοσιακές βίδες στις πλάκες του μηχανισμού, ωστε να διευκολύνει το έργο του χαράκτη.
Η χαρακτική έχει ενισχυθεί με ένθεση πολύτιμων μετάλλων και σμάλτων για να αποδόσουν την πανδαισία τόνων και υφής που συναντά ο κυνηγός. Σίγουρα απέχει από το αυστηρό ύφος των κλασσικών, απέρριτων εγγλέζικων δίκανων αλλά η έμνευση και η μαστοριά είναι έκδηλα σε κάθε λεπτομέρεια. Εξάλλου και ο Μότζαρτ στην εποχή του φάνταζε ανατρεπτικός... μάλλον είναι χαρακτηριστικό των ταλαντούχων Αυστριακών!
www.bankingnews.gr
Σε αντίθεση με άλλους κατασκευαστές που εξελίχθηκαν σε τεράστιες βιομηχανίες, οι Αυστριακοί κρατούν τα μυστικά τους επτασφράγιστα και ως άλλοι μεσαιωνικοί αλχημιστές εξασκούν την τέχνη τους σε απροσπέλαστα εργαστήρια.
Ο “Μότζαρτ” του ατσαλιού
Μεταξύ τους ξεχωρίζει ο Peter Hofer. Περισσότερο ποιητής και λιγότερο τεχνίτης θυμίζει την ιδιοφυία του διάσημου συμπατριώτη του Αμαντέους Μότζαρτ. Είναι ένας καλιτέχνης-ονειροπόλος που απλά δουλεύει σε μέταλλο αντί για νότες. Στην εποχή των τρισδιάστατων εργαλειομηχανών και της σχεδίασης CAD έχει δηλώνει πως “τo κομπιούτερ του είναι το μυαλό” του και πως οι δικές του σχεδιάσεις “πηγάζουν από την καρδιά”.
Πολύ εύκολα κανείς θα τον απέρριπτε ως υπερφίαλο,… πριν δει πως το εργαστήριο του μπορεί να κατασκευάσει 25 τύπους όπλων σε 300 διαμετρήματα, βασισμένα σε 10 διαφορετικούς πυροδοτικούς μηχανισμούς. Μονόκανα, δίκανα, επαναληπτικά κινητού ουραίου, όπλα συνδυασμένων διαμετρημάτων, με πτυσσόμενο μηχανισμό και εναλλασσόμενες κάνες, όλα έχουν σε κάποια στιγμή φτιαχτεί από τον Χόφερ και τους βοηθούς του.
Η πελατεία του περιλαμβάνει ολιγάρχες και μεγιστάνες, άραβες πρίγκηπες, αμερικανούς προέδρους και είναι απαράβατη αρχή πως κάθε δημιούργημα του παραμένει μοναδικό.
Ποτέ δε θα βγούν από τον πάγκο του δύο όμοια τουφέκια για διαφορετικό πελάτη. Είναι αυτός ο συνδυασμός μοναδικότητας και τελειομανίας που τον έχει καταστήσει περιζήτητο σε κύκλους οπλόφιλων όπου τα εξαψήφια νούμερα δεν αποτελούν φραγμό.
Η έμπνευση
Ένα από τα γνωρίσματα των σχεδίων του Hofer είναι η εμμονή με την ελαφρότητα. Σε κάθε δημιουργία του πασχίζει να φτάσει στο ιδανικό αποτέλεσμα με το ελάχιστο βάρος. Κάθε απάρτιο μελετάται και ελέγχεται διεξοδικά για το βέλτιστο συνδυασμό αντοχής και βάρους.
Ήταν με αυτό το σκοπό που ο Hofer αφιέρωσε συνολικά τέσσερα χρόνια στη δημιουργία της “Πεταλούδας”, του ελαφρότερου ραβδωτού πλαγιόκανου στον κόσμο. Με βάση το μικροσκοπικό διαμέτρημα .17ΗΜR (Hornady Magnum Rimfire) ζυγίζει μόλις 1,9 κιλά, παρόλο που κατασκευάστηκε εξ’ολοκλήρου από ατσάλι.
Η μικρή διάμετρος του φυσιγγίου που αντιστοιχεί σε 4,5mm τον ώθησαν σε μία άλλη κατεύθυνση: να φτιάξει ένα τρίκανο (drilling στη γερμανική ορολογία) που συνδυάζει δύο λειόκανες cal. 12 με μία “κρυφή” ραβδωτή .17. Έχοντας περισσότερο χώρο στη διάθεση του, αντικατέστησε το HMR με το ισχυρότερο .17 Hornady Hornet.
Τα δύο φυσίγγια μοιράζονται κοινή βολίδα και διάμετρο κάνης, αλλά o κάλυκας του Hornet αντέχει μεγαλύτερη γόμωση (και παράγει τριπλάσια ενέργεια). Είναι ικανό για να καταβάλλει θηράματα μεγέθους τσακαλιού ως τα 200 μέτρα, και με κατάλληλες γομώσεις θα καρπωθεί λαγούς ή αλεπούδες. Είναι ένα ιδανικό κυνηγετικό όπλο για τα δάση της Κεντρικής Ευρώπης, όπου υπάρχει βιοποικιλότητα θηραμάτων.
Το μοναδικό “Φθινόπωρο”
Το τρίκανο με το όνομα “Autumn” ( Φθινόπωρο) φτιάχτηκε ως όπλο επίδειξης, χωρίς προηγούμενη παραγγελία. Η μεγάλη πρόκληση ήταν να μη διαταραχτεί το ζύγισμα του όπλου, το οποίο δίνει την αίσθηση πλαγιόκανου δίκανου. Η ελαφρώς υπερυψωμένη ρίγα καλύπτει την τρίτη κάνη και ένας ξεχωριστός μηχανισμός την πυροδοτεί.
Οι δύο λείες κάνες ελέγχονται από την πρώτη σκανδάλη και βάλλουν με σειρά πρώτη-δεξιά, δεύτερη-αριστερή. Οι μηχανισμοί τους είναι sidelocks (ολόκληρες φωτιές) αναρτημένες στην αντίστοιχη πλευρά του κορμού. Η διάταξη αφήνει ελεύθερη τη δεύτερη σκανδάλη για χρήση από τη ραβδωτή κάνη. Ο μηχανισμός της εδράζει στη βάση και είναι ρυθμιζόμενος για το βάρος έλξης. Οι εξωστήρες ενεργοποιούνται μόνο εφόσον οι αντίστοιχοι επικρουστήρες έχουν λειτουργήσει. Παρά τα έξτρα απάρτια και το επιλεγμένο ξύλο παλαίωσης 100 ετών, το βάρος συγκρατείται στα 2,9 κιλά.
Για να εκμεταλλευτεί την τροχιά του .17 Hornet, το τουφέκι χρειάζεται κάποιο σκόπευτρο ακριβείας, όμως ο Hofer αρνούνταν να χαλάσει την “καθαρή” σκοπευτική γραμμή του λειόκανου. Αντί αυτού υιοθέτησε μια διόπτρα March 1-8X24 της ιαπωνικής DEON. Ένα από τα ποιοτικότερα οπτικά στόχαστρα στην κατηγορία του, ζυγίζει μόλις 460 γραμμάρια. Αντί για βάση στήριξης, εγκοπές κρυμμένες πάνω στη ρίγα φροντίζουν για τη σύνδεση όπλου και στόχαστρου. Όταν δεν χρησιμοποιείται, αφαιρείται με τη βοήθεια ταχυσυνδέσμων.
Η διακόσμηση αποτέλεσε ένα ξεχωριστό κεφάλαιο. Μια ομάδα χαρακτών με επικεφαλείς την Barbara Krondorfer και τον Helmut Kelith σχεδίασαν και εκτέλεσαν την απεικόνιση των πλούσιων χρωμάτων της φθινοπωρινής Φύσης. Χρυσαφένια φύλλα δρυός, καρποί και μούρα, κοκκινολαίμιδες, γεράκια, κουκουβάγιες και κλαροπόντικα, όλη η ζωή του δάσους έχει αποτυπωθεί στο μέταλλο. Η τεχνική που απαιτεί σμίλευση μέχρι και 8.000 κτυπημάτων ανά τετραγωνικό χιλιοστών, γίνεται κάτω από ισχυρό μικροσκόπιο.
Ο Hofner έχει αντικαταστήσει τις παραδοσιακές βίδες στις πλάκες του μηχανισμού, ωστε να διευκολύνει το έργο του χαράκτη.
Η χαρακτική έχει ενισχυθεί με ένθεση πολύτιμων μετάλλων και σμάλτων για να αποδόσουν την πανδαισία τόνων και υφής που συναντά ο κυνηγός. Σίγουρα απέχει από το αυστηρό ύφος των κλασσικών, απέρριτων εγγλέζικων δίκανων αλλά η έμνευση και η μαστοριά είναι έκδηλα σε κάθε λεπτομέρεια. Εξάλλου και ο Μότζαρτ στην εποχή του φάνταζε ανατρεπτικός... μάλλον είναι χαρακτηριστικό των ταλαντούχων Αυστριακών!
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών