Η έγκαιρη κράτηση του ταξιδιού, σημαίνει και καλύτερες τιμές.
Στην εποχή όμως του… last second, το να καταφέρει κάποιος να πετύχει καλύτερη τιμή στις διακοπές του, δεν είναι κατά βάση δεδομένο και έτσι, ειδικοί εκτιμούν πως επειδή πολλά πράγματα παραμένουν αβέβαια, οι τιμές θα διαμορφώνονται μήνα με το μήνα και ανάλογα με τη ζήτηση, την προσφορά και τον ανταγωνισμό.
Και εδώ, ξεκινά η ώρα της διαπραγμάτευσης, με τους περισσότερους προορισμούς να κάνουν επανεκκίνηση με δελεαστικά τουριστικά πακέτα.
Όμως, τίποτε δεν μπορεί να αποτελέσει εγγύηση για τη συνέχειa, ενώ η ευελιξία στις κρατήσεις δεν αποκλείεται να συνεχιστεί.
«Η πανδημία αλλάζει τα δεδομένα και έτσι, δεν αποκλείεται οι τιμές να κινηθούν προς τα πάνω ή προς τα κάτω αν δεχθούν πολλές πιέσεις», τονίζει έμπειρος παράγοντας της αγοράς, ο οποίος πιστεύει πως παρά τη ζημία στα οικονομικά των μέσων νοικοκυριών, το τουριστικό πακέτο θα καταφέρει να παραμείνει στο «ύψος του», εξαιτίας πολλών παραγόντων που συνθέτουν το ταξιδιωτικό τοπίο στην παγκόσμια ταξιδιωτική αγορά και αλλάζουν τις προτεραιότητές της.
Η TUI πάντως, στην τελευταία της γενική συνέλευση, υπολόγισε για φέτος ότι ένα υψηλότερο μερίδιο των εκδρομών με πακέτο από πέρυσι, θα προκαλέσει αύξηση των μέσων τιμών για το καλοκαίρι της τάξης του +22%.
Οι εμβολιασμοί ανεβάζουν τη ζήτηση
Πρόσφατα, ο κ. Adit Damodaran, οικονομολόγος της πλατφόρμας αναζήτησης ταξιδιών Hopper, διαπίστωσε ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων θα αυξάνονται σε ποσοστό 4 - 5% κάθε μήνα έως το καλοκαίρι, εκτιμώντας πως πολλές από αυτές τις αλλαγές «βασίζονται στην εξέλιξη των εμβολιασμών».
Σε έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς, αυτόν της Ρόδου, όπου τα εννέα στα δέκα ξενοδοχεία είναι resort, οι τιμές αυτήν την εποχή και μέχρι και τον Ιούνιο διατηρούνται χαμηλότερες, γύρω από ένα ποσοστό που αγγίζει το – 20% σε σχέση με το 2019.
Ένας παράγοντας είναι και το γεγονός ότι μεγαλύτερες μονάδες που ανοίγουν αυτόν το μήνα απορροφούν και την πελατεία που επιλέγει διαμονή συνήθως σε χαμηλότερες κατηγορίες, αφού πολλά ξενοδοχεία διστάζουν να κάνουν το βήμα, περιμένοντας πρώτα να δουν ικανές κρατήσεις στα συστήματά τους.
Όσο για τη high season, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το πως θα διαμορφωθούν οι τιμές, οι οποίες αυτή την εποχή δέχονται πιέσεις προς τα κάτω.
«Η έλλειψη ζήτησης κρατάει τις τιμές χαμηλά για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο.
Μετά τον Ιούλιο είναι πιθανό να ανακάμψουν οι τιμές στα επίπεδα του 2019, αλλά ακόμη είναι νωρίς για να βγάλουμε συμπεράσματα.
Η σεζόν θα κριθεί στο last minute και συνεπώς η εικόνα θα διαμορφώνεται προοδευτικά.
Κάποιοι πελάτες κάνουν κρατήσεις για τον Οκτώβριο, προσδοκώντας ένα υψηλό εμβολιαστικό επίπεδο και συνεπώς μια βελτιωμένη επιδημιολογική κατάσταση.
Σε κάθε περίπτωση, η αναμονή της ανάκαμψης είναι εξαντλητική για την αγορά», τονίζει στο bankingnews. gr, ο κ. Ιωάννης Χατζής, CFA, πρόεδρος του Ομίλου Ξενοδοχείων Διακομιχάλης.
Αναλυτές εκτιμούν ότι επειδή οι αεροπορικές εταιρείες μείωσαν δρομολόγια και συχνότητα πτήσεων το 2020, η αυξημένη ζήτηση που παρατηρείται σήμερα θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών, έστω ελαφριά.
Αυτό το συνδυάζουν με τη μειωμένη προσφορά, πόσο μάλλον όταν η ολική επαναφορά «στους αιθέρες» είναι αργή διαδικασία και αναμένεται να καθυστερήσει, ακόμα και εάν αυξηθούν οι κρατήσεις.
Σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο, η αεροπορική κίνηση μπορεί να επανέλθει το καλοκαίρι στο 71% του επιπέδου του 2019, ενώ στο πιο απαισιόδοξο, στο 59% ή και χαμηλότερα.
Παράλληλα, οι δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί που έχουν υποστεί καθίζηση από τα συνεχόμενα lockdowns, ανάμεσά τους και μεγάλες πόλεις – αστικοί προορισμοί, όσο θα προχωρούν οι εμβολιασμοί θα αρχίσουν να βλέπουν μεγαλύτερη κινητικότητα.
Η αυξημένη ανάγκη για αποδράσεις που καταγράφεται στις πλατφόρμες αναζήτησης είναι μεγαλύτερη φέτος και έτσι οι τιμές που καταβαραθρώθηκαν λόγω πανδημίας σε πολυσύχναστα μέρη, αναμένεται να ανακάμψουν.
Αντίθετα, μείωση τιμών αναμένεται εξαιτίας της μη πραγματοποίησης των επαγγελματικών ταξιδιών και συνεδρίων, μια αγορά η οποία προορίζεται για να επανέλθει αργότερα και αυτός είναι ένας λόγος που σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, θα μπορούσε επίσης να πιέσει εν μέρει τις τιμές.
«Σκοτωμένες» τιμές πέρυσι, ελπίδες για αύξηση φέτος
Το σοκ της πανδημίας έφερε πανικό σε μια σημαντική μερίδα της τουριστικής αγοράς, με αποτέλεσμα πολλοί επιχειρηματίες να είχαν προχωρήσει πέρυσι σε σημαντικές μειώσεις τιμών.
Πολλοί εκτιμούν ότι αυτό φέτος δεν θα συμβεί, τουλάχιστον για την υψηλή περίοδο.
Αντίθετα, υπάρχει έντονος προβληματισμός για το πως θα καταφέρει να διατηρηθεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν σε ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με τις άλλες χώρες της Μεσογείου, ώστε ο προορισμός να διατηρήσει και την αξία του και την ποιότητά του στην τουριστική «πίτα».
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που αποστρέφονται και μόνο τη σκέψη μιας δεύτερης χαμένης χρονιάς.
«Πέρυσι η κατάσταση ήταν έκτακτη και ελπίζαμε ότι θα διαρκούσε λίγο.
Όμως η πανδημία είναι ακόμα εδώ, για δεύτερο καλοκαίρι και δεν μας αφήνει πολλά περιθώρια για να διατηρήσουμε τις τιμές στο πιο χαμηλό επίπεδο.
Εκτιμώ ότι τα τουριστικά πακέτα θα σημειώσουν αύξηση της τάξης του 20 - 30%», λέει άνθρωπος του χώρου.
Βλέπει δε, τον παράγοντα αυξήσεων στις τιμές για πρώτες ύλες στα τρόφιμα, να συμπαρασέρνει και τις τιμές της διαμονής.
Η ασφάλεια ενδιαφέρει περισσότερο από τις τιμές
Οι επιχειρηματίες τονίζουν πως η πανδημία έχει διαμορφώσει νέες τάσεις στην ταξιδιωτική αγορά, με τους περισσότερους να ενδιαφέρονται για δύο πράγματα: Πρώτον για την «καλή φήμη» ενός προορισμού στο επίπεδο διαχείρισης της πανδημίας και δεύτερον για τη ροή των εμβολιασμών.
«Οι τιμές έρχονται τρίτες» σημειώνουν παράγοντες της αγοράς και τονίζουν πως η ελκυστικότητα του πακέτου δεν είναι απαραίτητα το ζητούμενο, «ίσα ίσα που οι πιο πολλοί προτιμούν να ξοδέψουν περισσότερα ώστε να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη ιδιωτικότητα και εμπειρίες πολυτελείας σε στενό κύκλο επαφών».
Αυτά όμως είναι όλα σχετικά, διότι σε μια «κινούμενη άμμο», κινούμενα είναι και τα οικονομικά. \Τα πράγματα αναμένεται να αρχίσουν να ισορροπούν εάν δεν υπάρξουν νέα κύματα πανδημίας, θεωρητικά από το 2022 και έπειτα. Αλλά κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για τίποτα.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών