Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Ο ESM απέδειξε ότι οι αυξήσεις κεφαλαίου στις τράπεζες συμφέρουν έναντι μιας bad bank που το δημόσιο θα φορτωθεί ζημία 8-12,5 δισ

Ο ESM απέδειξε ότι οι αυξήσεις κεφαλαίου στις τράπεζες συμφέρουν έναντι μιας bad bank που το δημόσιο θα φορτωθεί ζημία 8-12,5 δισ
Όσο καθυστερεί η εξυγίανση τόσο θα σέρνεται το πρόβλημα, ο κλάδος δεν θα ανακάμπτει και δεν θα μπορεί να συντελέσει στην στήριξη της πραγματικής οικονομίας
Η έκθεση του ESM έρχεται να αποδομήσει ξεκάθαρα την πρόταση για σύσταση bad bank δηλαδή κακής τράπεζας για κόκκινα δάνεια αλλά το κυριότερο ήρθε να αποδείξει ότι το δημόσιο θα φορτωθεί μια ζημία 8 με 12,5 δισεκ. ευρώ.
Ουσιαστικά ο ESM απέδειξε ότι δεν μπορεί ο φορολογούμενος να πληρώσει την ζημία για να προστατεύσει τον ιδιώτη μέτοχο.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα κληθεί από Σεπτέμβριο 2020 να αντιμετωπίσει την μεγάλη πρόκληση των τραπεζών.
Το 2021 θα είναι η χρονιά των μεγάλων αποφάσεων.
Η λύση της bad bank απλά μεταθέτει την ζημία στο κράτος για να προστατέψει χωρίς νόημα τους ιδιώτες μετόχους.
Ταυτόχρονα η λύση της bad bank αποδεικνύεται κεφαλαιακά πιο κοστοβόρος, απαιτούνται περισσότερα κεφάλαια με την κακή τράπεζα από ότι με τις αυξήσεις κεφαλαίου.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι υπάρχουν οι εξής προκλήσεις
1)Οι ελληνικές τράπεζες αρχές 2021 θα βρεθούν με 78 δισεκ έως 80 δισεκ. NPEs από 68,8 δισεκ. στο τέλος του 2019.
2)Η αύξηση των NPEs που δημιουργούνται λόγω της ύφεσης θα επιφέρουν 5 δισεκ. νέες προβλέψεις πλήττοντας κεφάλαια και αποτελέσματα χρήσης.
3)Επειδή το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό όπου εκτιμάται αύξηση των προβληματικών δανείων κατά 120-140 δισεκ. από 580 δισεκ. NPLs δηλαδή 700 με 720 δισεκ. η λύση της ευρωπαϊκής bad bank δεν θα καλύψει την Ελλάδα γιατί θα αφορά – εάν τελικώς δημιουργηθεί - μόνο τα νέα NPEs.
Στην Ελλάδα π.χ. σε σύνολο NPEs 80 δισεκ. στις αρχές του 2021 τα 71 δισεκ. είναι παλαιά NPEs.
4)Μπορεί η ΕΚΤ να αποφασίσει να παρατείνει τα ελαστικά κριτήρια αλλά και τα μοντέλα απεικόνισης στους ισολογισμούς των τραπεζών των νέων NPEs και έτσι να μην εμφανιστούν άμεσα τα νέα προβληματικά δάνεια… αλλά στην πράξη θα υπάρχουν καθώς ότι ξεπερνάει το όριο των 90 ημερών καθυστέρηση νοείται προβληματικό… ακόμη και εάν ισχύουν κριτήρια 180 ημερών προσωρινά.
5)Οι αυξήσεις κεφαλαίου θα καταστούν μονόδρομος, οι τράπεζες είτε θα εκδώσουν ομολογιακά tier 1 ή tier 2 ή θα επιλέξουν τον πιο υγιή δρόμο τις αυξήσεις κεφαλαίου.
Το ελληνικό κράτος όπως και τα άλλα ευρωπαϊκά να διαπραγματευτούν τα ελαστικά κριτήρια του state aid της κρατικής βοήθειας, ώστε να μην ενεργοποιηθούν οι ρήτρες του bail in για καταθέτες και ομολογιούχους και εάν οι ιδιώτες μέτοχοι δεν καλύψουν τις αυξήσεις το κράτος να αναλάβει έστω και προσωρινή κρατικοποίηση.
Βέβαια υπάρχουν επιλογές όπως τα Cocos τα μετατρέψιμα ομόλογα που μεταθέτουν την άμεση κρατικοποίηση και την καθιστούν εν δυνάμει ενέργεια.
Δεν θα πρέπει να είναι ταμπού η προσωρινή κρατικοποίηση θα είναι κίνηση εξυγίανσης και θα επιτρέψει εν συνεχεία εξολοκλήρου ιδιωτικοποιήσεις καθαρών από προβληματικά δάνεια τραπεζών.
6)Οι ελληνικές τράπεζες θα φθάσουν το 2021 και χρηματιστηριακά οι μετοχές τους είναι στο ναδίρ, δεν διανείμουν μερίσματα, συνεχίζουν να μεταφέρουν 71 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα, καταγράφουν αδύναμη κερδοφορία ενώ τα κεφάλαια τους με 16 δισεκ. αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση DTC δεν επαρκούν.
Οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν ισχυρή ρευστότητα αλλά εμφανίζουν άκρως αδύναμα κεφάλαια και αυτό είναι αλήθεια.
7)Όσο καθυστερεί η εξυγίανση τόσο θα σέρνεται το πρόβλημα, ο κλάδος δεν θα ανακάμπτει και δεν θα μπορεί να συντελέσει στην στήριξη της πραγματικής οικονομίας.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης