![Αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου σε ΟΔΙΕ, ΕΛΤΑ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΛΒΟ και ΕΑΣ σχεδιάζει η κυβέρνηση – Στο Υπουργικό τα μέτρα του Μεσοπρόθεσμου](https://www.bankingnews.gr/media/k2/items/cache/efa01952309ed8d7cb1b52358348c8d8_XL.jpg?NotFound163677_17379)
γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ για να μπορέσουν να πουληθούν συστήνει η Τρόικα στην κυβέρνηση.
Οι ξένοι θεωρούν εξαιρετικά δύσκολο το γεγονός να βρεθούν αγοραστές για μακροχρόνια ζημιογόνες εταιρείες όπως είναι η ΛΑΡΚΟ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ΕΛΒΟ, η ΕΑΣ, ο ΟΔΙΕ ακόμη και για τα ΕΛΤΑ που το 2010 πέρασαν σε οριακή κερδοφορία.
Οι ξένοι θεωρούν εξαιρετικά δύσκολο το γεγονός να βρεθούν αγοραστές για μακροχρόνια ζημιογόνες εταιρείες όπως είναι η ΛΑΡΚΟ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ΕΛΒΟ, η ΕΑΣ, ο ΟΔΙΕ ακόμη και για τα ΕΛΤΑ που το 2010 πέρασαν σε οριακή κερδοφορία.
Για τον όμιλο των Ελληνικών Ταχυδρομείων προηγήθηκε ένα «καταστροφικό» 2009 που σύμφωνα με αρμόδιες πηγές λειτουργεί αποθαρρυντικά για τους επενδυτές.
Η κυβέρνηση έχει ήδη γνωστοποιήσει στις αγορές την πώληση ενός πακέτου μετοχών που θα φθάνει μέχρι το 40% των ΕΛΤΑ από 90% που αποτελεί το συνολικό ποσοστό που διατηρεί το Δημόσιο στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχουν κάνει στο υπουργείο Οικονομικών η διαδικασία αποκρατικοποίησης των ΕΛΤΑ θα «τρέξει» στο πρώτο τρίμηνο του 2012.
Ωστόσο όμως κατά την αντιπροσωπεία της Τρόικας θα πρέπει πρώτα να υπάρξει μία κεφαλαιακή «ένεση» από το Ελληνικό Δημόσιο.
Την ίδια «συνταγή» προτείνουν οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών και της Ουάσιγκτον και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το 2008 και το 2009, η σιδηροδρομική εταιρεία είχε ετήσιο κύκλο εργασιών περί τα 100 εκατ. ευρώ και ζημιές 232 εκατ.
Το 2010, στο εννεάμηνο, τα έσοδα διαμορφώθηκαν στα 75 εκατ. και οι ζημιές στα 140 εκατ.
Παρά τη διαγραφή των χρεών της σε ΝΠΔΔ και σε δημόσιες επιχειρήσεις (στο 9μηνο του 2010 οι συσσωρευμένες ζημιές έφταναν τα 795 εκατ. ευρώ), με το νέο σχέδιο νόμου για την εξυγίανση του ομίλου ΟΣΕ, η εταιρία χρειάζεται μία νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Στο οικονομικό επιτελείο επιθυμούν την πλήρη αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι αρχικής εκτίμησης για την διάθεση του 49% της εταιρίας.
Το 100% των μετοχών θα διαθέσει το Δημόσιο και για τον Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) που κατά τις πληροφορίες θα ανοίξει πρώτος τον «χορό» των αυξήσεων κεφαλαίου στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ.
Για τον ΟΔΙΕ, που στόχος είναι να πουληθεί μέσα στο 2011, έχει δείξει ενδιαφέρον η γαλλική εταιρεία ιπποδρομιών Paris Mutuel Urbain, που συμμετέχει ήδη στο ελληνικό ιπποδρομιακό στοίχημα.
Να σημειωθεί ότι ο ΟΔΙΕ, μαζί με την ΛΑΡΚΟ, την ΕΑΣ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΛΒΟ περιλαμβάνονται στον κατάλογο των 11 πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ.
Από τα οικονομικά τους αποτελέσματα σημείο το οποίο συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι αυτό που αφορά στην δαπάνη μισθοδοσίας.
Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ο μέσος μισθός για το 2009 διαμορφώθηκε σε 40.316 ευρώ στον ΟΣΕ , 49.732 ευρώ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, 47.608 ευρώ στον ΟΔΙΕ, 35.476 ευρώ στον ΗΛΠΑΠ, 56.554 ευρώ στον ΗΣΑΠ και 37.021 ευρώ στην ΕΘΕΛ.
Το θέμα των αυξήσεων κεφαλαίων στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ βρέθηκε στο πεδίο των συζητήσεων που είχε η κυβέρνηση με την Τρόικα για τα μέτρα του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου (2012 –2015).
Συμπληρώνοντας ένα μήνα διαπραγματεύσεων η κυβέρνηση ήρθε τελικά σε συμφωνία με τους δανειστές για τις αποκρατικοποιήσεις της περιόδου 2011 – 2013 και το νέο πακέτο λιτότητας των 28,4 δις. ευρώ.
Ο ένας από τους τρείς επικεφαλής της Τρόικας ο Πόουλ Τόμσεν του ΔΝΤ αναχώρησε την Πέμπτη το βράδυ από την Αθήνα αφήνοντας τους Ματίας Μορς (Ε.Ε.) και Κλάους Μαζούχ ( ΕκΤ) να κλείσουν την αυλαία των συζητήσεων.
Για τον εκπρόσωπο του ΔΝΤ τα μέτρα ύψους 6,4 δις ευρώ για το 2011 έχουν βρεθεί και μένουν πλέον να συμφωνηθούν μόνο θέματα πολιτικής που θα αφορούν την εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου σχεδίου .
Το βασικότερο θέμα πολιτικής που καθυστερούσε την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων αφορούσε την μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων από οργανισμούς και επιχειρήσεις που θα κλείνουν ή θα συγχωνεύονται .
Το Μεσοπρόθεσμο που θα έχει τη μορφή νόμου-πλαισίου θα παρουσιασθεί σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Τα μέτρα που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο για τη μείωση του ελλείμματος στο 7,5% φέτος ή στο 1% το 2015 είναι:
1. Μείωση του αφορολογήτου ποσού και καθιέρωση διαφορετικών ορίων μεταξύ μισθωτών και ελεύθερων επαγγελματιών. Στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν τη μείωσή του στα 10.000 ή στα 8.000 ευρώ για τους μισθωτούς και στα 6.000 ευρώ για τους επιτηδευματίες. Πιθανότατα θα καταργηθεί το μέτρο της συλλογής των αποδείξεων για το «χτίσιμο» του αφορολογήτου ποσού.
2. Επιβολή ΕΦΚ στο φυσικό αέριο, κάτι που θα αυξήσει ως 15 ευρώ το μήνα τους λογαριασμούς.
3. Επιβολή έκτακτης εισφοράς σε ιδιοκτήτες με ακίνητη περιουσία που η αντικειμενική της αξία υπερβαίνει τα 3.000 - 4.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.
4. Επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα αναψυκτικά. Αυτό συνεπάγεται με περίπου 10 λεπτά επιβάρυνση στο μπουκάλι. Εναλλακτικά η κυβέρνηση μελετά να αυξηθεί ο ΦΠΑ για τα είδη από το 13% στο 23%.
5. Αύξηση 15% - 20% στα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ. Στόχος είναι τα έσοδα να φθάσουν στο 1,3 δις. ευρώ.
6. Μετατάξεις αγαθών και υπηρεσιών από το χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 13% στον υψηλό 23% ( για τα είδη εστίασης).
7. Είσπραξη προστίμων από 1,2 εκατ. ιδιοκτήτες αυθαιρέτων.
8. Εξίσωση ΕΦΚ στα καύσιμα
9. Περικοπές κοινωνικών επιδομάτων με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια .
10. Ρύθμιση για την εξαγορά καταπατημένων εκτάσεων του Δημοσίου.
11. «Ψαλίδισμα» φοροαπαλλαγών με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
12. Μείωση κατά 150.00 ευρώ του αφορολογήτου ορίου του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας. Σήμερα το αφορολόγητο ποσό είναι 400.000 ευρώ.
13. Αύξηση αντικειμενικών τιμών από 1/1/2012
14. Άντληση εσόδων έως 4 δισ. ευρώ από τις σχολάζουσες κληρονομιές και «ορφανές» τραπεζικές καταθέσεις.
15. Αναστολή των μισθολογικών ωριμάνσεων( 200 εκατ. ευρώ)
16. Επιβολή Τέλους σε 2.500 σκάφη αναψυχής μετά τη διαπίστωση ότι οι ιδιοκτήτες τους είχαν συστήσει εικονικές ναυτιλιακές εταιρείες για να γλιτώνουν φόρους και δασμούς, αλλά και για να απολαμβάνουν το αφορολόγητο σε καύσιμα και τροφοδοσία.
17. Επιβολή ειδικού φόρου σε πισίνες και Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Η κυβέρνηση έχει ήδη γνωστοποιήσει στις αγορές την πώληση ενός πακέτου μετοχών που θα φθάνει μέχρι το 40% των ΕΛΤΑ από 90% που αποτελεί το συνολικό ποσοστό που διατηρεί το Δημόσιο στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχουν κάνει στο υπουργείο Οικονομικών η διαδικασία αποκρατικοποίησης των ΕΛΤΑ θα «τρέξει» στο πρώτο τρίμηνο του 2012.
Ωστόσο όμως κατά την αντιπροσωπεία της Τρόικας θα πρέπει πρώτα να υπάρξει μία κεφαλαιακή «ένεση» από το Ελληνικό Δημόσιο.
Την ίδια «συνταγή» προτείνουν οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών και της Ουάσιγκτον και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το 2008 και το 2009, η σιδηροδρομική εταιρεία είχε ετήσιο κύκλο εργασιών περί τα 100 εκατ. ευρώ και ζημιές 232 εκατ.
Το 2010, στο εννεάμηνο, τα έσοδα διαμορφώθηκαν στα 75 εκατ. και οι ζημιές στα 140 εκατ.
Παρά τη διαγραφή των χρεών της σε ΝΠΔΔ και σε δημόσιες επιχειρήσεις (στο 9μηνο του 2010 οι συσσωρευμένες ζημιές έφταναν τα 795 εκατ. ευρώ), με το νέο σχέδιο νόμου για την εξυγίανση του ομίλου ΟΣΕ, η εταιρία χρειάζεται μία νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Στο οικονομικό επιτελείο επιθυμούν την πλήρη αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι αρχικής εκτίμησης για την διάθεση του 49% της εταιρίας.
Το 100% των μετοχών θα διαθέσει το Δημόσιο και για τον Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) που κατά τις πληροφορίες θα ανοίξει πρώτος τον «χορό» των αυξήσεων κεφαλαίου στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ.
Για τον ΟΔΙΕ, που στόχος είναι να πουληθεί μέσα στο 2011, έχει δείξει ενδιαφέρον η γαλλική εταιρεία ιπποδρομιών Paris Mutuel Urbain, που συμμετέχει ήδη στο ελληνικό ιπποδρομιακό στοίχημα.
Να σημειωθεί ότι ο ΟΔΙΕ, μαζί με την ΛΑΡΚΟ, την ΕΑΣ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΛΒΟ περιλαμβάνονται στον κατάλογο των 11 πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ.
Από τα οικονομικά τους αποτελέσματα σημείο το οποίο συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι αυτό που αφορά στην δαπάνη μισθοδοσίας.
Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ο μέσος μισθός για το 2009 διαμορφώθηκε σε 40.316 ευρώ στον ΟΣΕ , 49.732 ευρώ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, 47.608 ευρώ στον ΟΔΙΕ, 35.476 ευρώ στον ΗΛΠΑΠ, 56.554 ευρώ στον ΗΣΑΠ και 37.021 ευρώ στην ΕΘΕΛ.
Το θέμα των αυξήσεων κεφαλαίων στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ βρέθηκε στο πεδίο των συζητήσεων που είχε η κυβέρνηση με την Τρόικα για τα μέτρα του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου (2012 –2015).
Συμπληρώνοντας ένα μήνα διαπραγματεύσεων η κυβέρνηση ήρθε τελικά σε συμφωνία με τους δανειστές για τις αποκρατικοποιήσεις της περιόδου 2011 – 2013 και το νέο πακέτο λιτότητας των 28,4 δις. ευρώ.
Ο ένας από τους τρείς επικεφαλής της Τρόικας ο Πόουλ Τόμσεν του ΔΝΤ αναχώρησε την Πέμπτη το βράδυ από την Αθήνα αφήνοντας τους Ματίας Μορς (Ε.Ε.) και Κλάους Μαζούχ ( ΕκΤ) να κλείσουν την αυλαία των συζητήσεων.
Για τον εκπρόσωπο του ΔΝΤ τα μέτρα ύψους 6,4 δις ευρώ για το 2011 έχουν βρεθεί και μένουν πλέον να συμφωνηθούν μόνο θέματα πολιτικής που θα αφορούν την εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου σχεδίου .
Το βασικότερο θέμα πολιτικής που καθυστερούσε την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων αφορούσε την μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων από οργανισμούς και επιχειρήσεις που θα κλείνουν ή θα συγχωνεύονται .
Το Μεσοπρόθεσμο που θα έχει τη μορφή νόμου-πλαισίου θα παρουσιασθεί σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Τα μέτρα που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο για τη μείωση του ελλείμματος στο 7,5% φέτος ή στο 1% το 2015 είναι:
1. Μείωση του αφορολογήτου ποσού και καθιέρωση διαφορετικών ορίων μεταξύ μισθωτών και ελεύθερων επαγγελματιών. Στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν τη μείωσή του στα 10.000 ή στα 8.000 ευρώ για τους μισθωτούς και στα 6.000 ευρώ για τους επιτηδευματίες. Πιθανότατα θα καταργηθεί το μέτρο της συλλογής των αποδείξεων για το «χτίσιμο» του αφορολογήτου ποσού.
2. Επιβολή ΕΦΚ στο φυσικό αέριο, κάτι που θα αυξήσει ως 15 ευρώ το μήνα τους λογαριασμούς.
3. Επιβολή έκτακτης εισφοράς σε ιδιοκτήτες με ακίνητη περιουσία που η αντικειμενική της αξία υπερβαίνει τα 3.000 - 4.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.
4. Επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα αναψυκτικά. Αυτό συνεπάγεται με περίπου 10 λεπτά επιβάρυνση στο μπουκάλι. Εναλλακτικά η κυβέρνηση μελετά να αυξηθεί ο ΦΠΑ για τα είδη από το 13% στο 23%.
5. Αύξηση 15% - 20% στα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ. Στόχος είναι τα έσοδα να φθάσουν στο 1,3 δις. ευρώ.
6. Μετατάξεις αγαθών και υπηρεσιών από το χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 13% στον υψηλό 23% ( για τα είδη εστίασης).
7. Είσπραξη προστίμων από 1,2 εκατ. ιδιοκτήτες αυθαιρέτων.
8. Εξίσωση ΕΦΚ στα καύσιμα
9. Περικοπές κοινωνικών επιδομάτων με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια .
10. Ρύθμιση για την εξαγορά καταπατημένων εκτάσεων του Δημοσίου.
11. «Ψαλίδισμα» φοροαπαλλαγών με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
12. Μείωση κατά 150.00 ευρώ του αφορολογήτου ορίου του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας. Σήμερα το αφορολόγητο ποσό είναι 400.000 ευρώ.
13. Αύξηση αντικειμενικών τιμών από 1/1/2012
14. Άντληση εσόδων έως 4 δισ. ευρώ από τις σχολάζουσες κληρονομιές και «ορφανές» τραπεζικές καταθέσεις.
15. Αναστολή των μισθολογικών ωριμάνσεων( 200 εκατ. ευρώ)
16. Επιβολή Τέλους σε 2.500 σκάφη αναψυχής μετά τη διαπίστωση ότι οι ιδιοκτήτες τους είχαν συστήσει εικονικές ναυτιλιακές εταιρείες για να γλιτώνουν φόρους και δασμούς, αλλά και για να απολαμβάνουν το αφορολόγητο σε καύσιμα και τροφοδοσία.
17. Επιβολή ειδικού φόρου σε πισίνες και Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών