Μέχρι η Ελλάδα να οδηγηθεί στην πλήρη δημοσιονομική ελευθερία θα υπόκειται σε ελέγχους πάνω σε «γνωστές-άγνωστες» μεταρρυθμίσεις
Έτοιμο είναι το κείμενο του προγράμματος αυξημένης εποπτείας (Enhanced Surveillance) στο οποίο θα υπαχθεί η χώρα μετά τις 20 Αυγούστου και θα φέρει την υπογραφή της ελληνικής κυβέρνησης.
Είναι ένα κείμενο-πλαίσιο με βάση τα τελευταία εδάφια που έχουν ανταλλάξει Αθήνα-Βρυξέλλες μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο θα συζητηθεί στο Eurogroup της επόμενης Πέμπτης 12 Ιουλίου και εν συνεχεία θα δοθεί στη δημοσιότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ενσωματώνει είκοσι βασικές μεταμνημονιακές δεσμεύσεις, όπως π.χ. οι περικοπές σε συντάξεις και η μείωση του αφορολόγητου, η μείωση των «κόκκινων» δανείων, η αναβάθμιση του ηλεκτρονικού συστήματος συλλογής των φόρων, αλλά και «ρήτρες» ότι καμία μεταρρύθμιση δεν θα αναστραφεί χωρίς την έγκριση των τεσσάρων δανειστών (E.E., ΔΝΤ, ESM, ΕΚΤ) που θα συνεχίσουν το εποπτεύουν το ελληνικό πρόγραμμα.
Θα υπάρχουν τριμηνιαίες αξιολογήσεις και εξαμηνιαίες αναλύσεις της προόδου της ελληνικής οικονομίας, όχι όμως με τη μορφή που γνωρίζουμε τα τελευταία οχτώ χρόνια.
Από τη στιγμή που η Ελλάδα δεν θα λαμβάνει χρήματα-δάνεια από τον ESM, παρά μόνο από τις αγορές, δεν θα έχει και σκληρά προαπαιτούμενα για να υλοποιήσει.
Από την άλλη όμως υπάρχει και το «αγκάθι» των μεταρρυθμίσεων που έχουν συνδεθεί με την επιστροφή των κερδών των κεντρικών τραπεζών και της ΕΚΤ από τις αγοραπωλησίες ελληνικών ομολόγων και θα πρέπει να επιδείξει συνέπεια.
Στο κρας τεστ του Δεκεμβρίου 2018 «κληρώνει» για τα πρώτα 600 εκατ. ευρώ από αυτά τα κέρδη.
Γεγονός είναι πάντως ότι η έξοδος από το Μνημόνιο δεν θα σημάνει την πλήρη απεξάρτηση της χώρας από τους πιστωτές.
Αυτό θα συνέβαινε μόνο με την αποπληρωμή του 75% των δανείων που έχει λάβει από τις χώρες της ευρωζώνης αρχικά και εν συνεχεία από τον EFSF και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM).
Μέχρι η Ελλάδα να οδηγηθεί στην πλήρη δημοσιονομική ελευθερία θα υπόκειται σε ελέγχους πάνω σε «γνωστές-άγνωστες» μεταρρυθμίσεις, οι οποίες είναι:
1. Μείωση κύριων και επικουρικών συντάξεων από 1ης Ιανουαρίου 2019.
2. Μείωση αφορολογήτου ποσού από 1ης Ιανουαρίου 2020.
3. Εξίσωση των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων με τις εμπορικές τιμές.
4. Περιορισμός των «κόκκινων» δανείων στα 60 δισ. από 92,4 δισ. που είναι σήμερα.
5. Πλήρης γεωγραφική κάλυψη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
6. Εφαρμογή σχεδίου δράσης για τα αφερέγγυα νοικοκυριά με στόχο την εξάλειψη των καθυστερημένων περιπτώσεων, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας εκκρεμών αιτήσεων, μέχρι τα τέλη του 2021.
7. Πώληση μεριδίων που διατηρεί το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στις συστημικές τράπεζες.
8. Αναβάθμιση του ηλεκτρονικού συστήματος συλλογής των φόρων.
9. Μηδενισμός των ληξιπροθέσμων χρεών και αποφυγή συσσώρευσης νέων από οργανισμούς, υπουργεία και φορείς του Δημοσίου που πραγματοποιούν συναλλαγές με ιδιώτες προμηθευτές.
10. Επανεξέταση των επιδομάτων αναπηρίας και εκσυγχρονισμός του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας.
11. Σταδιακή χαλάρωση των ελέγχων κεφαλαίου (capital controls).
12. Σχέδιο δράσης για την αδήλωτη εργασία.
13. Αδειες «fast track» για επενδύσεις.
14. Ολοκλήρωση κτηματολογίου (δασικές χάρτες, κτηματολογικό γραφείο κ.λπ.).
15. Αγορά ενέργειας.
16. Ιδιωτικοποιήσεις: ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, Μαρίνα του Αλίμου, Εγνατία, ΔΕΠΑ Εμπορίου, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, περιφερειακά λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Δίκτυο ΔΕΠΑ, μεταφορά σταδίου ΟΑΚΑ στο υπερταμείο, αναδιάρθρωση ΕΤΑΔ.
17. Εκσυγχρονισμός δημόσιας διοίκησης.
18. Διορισμός γενικών διευθυντών και όλων των γενικών διευθυντών σύμφωνα με τον νόμο 4369/2016.
19. Εφαρμογή 3ου κύκλου αξιολόγησης/ κινητικότητας στο Δημόσιο.
20. Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού (ψηφιακό οργανόγραμμα για όλους τους δημόσιους φορείς και σύνδεση με την Αρχή Ενιαίας Πληρωμής).
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Είναι ένα κείμενο-πλαίσιο με βάση τα τελευταία εδάφια που έχουν ανταλλάξει Αθήνα-Βρυξέλλες μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο θα συζητηθεί στο Eurogroup της επόμενης Πέμπτης 12 Ιουλίου και εν συνεχεία θα δοθεί στη δημοσιότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ενσωματώνει είκοσι βασικές μεταμνημονιακές δεσμεύσεις, όπως π.χ. οι περικοπές σε συντάξεις και η μείωση του αφορολόγητου, η μείωση των «κόκκινων» δανείων, η αναβάθμιση του ηλεκτρονικού συστήματος συλλογής των φόρων, αλλά και «ρήτρες» ότι καμία μεταρρύθμιση δεν θα αναστραφεί χωρίς την έγκριση των τεσσάρων δανειστών (E.E., ΔΝΤ, ESM, ΕΚΤ) που θα συνεχίσουν το εποπτεύουν το ελληνικό πρόγραμμα.
Θα υπάρχουν τριμηνιαίες αξιολογήσεις και εξαμηνιαίες αναλύσεις της προόδου της ελληνικής οικονομίας, όχι όμως με τη μορφή που γνωρίζουμε τα τελευταία οχτώ χρόνια.
Από τη στιγμή που η Ελλάδα δεν θα λαμβάνει χρήματα-δάνεια από τον ESM, παρά μόνο από τις αγορές, δεν θα έχει και σκληρά προαπαιτούμενα για να υλοποιήσει.
Από την άλλη όμως υπάρχει και το «αγκάθι» των μεταρρυθμίσεων που έχουν συνδεθεί με την επιστροφή των κερδών των κεντρικών τραπεζών και της ΕΚΤ από τις αγοραπωλησίες ελληνικών ομολόγων και θα πρέπει να επιδείξει συνέπεια.
Στο κρας τεστ του Δεκεμβρίου 2018 «κληρώνει» για τα πρώτα 600 εκατ. ευρώ από αυτά τα κέρδη.
Γεγονός είναι πάντως ότι η έξοδος από το Μνημόνιο δεν θα σημάνει την πλήρη απεξάρτηση της χώρας από τους πιστωτές.
Αυτό θα συνέβαινε μόνο με την αποπληρωμή του 75% των δανείων που έχει λάβει από τις χώρες της ευρωζώνης αρχικά και εν συνεχεία από τον EFSF και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM).
Μέχρι η Ελλάδα να οδηγηθεί στην πλήρη δημοσιονομική ελευθερία θα υπόκειται σε ελέγχους πάνω σε «γνωστές-άγνωστες» μεταρρυθμίσεις, οι οποίες είναι:
1. Μείωση κύριων και επικουρικών συντάξεων από 1ης Ιανουαρίου 2019.
2. Μείωση αφορολογήτου ποσού από 1ης Ιανουαρίου 2020.
3. Εξίσωση των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων με τις εμπορικές τιμές.
4. Περιορισμός των «κόκκινων» δανείων στα 60 δισ. από 92,4 δισ. που είναι σήμερα.
5. Πλήρης γεωγραφική κάλυψη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
6. Εφαρμογή σχεδίου δράσης για τα αφερέγγυα νοικοκυριά με στόχο την εξάλειψη των καθυστερημένων περιπτώσεων, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας εκκρεμών αιτήσεων, μέχρι τα τέλη του 2021.
7. Πώληση μεριδίων που διατηρεί το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στις συστημικές τράπεζες.
8. Αναβάθμιση του ηλεκτρονικού συστήματος συλλογής των φόρων.
9. Μηδενισμός των ληξιπροθέσμων χρεών και αποφυγή συσσώρευσης νέων από οργανισμούς, υπουργεία και φορείς του Δημοσίου που πραγματοποιούν συναλλαγές με ιδιώτες προμηθευτές.
10. Επανεξέταση των επιδομάτων αναπηρίας και εκσυγχρονισμός του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας.
11. Σταδιακή χαλάρωση των ελέγχων κεφαλαίου (capital controls).
12. Σχέδιο δράσης για την αδήλωτη εργασία.
13. Αδειες «fast track» για επενδύσεις.
14. Ολοκλήρωση κτηματολογίου (δασικές χάρτες, κτηματολογικό γραφείο κ.λπ.).
15. Αγορά ενέργειας.
16. Ιδιωτικοποιήσεις: ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, Μαρίνα του Αλίμου, Εγνατία, ΔΕΠΑ Εμπορίου, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, περιφερειακά λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Δίκτυο ΔΕΠΑ, μεταφορά σταδίου ΟΑΚΑ στο υπερταμείο, αναδιάρθρωση ΕΤΑΔ.
17. Εκσυγχρονισμός δημόσιας διοίκησης.
18. Διορισμός γενικών διευθυντών και όλων των γενικών διευθυντών σύμφωνα με τον νόμο 4369/2016.
19. Εφαρμογή 3ου κύκλου αξιολόγησης/ κινητικότητας στο Δημόσιο.
20. Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού (ψηφιακό οργανόγραμμα για όλους τους δημόσιους φορείς και σύνδεση με την Αρχή Ενιαίας Πληρωμής).
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών