Η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν κατήγγειλε σήμερα 1/6 την «ανάρμοστη ανάμιξη», όπως τη χαρακτήρισε, της Γαλλίας και της Γερμανίας, οι οποίες καταδίκασαν τη σύλληψη από την Τεχεράνη δύο ελληνικών δεξαμενοπλοίων στον Κόλπο.
«Μια τέτοια ανάρμοστη ανάμιξη στην ανεξάρτητη δικαστική διαδικασία της χώρας μας δεν θα βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων», ανέφερε σε ανακοίνωση ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών.
Στις 27 Μαΐου, οι Φρουροί της Επανάστασης, ο ιδεολογικός στρατός του Ιράν, ανακοίνωσαν ότι συνέλαβαν δύο ελληνικά πετρελαιοφόρα, μερικές εβδομάδες μετά τη σύλληψη από την Ελλάδα, κατόπιν αιτήματος των ΗΠΑ, ενός πλοίου που μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο.
Η καταδίκη
Υπενθυμίζεται ότι οι υπουργοί Εξωτερικών της Γερμανίας και της Γαλλίας καταδίκασαν με χωριστές ανακοινώσεις τους τη σύλληψη αυτών των ελληνικών πλοίων από το Ιράν και κάλεσαν την Τεχεράνη να τα απελευθερώσει μαζί με τα πληρώματά τους.
Το Βερολίνο κατήγγειλε «μια αδικαιολόγητη ανάμιξη στις θαλάσσιες μεταφορές» και «μια σοβαρή παραβίαση των διεθνών κανόνων».
Το Παρίσι από την πλευρά του επανέλαβε «την προσήλωσή του στους κανόνες του διεθνούς δικαίου που προστατεύουν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και την ασφάλεια στη θάλασσα» και κάλεσε το Ιράν «να απελευθερώσει αμέσως τα πληρώματα και τα πλοία».
Ο Χατιμπζαντέχ κατήγγειλε από την πλευρά του το γεγονός ότι η Γαλλία και η Γερμανία διαμαρτύρονται για μια «νόμιμη» σύλληψη, ενώ οι ίδιες χώρες «μένουν σιωπηλές μπροστά στην παράνομη σύλληψη (σ.σ.: από την Ελλάδα) ενός πλοίου» που μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο.
Οι Φρουροί της Επανάστασης δικαιολόγησαν τη σύλληψη των ελληνικών πλοίων επικαλούμενοι «παραβιάσεις» που φέρεται να διέπραξαν, χωρίς να δώσουν περισσότερες λεπτομέρειες.
Πώς η κατάσχεση των 2 ελληνικών τάνκερ στον Περσικό βάζει φωτιά στην αγορά πετρελαίου
Η κατάσχεση από το Ιράν δύο ελληνικών πετρελαιοφόρων στον Περσικό Κόλπο αυξάνει τον κίνδυνο διακοπής αποστολών αργού από μια περιοχή που αποτελεί ζωτικό κόμβο του παγκόσμιου ενεργειακού εφοδιασμού, σύμφωνα με όσα αναφέρει το Bloomberg.
Υπενθυμίζεται πως την Παρασκευή 27 Μαΐου το Ιράν οδήγησε δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια, το καθένα φορτωμένο με περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου, στα χωρικά του ύδατα – προφανώς στο πλαίσιο αντιποίνων για την κατάσχεση ιρανικού πλοίου την προηγούμενη εβδομάδα.
Η Ελλάδα είναι το έθνος με τα περισσότερα πετρελαιοφόρα στον κόσμο, κάτι που καθιστά κάθε διαμάχη με το Ιράν δυνητικά σοβαρή για την παγκόσμια αγορά.
Παρομοίως, περίπου το ένα πέμπτο της ημερήσιας προμήθειας αργού διέρχεται από τα στενά του Ορμούζ, τη στενή πλωτή οδό που χωρίζει τον Περσικό Κόλπο από τον Ινδικό Ωκεανό και αγοραστές αργού σε όλο τον κόσμο.
«Οι ναυλωτές θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί», δήλωσε ο Matt Stanley, trader και broker της Starfuels στο Ντουμπάι.
«Το Ιράν πιθανόν να υπεραντιδράσει».
Η ελληνική κυβέρνηση εξέδωσε ανακοίνωση-προειδοποίηση βάσει της οποίας όλα τα πλοία από τη χώρα «θα πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση» όταν πλέουν στον Περσικό Κόλπο.
Περίπου το 27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων είναι ελληνικής ιδιοκτησίας, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services Ltd., μονάδας της μεγαλύτερης ναυπηγικής εταιρείας στον κόσμο.
Σε αυτό το πλαίσιο, το Brent έσπασε το φράγμα των 120 δολ., έχοντας σημειώσει άνοδο 1,7% την Παρασκευή, σύμφωνα με τα στοιχεία του ICE Futures Europe.
Η ελληνική κίνηση…
Τα κατασχεθέντα δεξαμενόπλοια, το «Prudent Warrior» και το «Delta Poseidon», καταλήφθηκαν από τις ιρανικές δυνάμεις στον Περσικό Κόλπο την Παρασκευή, σύμφωνα με τον 5ο Στόλο των ΗΠΑ στο Μπαχρέιν.
Και τα δύο είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και σημαίας, και είχαν φορτώσει φορτία στο Ιράκ, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Η κατάσχεση των πλοίων ήταν απότοκο της ενέργειας των ελληνικών αρχών, σε συντονισμό με τις ΗΠΑ, να σταματήσουν ένα δεξαμενόπλοιο υπό σημαία Ιράν και να κατασχέσουν το φορτίο του.
Προηγούμενα περιστατικά
Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει κυρώσεις στην οικονομία και την ενεργειακή βιομηχανία του Ιράν, σε μια προσπάθεια να αναγκάσουν την Ισλαμική Δημοκρατία να περιορίσει το πυρηνικό της πρόγραμμα.
Το κράτος του Περσικού Κόλπου είχε κατασχέσει ένα βρετανικό δεξαμενόπλοιο για περισσότερους από δύο μήνες το 2019 μετά τον αποκλεισμό ενός ιρανικού πετρελαιοφόρου στο Γιβραλτάρ.
Και τα δύο πλοία τελικά απελευθερώθηκαν.
Άλλα δεξαμενόπλοια που ανήκουν στη Βρετανία, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν καταγραφεί μέσα και γύρω από το Ορμούζ τα τελευταία χρόνια, ενώ ιρανικά πλοία έχουν χτυπηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν, ή IRGC, ανέλαβε την ευθύνη για το ρεσάλτο.
Προειδοποίησε επίσης για κατάσχεση και άλλων ελληνικών σκαφών στην περιοχή, σύμφωνα με το ημιεπίσημο πρακτορείο ειδήσεων Tasnim.
Το IRGC ανέφερε ότι άλλα 17 ελληνικά πλοία στον Κόλπο θα μπορούσαν επίσης να κατασχεθούν, είπε η Tasnim, η οποία είναι στενά συνδεδεμένη με την ιρανική στρατιωτική οργάνωση.
Τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg έδειξαν 19 ελληνόκτητα πλοία στον Περσικό Κόλπο, συμπεριλαμβανομένων των δύο που κρατούνται.
Μέχρι στιγμής, οι ναυλομεσίτες λένε ότι οι Έλληνες ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων δεν διστάζουν να στείλουν πλοία στον Περσικό Κόλπο.
Διπλωματικό θρίλερ
Στο μεταξύ, συνεχίζονται οι διπλωματικές ενέργειες για την πλήρη απελευθέρωση των δύο ελληνόκτητων τάνκερ και των πληρωμάτων τους, μετά την κατάληψή τους από τις δυνάμεις του Ιράν στον Περσικό Κόλπο.
Το ένα από τα δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια το "Prudent Warrior"ήδη έδεσε με εντολή της Τεχεράνης στο λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς, στην περσική πλευρά των στενών του Ορμούζ ενώ το "Delta Poseidon" παραμένει στη θέση που είναι τις τελευταίες ώρες.
Από το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει γίνει έντονη σύσταση στα υπό ελληνικής σημαίας πλοία κατά τον διάπλου τους σε Περσικό κόλπο, στενά Ορμούζ, κόλπο Ομάν, να πλέουν κατά το δυνατόν εκτός υδάτων αρμοδιότητας Ιράν.
Στα πλοία παραμένουν ομάδες ένοπλης περιφρούρησης των ιρανικών δυνάμεων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών