
γράφει : ΜΑΡΙΝΑ ΦΟΥΝΤΑ
H πολιτική αβεβαιότητα στην Ισπανία και την Ιταλία αυξάνει τα spreads και για την Ελλάδα, αναφέρει η Eurobank στην εκθεσή της με τίτλο "7 ημέρες οικονομία", αναλύοντας όλες τις τελευταίες εξελίξεις επί ελληνικού και ευρωπαϊκού εδάφους.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη Eurobank:
• Προτεραιότητα στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων να δίνεται με γνώμονα την επανεκκίνηση της οικονομίας και την εξωστρέφεια.
• Ανακοινώθηκε θετικό πρωτογενές πλεόνασμα Γενικής Κυβέρνησης σε ταμειακή βάση. Δυνατή η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του 2012 εφόσον αποφευχθούν δυσάρεστες εκπλήξεις από την πλευρά των δαπανών.
• Η μείωση των λιανικών πωλήσεων συνεχίστηκε και το Νοέμβριο 2012 ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.
• Θετικό το τουριστικό ισοζύγιο πληρωμών στο 11μηνο του 2012 (€8,2 δισ.) αλλά μειωμένο ελαφρά σε σχέση με το 11μηνο του 2011 (-0,9%).
Η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2012 είναι δυνατή με δεδομένη την αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων από την πλευρά των δαπανών
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2012, το συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα σε ταμειακή, μη ενοποιημένη, βάση ήταν €12,5 δισ. καταγράφοντας μείωση κατά -37,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Το πρωτογενές ισοζύγιο σε ταμειακή, μη ενοποιημένη, βάση ήταν €0,4 δισ. έναντι ελλείμματος €3,5 δισ. για την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Τόσο το συνολικό όσο και το πρωτογενές δημοσιονομικό έλλειμμα έχουν υπολογιστεί σε ταμειακή, μη ενοποιημένη βάση, και συνεπώς διαφέρουν από τους αντίστοιχους επίσημους στόχους σε ενοποιημένη βάση και κατά ESA95 για το 2013 .
Σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού 2013 ο επίσημος ενοποιημένος στόχος κατά ESA95 για το συνολικό έλλειμμα του 2012 είναι -6,6% του ΑΕΠ ενώ αντίστοιχα ο στόχος για το πρωτογενές έλλειμμα είναι -1,2% του ΑΕΠ . Θεωρούμε ότι τόσο ο στόχος για το συνολικό έλλειμμα όσο και ο στόχος για το πρωτογενές έλλειμμα μπορούν να επιτευχθούν με δεδομένο ότι θα αποφευχθούν αρνητικές εκπλήξεις από την πλευρά των δαπανών (ληξιπρόθεσμες οφειλές, εκκρεμείς επιστροφές φόρων, κτλ). Το πρόσφατο πρόγραμμα επαναγοράς χρέους (Δεκέμβριος 2012) συνέβαλε σημαντικά στην επίτευξη των στόχων του ελλείμματος.
Πιο αναλυτικά, τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2012, χωρίς να συνυπολογίζονται οι ενδοκυβερνητικές συναλλαγές, ήταν €83,0 δισ., μειωμένα κατά -3,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Αντίστοιχα, τα έξοδα της Γενικής Κυβέρνησης για την ίδια περίοδο και χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοκυβερνητικές συναλλαγές, ήταν €82,6 δισ., μειωμένα κατά -7,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Οι δαπάνες για τόκους σε μη ενοποιημένη βάση ήταν €13,0 δισ. μειωμένοι κατά -24,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Η μείωση των δαπανών για τόκους οφείλεται στην εφαρμογή του PSI των Μάρτιο του 2012 αλλά και στο πρόσφατο πρόγραμμα επαναγοράς χρέους (Δεκέμβριος 2012).
Η διαδικασία εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου είναι αναγκαίο να λάβει υπόψη της την ανάγκη για επανεκκίνηση της οικονομίας και το νέο εξωστρεφές αναπτυξιακό υπόδειγμα
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2012 ήταν €8,1 δισ. μειωμένες κατά €0,6 δισ. ή -7,3% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Αντίστοιχα, οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων για την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2012 ανέρχονταν σε €0,72 δισ. μειωμένες κατά €0,07 δισ. σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα.
Η μείωση οφείλεται στην αποπληρωμή μέρους των ληξιπρόθεσμων οφειλών από το Υπουργείο Οικονομικών μετά από την εξασφάλιση των απαραιτήτων κεφαλαίων από την δόση του δανειακού προγράμματος ΕΕ/ΔΝΤ. Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υφυπουργού Οικονομικών Χ. Σταϊκούρα μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2012 είχαν εξοφληθεί περίπου €0,6 δισ. ληξιπρόθεσμων οφειλών ενώ αναμένεται να εξοφληθούν €3,5 δισ. μέχρι το τέλος Μαρτίου 2013 (σωρευτικά και συμπεριλαμβανομένων των ποσών του 2012). Το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών (όπως φαίνεται και στην πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ για το πρόγραμμα Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας (Ιανουάριος 2013) αναμένεται να εξοφληθεί μέχρι το τέλος του 2013. Μέχρι το τέλος του 2013 θα διατεθούν συνολικά €8,5 δισ. για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Η κυβέρνηση θα μπορούσε να ολοκληρώσει το σχέδιο για την διαδικασία εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και των επιστροφών φόρων στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από τον Ιούνιο του 2012 (ημερομηνία αρχικής εκταμίευσης της δόσης) μέχρι την τελική εκταμίευση της δόσης (Δεκέμβριος-Ιανουάριος 2013). Κάτι τέτοιο θα βελτίωνε σημαντικά την πιθανότητα έγκαιρης αποπληρωμής τους.
Επισημαίνουμε για άλλη μια φορά ότι η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και των επιστροφών φόρων παρόλο που δίνει ανάσα στην οικονομία δεν είναι πανάκεια. Μέρος μόνο από τα εξοφλούμενα κεφάλαια αναμένεται να περάσει στην πραγματική οικονομία αφού μεγάλο μέρος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων αφορά εισαγωγές προϊόντων (π.χ. φάρμακα). Το ήδη υπάρχον κλίμα αβεβαιότητας για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας είναι πιθανό να οδηγήσει μέρος των κεφαλαίων από την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τραπεζικούς λογαριασμούς του εσωτερικού ή του εξωτερικού.
Με δεδομένο ότι η κυβέρνηση φαίνεται να υποστηρίζει τον προσανατολισμό από το καταναλωτικό υπόδειγμα της ελληνικής οικονομίας προς ένα νέο εξωστρεφές υπόδειγμα θα έπρεπε και η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών να ξεκινήσει από τις αποπληρωμές ΦΠΑ προς εξαγωγικές εταιρείες. Αντίθετα, από τον πίνακα που δημοσίευσε το Υπουργείο Οικονομικών φαίνεται ότι η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών ξεκίνησε από την εξόφληση οφειλών προς δημόσιους υπαλλήλους, κτλ.
Τέλος επισημαίνουμε για ακόμη μια φορά πως η διαδικασία καταγραφής των ληξιπρόθεσμων οφειλών παρόλο που έχει βελτιωθεί σημαντικά απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί πλήρως αποτελεσματική. Συνεπώς δε θα μπορούσαμε να αποκλείσουμε αρνητικές εκπλήξεις στην εξέλιξη του δημοσιονομικού ελλείμματος του 2012 εξαιτίας μη-καταγραφής ή λανθασμένης καταγραφής των ληξιπρόθεσμων οφειλών ή των εκκρεμών επιστροφών φόρων του δημοσίου. Άλλωστε και στην Έκθεση του ΔΝΤ επισημαίνεται ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αποτελούν μια διαρκή πηγή κινδύνου.
Μια βιώσιμη λύση για την βελτίωση της ρευστότητας απαιτεί πέρα από την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, συγκεκριμένη στόχευση στο είδος των οφειλών που εξοφλούνται κατά προτεραιότητα καθώς και επιπλέον μέτρα για την επανεκκίνηση της οικονομίας (βλέπε ΕΣΠΑ, επανεκκίνηση μεγάλων έργων κτλ). Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η απόφαση της κυβέρνησης να διεκδικήσει όσο περισσότερα κεφάλαια από τον υπό διαμόρφωση κοινοτικό Προϋπολογισμό στην επερχόμενη Συνάντηση Κορυφής της ΕΕ (07/02/2013).
Η αύξηση του κινδύνου στις χώρες της περιφέρειας της ευρωζώνης καθιστά επιτακτική την ανάγκη για ταχύτερη υλοποίηση των προγραμματισμένων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων
Τα περιθώρια αποδόσεων των 10-ετών ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου έναντι των αποδόσεων των αντιστοίχων γερμανικών τίτλων διέκοψαν την πτωτική τους πορεία που ξεκίνησε μετά τις θετικές αποφάσεις του Eurogroup στις 23 Νοεμβρίου . Την 5η Φεβρουαρίου 2013 το ελληνικό περιθώριο αποδόσεων ήταν στις 924.9 μ.β.., αυξημένο κατά 9.2% σε εβδομαδιαία βάση (Σχήμα 1). Η συγκεκριμένη αύξηση δεν οφείλεται σε αρνητικές εξελίξεις στην ελληνική οικονομία αλλά κυρίως σε αρνητικές εξελίξεις σε άλλες χώρες της περιφέρειας της ευρωζώνης (π.χ. η κυβερνητική κρίση στην Ισπανία εξαιτίας κατηγοριών κατά του Πρωθυπουργού και οι εντάσεις της προεκλογικής περιόδου και το τραπεζικό σκάνδαλο της Monte dei Paschi di Siena στην Ιταλία).
Οι συγκεκριμένες εξελίξεις έσπρωξαν τα περιθώρια αποδόσεων των συγκεκριμένων χωρών προς τα πάνω συμπαρασύροντας και τα ελληνικά περιθώρια. Σημειώστε ότι είναι η πρώτη φορά εδώ και πολύ καιρό που η αύξηση των περιθωρίων των χωρών της περιφέρειας της ευρωζώνης δεν προκαλείται από πράξη ή παράλειψη της ελληνικής κυβέρνησης. Κάτι τέτοιο από μόνο του αποτελεί σημαντική είδηση.
Η ελληνική κυβέρνηση στο αμέσως επόμενο διάστημα είναι αναγκαίο να εκμεταλλευτεί το παράθυρο ευκαιρίας που της δίνεται από τις αγορές (μείωση περιθωρίων αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων κατά -64,0% σε σχέση με το επίπεδο τους πριν τις εκλογές της 17ης Ιουνίου 2012) για να συνεχίσει την εύρυθμη ολοκλήρωση του προγράμματος των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Κατά την άποψη μας, οποιαδήποτε αστοχία στην εφαρμογή του προγράμματος με δεδομένες τις συνθήκες στις υπόλοιπες χώρες του ευρωπαϊκού νότου, θα επαναφέρει στο προσκήνιο την συζήτηση για την προοπτική του GREXIT εξανεμίζοντας την δυναμική των τελευταίων μηνών.
Στις αμέσως επόμενες ημέρες η ελληνική κυβέρνηση, είναι αναγκαίο να εντατικοποιήσει την προσπάθεια για εφαρμογή του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και να ολοκληρώσει τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την καταβολή της δόσης των €2,8 δισ. του Φεβρουαρίου 2013 από τη συνολική δόση των €49,1 δισ. από το δάνειο του EFSF (Eurogroup, 26 Νοεμβρίου 2012). Για την εκταμίευση της δόσης απαιτείται η έναρξη της διαδικασίας αναθεώρησης του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής (για την περίοδο 2014-2017) και κυρίως ο αυστηρός καθορισμός των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων δαπανών για κάθε Υπουργείο / φορέα της κυβέρνησης.
www.bankingnews.gr
• Προτεραιότητα στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων να δίνεται με γνώμονα την επανεκκίνηση της οικονομίας και την εξωστρέφεια.
• Ανακοινώθηκε θετικό πρωτογενές πλεόνασμα Γενικής Κυβέρνησης σε ταμειακή βάση. Δυνατή η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του 2012 εφόσον αποφευχθούν δυσάρεστες εκπλήξεις από την πλευρά των δαπανών.
• Η μείωση των λιανικών πωλήσεων συνεχίστηκε και το Νοέμβριο 2012 ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.
• Θετικό το τουριστικό ισοζύγιο πληρωμών στο 11μηνο του 2012 (€8,2 δισ.) αλλά μειωμένο ελαφρά σε σχέση με το 11μηνο του 2011 (-0,9%).
Η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2012 είναι δυνατή με δεδομένη την αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων από την πλευρά των δαπανών
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2012, το συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα σε ταμειακή, μη ενοποιημένη, βάση ήταν €12,5 δισ. καταγράφοντας μείωση κατά -37,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Το πρωτογενές ισοζύγιο σε ταμειακή, μη ενοποιημένη, βάση ήταν €0,4 δισ. έναντι ελλείμματος €3,5 δισ. για την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Τόσο το συνολικό όσο και το πρωτογενές δημοσιονομικό έλλειμμα έχουν υπολογιστεί σε ταμειακή, μη ενοποιημένη βάση, και συνεπώς διαφέρουν από τους αντίστοιχους επίσημους στόχους σε ενοποιημένη βάση και κατά ESA95 για το 2013 .
Σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού 2013 ο επίσημος ενοποιημένος στόχος κατά ESA95 για το συνολικό έλλειμμα του 2012 είναι -6,6% του ΑΕΠ ενώ αντίστοιχα ο στόχος για το πρωτογενές έλλειμμα είναι -1,2% του ΑΕΠ . Θεωρούμε ότι τόσο ο στόχος για το συνολικό έλλειμμα όσο και ο στόχος για το πρωτογενές έλλειμμα μπορούν να επιτευχθούν με δεδομένο ότι θα αποφευχθούν αρνητικές εκπλήξεις από την πλευρά των δαπανών (ληξιπρόθεσμες οφειλές, εκκρεμείς επιστροφές φόρων, κτλ). Το πρόσφατο πρόγραμμα επαναγοράς χρέους (Δεκέμβριος 2012) συνέβαλε σημαντικά στην επίτευξη των στόχων του ελλείμματος.
Πιο αναλυτικά, τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2012, χωρίς να συνυπολογίζονται οι ενδοκυβερνητικές συναλλαγές, ήταν €83,0 δισ., μειωμένα κατά -3,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Αντίστοιχα, τα έξοδα της Γενικής Κυβέρνησης για την ίδια περίοδο και χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοκυβερνητικές συναλλαγές, ήταν €82,6 δισ., μειωμένα κατά -7,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Οι δαπάνες για τόκους σε μη ενοποιημένη βάση ήταν €13,0 δισ. μειωμένοι κατά -24,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Η μείωση των δαπανών για τόκους οφείλεται στην εφαρμογή του PSI των Μάρτιο του 2012 αλλά και στο πρόσφατο πρόγραμμα επαναγοράς χρέους (Δεκέμβριος 2012).
Η διαδικασία εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου είναι αναγκαίο να λάβει υπόψη της την ανάγκη για επανεκκίνηση της οικονομίας και το νέο εξωστρεφές αναπτυξιακό υπόδειγμα
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2012 ήταν €8,1 δισ. μειωμένες κατά €0,6 δισ. ή -7,3% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Αντίστοιχα, οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων για την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2012 ανέρχονταν σε €0,72 δισ. μειωμένες κατά €0,07 δισ. σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα.
Η μείωση οφείλεται στην αποπληρωμή μέρους των ληξιπρόθεσμων οφειλών από το Υπουργείο Οικονομικών μετά από την εξασφάλιση των απαραιτήτων κεφαλαίων από την δόση του δανειακού προγράμματος ΕΕ/ΔΝΤ. Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υφυπουργού Οικονομικών Χ. Σταϊκούρα μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2012 είχαν εξοφληθεί περίπου €0,6 δισ. ληξιπρόθεσμων οφειλών ενώ αναμένεται να εξοφληθούν €3,5 δισ. μέχρι το τέλος Μαρτίου 2013 (σωρευτικά και συμπεριλαμβανομένων των ποσών του 2012). Το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών (όπως φαίνεται και στην πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ για το πρόγραμμα Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας (Ιανουάριος 2013) αναμένεται να εξοφληθεί μέχρι το τέλος του 2013. Μέχρι το τέλος του 2013 θα διατεθούν συνολικά €8,5 δισ. για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Η κυβέρνηση θα μπορούσε να ολοκληρώσει το σχέδιο για την διαδικασία εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και των επιστροφών φόρων στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από τον Ιούνιο του 2012 (ημερομηνία αρχικής εκταμίευσης της δόσης) μέχρι την τελική εκταμίευση της δόσης (Δεκέμβριος-Ιανουάριος 2013). Κάτι τέτοιο θα βελτίωνε σημαντικά την πιθανότητα έγκαιρης αποπληρωμής τους.
Επισημαίνουμε για άλλη μια φορά ότι η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και των επιστροφών φόρων παρόλο που δίνει ανάσα στην οικονομία δεν είναι πανάκεια. Μέρος μόνο από τα εξοφλούμενα κεφάλαια αναμένεται να περάσει στην πραγματική οικονομία αφού μεγάλο μέρος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων αφορά εισαγωγές προϊόντων (π.χ. φάρμακα). Το ήδη υπάρχον κλίμα αβεβαιότητας για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας είναι πιθανό να οδηγήσει μέρος των κεφαλαίων από την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τραπεζικούς λογαριασμούς του εσωτερικού ή του εξωτερικού.
Με δεδομένο ότι η κυβέρνηση φαίνεται να υποστηρίζει τον προσανατολισμό από το καταναλωτικό υπόδειγμα της ελληνικής οικονομίας προς ένα νέο εξωστρεφές υπόδειγμα θα έπρεπε και η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών να ξεκινήσει από τις αποπληρωμές ΦΠΑ προς εξαγωγικές εταιρείες. Αντίθετα, από τον πίνακα που δημοσίευσε το Υπουργείο Οικονομικών φαίνεται ότι η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών ξεκίνησε από την εξόφληση οφειλών προς δημόσιους υπαλλήλους, κτλ.
Τέλος επισημαίνουμε για ακόμη μια φορά πως η διαδικασία καταγραφής των ληξιπρόθεσμων οφειλών παρόλο που έχει βελτιωθεί σημαντικά απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί πλήρως αποτελεσματική. Συνεπώς δε θα μπορούσαμε να αποκλείσουμε αρνητικές εκπλήξεις στην εξέλιξη του δημοσιονομικού ελλείμματος του 2012 εξαιτίας μη-καταγραφής ή λανθασμένης καταγραφής των ληξιπρόθεσμων οφειλών ή των εκκρεμών επιστροφών φόρων του δημοσίου. Άλλωστε και στην Έκθεση του ΔΝΤ επισημαίνεται ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αποτελούν μια διαρκή πηγή κινδύνου.
Μια βιώσιμη λύση για την βελτίωση της ρευστότητας απαιτεί πέρα από την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, συγκεκριμένη στόχευση στο είδος των οφειλών που εξοφλούνται κατά προτεραιότητα καθώς και επιπλέον μέτρα για την επανεκκίνηση της οικονομίας (βλέπε ΕΣΠΑ, επανεκκίνηση μεγάλων έργων κτλ). Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η απόφαση της κυβέρνησης να διεκδικήσει όσο περισσότερα κεφάλαια από τον υπό διαμόρφωση κοινοτικό Προϋπολογισμό στην επερχόμενη Συνάντηση Κορυφής της ΕΕ (07/02/2013).
Η αύξηση του κινδύνου στις χώρες της περιφέρειας της ευρωζώνης καθιστά επιτακτική την ανάγκη για ταχύτερη υλοποίηση των προγραμματισμένων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων
Τα περιθώρια αποδόσεων των 10-ετών ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου έναντι των αποδόσεων των αντιστοίχων γερμανικών τίτλων διέκοψαν την πτωτική τους πορεία που ξεκίνησε μετά τις θετικές αποφάσεις του Eurogroup στις 23 Νοεμβρίου . Την 5η Φεβρουαρίου 2013 το ελληνικό περιθώριο αποδόσεων ήταν στις 924.9 μ.β.., αυξημένο κατά 9.2% σε εβδομαδιαία βάση (Σχήμα 1). Η συγκεκριμένη αύξηση δεν οφείλεται σε αρνητικές εξελίξεις στην ελληνική οικονομία αλλά κυρίως σε αρνητικές εξελίξεις σε άλλες χώρες της περιφέρειας της ευρωζώνης (π.χ. η κυβερνητική κρίση στην Ισπανία εξαιτίας κατηγοριών κατά του Πρωθυπουργού και οι εντάσεις της προεκλογικής περιόδου και το τραπεζικό σκάνδαλο της Monte dei Paschi di Siena στην Ιταλία).
Οι συγκεκριμένες εξελίξεις έσπρωξαν τα περιθώρια αποδόσεων των συγκεκριμένων χωρών προς τα πάνω συμπαρασύροντας και τα ελληνικά περιθώρια. Σημειώστε ότι είναι η πρώτη φορά εδώ και πολύ καιρό που η αύξηση των περιθωρίων των χωρών της περιφέρειας της ευρωζώνης δεν προκαλείται από πράξη ή παράλειψη της ελληνικής κυβέρνησης. Κάτι τέτοιο από μόνο του αποτελεί σημαντική είδηση.
Η ελληνική κυβέρνηση στο αμέσως επόμενο διάστημα είναι αναγκαίο να εκμεταλλευτεί το παράθυρο ευκαιρίας που της δίνεται από τις αγορές (μείωση περιθωρίων αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων κατά -64,0% σε σχέση με το επίπεδο τους πριν τις εκλογές της 17ης Ιουνίου 2012) για να συνεχίσει την εύρυθμη ολοκλήρωση του προγράμματος των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Κατά την άποψη μας, οποιαδήποτε αστοχία στην εφαρμογή του προγράμματος με δεδομένες τις συνθήκες στις υπόλοιπες χώρες του ευρωπαϊκού νότου, θα επαναφέρει στο προσκήνιο την συζήτηση για την προοπτική του GREXIT εξανεμίζοντας την δυναμική των τελευταίων μηνών.
Στις αμέσως επόμενες ημέρες η ελληνική κυβέρνηση, είναι αναγκαίο να εντατικοποιήσει την προσπάθεια για εφαρμογή του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και να ολοκληρώσει τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την καταβολή της δόσης των €2,8 δισ. του Φεβρουαρίου 2013 από τη συνολική δόση των €49,1 δισ. από το δάνειο του EFSF (Eurogroup, 26 Νοεμβρίου 2012). Για την εκταμίευση της δόσης απαιτείται η έναρξη της διαδικασίας αναθεώρησης του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής (για την περίοδο 2014-2017) και κυρίως ο αυστηρός καθορισμός των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων δαπανών για κάθε Υπουργείο / φορέα της κυβέρνησης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών