Παρόλο που η πανδημία βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε έξαρση, πολλοί ελπίζουν, η επόμενη χρονιά να είναι σαφώς καλύτερη όσον αφορά τους υγειονομικούς δείκτες
Η επιστροφή από το «χρηματιστήριο» του τουρισμού, τη διεθνή έκθεση World Travel Market του Λονδίνου δηλαδή, σηματοδοτεί για τους ανθρώπους της αγοράς το εφαλτήριο για τον σχεδιασμό της επόμενης μέρας. Τα μηνύματα είναι θετικά από τη συμμετοχή της Ελλάδας στο κορυφαίο αυτό γεγονός για την παγκόσμια τουριστική κοινότητα και ήδη οι προκρατήσεις του περασμένου μήνα για το 2022 είναι αυξημένες κατά 30% σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, από τις προκρατήσεις που είχε ο Οκτώβριος του 2018, για το καλοκαίρι του 2019. Αρκεί όμως μόνο αυτό; «Είναι μια καλή ένδειξη, αλλά έχουμε ακόμη αρκετό δρόμο μπροστά μας για να κερδίσουμε το στοίχημα. Πρέπει να συνεχίσουμε την σκληρή δουλειά και να προσφέρουμε υψηλές υπηρεσίες σε ανταγωνιστικές και καλές τιμές», αναφέρουν συμμετέχοντες, κάνοντας τον απολογισμό του 2021 και παράλληλα, «χτίζοντας» την αισιοδοξία τους για τη χρονιά που έρχεται.
«Η πανδημία είναι ακόμη εδώ»
Παρόλο που η πανδημία βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε έξαρση, πολλοί ελπίζουν, η επόμενη χρονιά να είναι σαφώς καλύτερη όσον αφορά τους υγειονομικούς δείκτες και αρκετοί από αυτούς εύχονται ο covid να εξελιχθεί σε ενδημική γρίπη. «Είναι ένα πεδίο όπου ακριβείς προβλέψεις δεν μπορούν να γίνουν και είναι ο πιο καθοριστικός παράγοντας για τα μεγέθη του 2022. Οι εμβολιασμοί είναι το «κλειδί» για την επιστροφή στην πλήρη κανονικότητα, ελπίζουμε αυτή να αποκατασταθεί προτού ανοίξει ο τουρισμός μας τον Απρίλιο», λένε οι άνθρωποι της αγοράς και «δείχνουν» τις προβλέψεις του Άντονι Φάουτσι, ότι μέχρι την ερχόμενη άνοιξη πιθανόν να έχει περιοριστεί η πανδημία, αλλά θεωρεί ότι έως το καλοκαίρι, η ανθρωπότητα δεν θα έχει καταφέρει να την εξολοθρεύσει. «Ακόμα κι αν περιοριστεί ο αριθμός των νέων κρουσμάτων, των εισαγωγών στα νοσοκομεία και των θανάτων βρισκόμαστε ακόμα στην φάση εξάπλωσης της πανδημίας. Θα χρειαστεί τουλάχιστον ένας χρόνος, αν όχι ενάμισης χρόνος, για να περιοριστούν τα νέα κρούσματα σε τέτοιο βαθμό ώστε να μην υπάρχουν πια επιπτώσεις στην κοινωνία» είπε πρόσφατα ο διάσημος Αμερικανός επιδημιολόγος στην Die Zeit.
«Ένα ποτήρι μισογεμάτο»
Η νευρική ανησυχία τριών μηνών - Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος 2021 – εξελίχθηκε σε ανακούφιση και σε ευχάριστη έκπληξη στη συνέχεια, γιατί κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί στις αρχές της σεζόν (έχοντας στο μυαλό του το 2020), ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να εξελιχθούν τόσο καλά που να περιορίσουν τις απώλειες για τις επιχειρήσεις. Ακόμα όμως και αυτό το 40% που υπολείπεται από τα ταμεία τους σε σχέση με το 2019 (σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς που υπολογίζει την ανάκαμψη στο 60% ή ακόμη και στο 65% στις περισσότερες περιπτώσεις) είναι ένας λόγος που συγκρατεί την αισιοδοξία των ανθρώπων του τουρισμού για το 2022, γιατί εκτός των άλλων, έχουν να καλύψουν τα «σπασμένα» της περσινής χρονιάς.
«Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι και βλέπουμε το ποτήρι μισογεμάτο» λέει παράγοντας της αγοράς που χαρακτηρίζει ενθαρρυντικό το φετινό καλοκαίρι. «Καταφέραμε να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη της διεθνούς κοινότητας στο τουριστικό μας προϊόν στο επίπεδο της ασφάλειας, όμως θα πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για να βελτιώσουμε την ποιότητα στις υποδομές και να προσφέρουμε υψηλές υπηρεσίες όχι μόνο στα ξενοδοχεία, αλλά στο γενικότερο κομμάτι της εμπειρίας στους προορισμούς και στη φύση, ώστε να έχουμε ικανοποιημένους πελάτες. Ας μην ξεχνάμε ότι ο κόσμος έχει ανάγκη να ταξιδέψει και του χρόνου όλες οι ανταγωνιστικές αγορές θα είναι ανοιχτές από την αρχή», προσθέτει και τονίζει: «Βλέπουμε φως στο τούνελ και θα μπορούσαμε να πλησιάσουμε ή να ξεπεράσουμε τις επιδόσεις του 2019, αρκεί να εκμεταλλευτούμε σωστά τις ευκαιρίες που γεννήθηκαν μέσα στην υγειονομική κρίση ως αποτέλεσμα ομαδικής και επίπονης δουλειάς».
Οι στόχοι για το 2022
Υπάρχουν εκείνοι που δηλώνουν αισιόδοξοι, αλλά και αρκετοί που κρατούν μικρό καλάθι και χαμηλώνουν τον πήχη των προσδοκιών «στο μέτρο του εφικτού με βάση τις συνθήκες που διαμορφώνονται». Αναγνωρίζουν ωστόσο ότι οι πιθανότητες είναι με το μέρος της Ελλάδας, ως συνέχεια του στοιχήματος που κερδήθηκε φέτος. Άλλοι επισημαίνουν ότι υπήρχαν προορισμοί, όπως μικρά νησιά, που ξεπέρασαν ακόμη και τα νούμερα της προ πανδημίας εποχής. «Αυτό που προέχει είναι να διανύσουμε μια κανονική χρονιά. Όλα τα υπόλοιπα είναι στο χέρι μας για να ανταποκριθούμε σύμφωνα με τις ανάγκες στο νέο σκηνικό που έχει διαμορφώσει ήδη η δεύτερη χρονιά της πανδημίας και ταυτόχρονα, να περιορίσουμε και τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης», σημειώνουν και παράλληλα καθορίζουν τους στόχους για το 2022:
- Επανατοποθέτηση ώριμων προορισμών σε παραδοσιακές αγορές, όπως η βρετανική που άργησε να ανοίξει, αλλά και σε ανερχόμενες που έδειξαν φέτος δυναμική.
- Διάχυση της τουριστικής κίνησης στα άκρα της σεζόν, δηλαδή στη χαμηλή περίοδο, εξασφαλίζοντας περισσότερες αεροπορικές θέσεις και συνδέσεις με τις χώρες προέλευσης.
- Προσέλκυση ταξιδιωτών σε περισσότερα καταλύματα και σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς.
- Ενίσχυση της εξωστρέφειας, αξιοποιώντας τη συνταγή επιτυχίας του 2021.
- Επιμήκυνση της σεζόν σε μεγάλα νησιά όπως είναι για παράδειγμα η Κρήτη και πέραν του Νοεμβρίου.
- Βελτίωση των υποδομών – βιωσιμότητα – αειφόρος ανάπτυξη.
- Καλύτερες υπηρεσίες και ταξιδιωτικές εμπειρίες που να μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις του ταξιδιωτικού κοινού.
- Επανάκαμψη όλων των επαναλαμβανόμενων τουριστών που επιλέγουν ελληνικούς προορισμούς και προσέλκυση νέων επισκεπτών με μεγαλύτερη οικονομική δυνατότητα και με έμφαση στα δυναμικά κοινά.
Για τους φορείς του τουρισμού και για το αρμόδιο υπουργείο η στρατηγική στόχευση που συνδυάζεται με την επιμήκυνση της σεζόν είναι οι καλύτερες τιμές και η μεγαλύτερη ποιότητα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η πρώτη προτεραιότητα δεν παύει να είναι και για το 2022 η ασφάλεια. «Το ζητούμε είναι να επανέλθουμε πιο γρήγορα στην πλήρη κανονικότητα και η μετάβαση αυτή να είναι ομαλή, χωρίς απρόοπτα και πισωγυρίσματα» τονίζουν ξενοδοχειακές πηγές και επισημαίνουν ότι αυτό μπορεί να συμβεί μόνο με ομαδική δουλειά από όλους, από την πολιτεία, την αυτοδιοίκηση, τις επιχειρήσεις. «Η χρόνια παθογένεια των συναρμοδιοτήτων θα πρέπει να εξαλειφθεί τάχιστα για να μην υπάρχει ταλαιπωρία για τους επισκέπτες μας. Στόχος μας είναι να μείνουν ευχαριστημένοι και να ξανάρθουν. Πρέπει να βελτιώσουμε τις διαδικασίες, να κατευθύνουμε σωστά τους ευρωπαϊκούς πόρους και να μην χαλαρώσουμε καθόλου. Να «κλειδώσουμε» την ποιότητα στην εμπειρία, την ασφάλεια και να εμπλουτιστούμε με νέα προϊόντα. Με δυο λόγια, οφείλουμε να αξιοποιήσουμε την ωριμότητα που αποκτήσαμε αυτά τα δύο χρόνια και να γίνουμε καλύτεροι γιατί πολλά πράγματα αλλάζουν και στο περιβάλλον και στον τουρισμό» καταλήγουν.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών