Τελευταία Νέα
Απόψεις - Άρθρα

Οι «τάφροι» του Warren Buffet και τα «γλυκά» του Elon Musk

Οι «τάφροι» του Warren Buffet και τα «γλυκά» του Elon Musk
Η Tesla επιβιώνει, κόντρα στα προβλήματα και τις προβλέψεις 
Τον περασμένο Οκτώβριο, ο γνωστός μεγαλοεπενδυτής David Einhorn παρομοίασε την Tesla με τη Lehman Brothers λίγο πριν χρεοκοπήσει τον Σεπτέμβριο 2008, επικαλούμενος μεταξύ άλλων την αλλόκοτη συμπεριφορά του Elon Musk.
«Η Lehman απειλούσε όσους είχαν θέσεις short, αρνήθηκε να προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου, ενώ είχε γνωστοποιήσει πως θα εγκατέλειπε τη Wall Street, λίγους μήνες πριν καταρρεύσει», ανέφερε.
Και αυτή δεν είναι η μόνη απαισιόδοξη πρόβλεψη για την αυτοκινητοβιομηχανία του Elon Musk. Ενδεικτικά, μερικές μόνο από τις απαισιόδοξες εκτιμήσεις που έχει παραθέσει νωρίτερα μέσα στο έτος το bankingnews:

«Οι ημέρες της Tesla είναι μετρημένες», υποστηρίζει ο πρώην αντιπρόεδρος της General Motors και γνωστός επικριτής της αυτοκινητοβιομηχανίας του Elon Musk, Bob Lutz. Δεν θα κερδίσουν ποτέ χρήματα από το Model 3, επειδή το κόστος είναι πολύ υψηλό. Έχει 9.000 άτομα σε αυτό το εργοστάσιο συναρμολόγησης που παράγει λιγότερα από 150.000 αυτοκίνητα ετησίως. Το όλο θέμα δεν βγαίνει! Σε λίγα χρόνια θα υπάρχουν ταινίες με θεωρίες συνομωσίας για το ποιος σκότωσε την Tesla. (Σεπτέμβριος 2018)

Με τη μετοχή να καταρρέει, τη ρευστότητα να πιέζεται ακόμη περισσότερο και τον Elon Musk να δέχεται μήνυση από την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για «απάτη» και «παραπλάνηση» των επενδυτών, τα ομόλογα της αυτοκινητοβιομηχανίας παρουσιάζουν ραγδαία πτώση στις τιμές, αντανακλώντας την αυξημένη πιθανότητα αθέτησης πληρωμής. Σύμφωνα με τη CMA, η οποία επεξεργάστηκε τα στοιχεία από τα (credit default) swaps της εταιρείας (στο ρεκόρ των 22,8 μονάδων), η πιθανότητα αθέτησης πληρωμής ομολόγων από την Tesla, την αμέσως επόμενη πενταετία, έχει εκτοξευθεί στο επίπεδο ρεκόρ του 48%. Την ίδια στιγμή, τα (junk) ομόλογα της αμερικανικής εταιρείας έχουν υποχωρήσει στα 84,75 σεντς έναντι του δολαρίου. (Σεπτέμβριος 2018)

Στη μετοχή της Tesla εντοπίζονται οι περισσότερες -από πλευράς ποσών- θέσεις «short» από πλευράς επενδυτικού κοινού της Wall Street, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει η S3 Partners, το ποσό ενισχύθηκε κατά 28% τον Μάρτιο 2018, στα 10,7 δισεκ. δολάρια. «Η Tesla, η οποία έχασε τη θέση της πρόσφατα από την Apple ως η εταιρεία με τις περισσότερες θέσεις short, βρίσκεται πλέον και πάλι στην κορυφή». (Απρίλιος 2018)

Επίσης, κολοσσοί της επενδυτικής όπως οι Goldman Sachs και J.P. Morgan, έχουν περικόψει δραστικά την τιμή-στόχο για τη μετοχή τις τελευταίες εβδομάδες, ενώ οίκοι αξιολόγησης υποβάθμισαν την πιστοληπτική ικανότητα.
Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και η «ομολογία» του Elon Musk τον Νοέμβριο, ο οποίος γνωστοποίησε πως η Tesla βρέθηκε λίγες μόλις εβδομάδες πριν τον «θάνατο» νωρίτερα μέσα στο έτος. «Στην ουσία, η εταιρεία αιμορραγούσε, και αν δεν λύναμε αυτά τα προβλήματα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, θα “πεθαίναμε”. Και ήταν εξαιρετικά δύσκολο να το λύσουμε», είπε χαρακτηριστικά. Επιπλέον, παραδέχθηκε ότι οι εργαζόμενοι χρειάστηκε να δουλέψουν πολύ σκληρά, ακόμη και 22 ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα. Αυτό είναι πολύ επώδυνο. Πονάει το μυαλό μου και την καρδιά μου. Πονάει. Δεν συνιστάται για κανέναν. Απλά το έκαναν γιατί αν δεν το έκαναν, υπήρχε μια καλή πιθανότητα να πεθάνει η Tesla».

Παρόλα αυτά, η Tesla επιβιώνει πανηγυρικά. Και, μάλιστα, μετά από χρόνια, πέτυχε πρόσφατα δύο πολύ σημαντικούς στόχους. Πρώτον, πέτυχε τον πολυπόθητο στόχο παραγωγής 1.000 «Model 3» ημερησίως -και 7.000 ανά εβδομάδα- και, δεύτερον, πέτυχε κέρδη- για το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, στα 311,5 εκατ. δολάρια, έναντι μεγάλων ζημίων ύψους 619,3 εκατ. δολαρίων το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2017 -και ζημιών άνω των 2 δισεκ. για το σύνολο του περασμένου έτους. Τα έσοδα για την ίδια περίοδο ανήλθαν σε 6,8 δισεκ. δολάρια, έναντι μόλις 3 δισεκ. ένα χρόνο νωρίτερα.

Πώς γίνεται, λοιπόν, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία να «αψηφά» τις δύσκολες συνθήκες και να βελτιώνεται συνεχώς, κόντρα στα προγνωστικά;

Ερχόμαστε στον τίτλο του άρθρου.
Στην ετήσια συνάντηση του Berkshire Hathaway τον περασμένο Μάιο, ο Warren Buffet παρέθεσε τη δική του θεωρία των «τάφρων» στις επιχειρήσεις που συστήνει στους επενδυτές. Οι εν λόγω «τάφροι» είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που εμποδίζουν εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα και τα κέρδη των εταιρειών. «Επενδύστε σε επιχειρήσεις που έχουν ευρείες, βιώσιμες τάφρους γύρω τους. Το να διαθέτεις χαμηλό κόστος παραγωγής, για παράδειγμα, είναι μια τρομερά σημαντική τάφρος», σχολίασε, προσθέτοντας με χιούμορ αναφορικά με την «Candies» (γλυκά) της Berkshire Hathaway: «Ο Elon Musk έχει φέρει τα πάνω-κάτω σε ορισμένους κλάδους, ωστόσο δε νομίζω ότι θέλει να μας προσφέρει γλυκά».
Απαντώντας στο υπονοούμενο, ο ιδρυτής της Tesla έγραψε τότε στο Twitter: «Νομίζω ότι κάτι λείπει από τη θεωρία των τάφρων. Αυτό που έχει σημασία είναι ο ρυθμός της καινοτομίας -αυτός είναι ο βασικός καθοριστικός παράγοντας της ανταγωνιστικότητας. Εάν η μόνη άμυνά σας εναντίον στρατών είναι μία τάφρος, δεν θα κρατήσετε πολύ. Το να λέτε ότι σας αρέσουν οι τάφροι είναι ένας καλός τρόπος να υποστηρίξετε ολιγοπώλια». Πρόσθεσε με χιουμοριστική διάθεση ότι θα ανοίξει και μία εταιρεία γλυκισμάτων. «Θα γεμίσω μία τάφρο με γλυκά», στην οποία ο Warren Buffet «δεν θα μπορέσει να αντισταθεί».

Παρά την ασυναγώνιστη εμπειρία του κ. Buffet στις επενδύσεις, ίσως ο ιδρυτής της Tesla έχει δίκιο. Εκ των γεγονότων, δίνοντας τη δυνατότητα στον ιδρυτή να «τρολάρει» (περισσότερα εδώ). Και αυτό αποτελεί απόρροια των όσων επικαλέστηκε ο ίδιος παραπάνω: του ρυθμού της καινοτομίας. Ακόμη και αν η Tesla βρεθεί σε δύσκολη οικονομική θέση και χρεοκοπήσει ή οδηγηθεί σε εξαγορά από άλλη εταιρεία, θα έχει προσφέρει κάτι πολύτιμο στον κλάδο: μέσω του τεράστιου ανταγωνισμού που προκάλεσε, «έσπρωξε» κολοσσιαίες εταιρείες (βλέπε Volkswagen) στο να βαρύνουν τις επενδύσεις τους στα ηλεκτρικά οχήματα.

Και αυτό οφείλεται κατά πολύ στην ιδιοσυγκρασία του Elon Musk, του ιδρυτή, επίσης, των SpaceX, SolarCity, Paypal, Zip2. Ακόμη και αυτό το πολύ σκληρό πρόσωπο του καπιταλισμού, δεν κρίνεται ικανό να «σκοτώσει» τελείως τον οραματισμό. Μπορεί η Tesla να υποφέρει από έλλειψη ρευστότητας (περισσότερα εδώ), αποχώρηση στελεχών (περισσότερα εδώ) και την πολλές φορές αλλόκοτη συμπεριφορά του ιδρυτή της (περισσότερα εδώ), ωστόσο η νέα «τάση» στον κλάδο -αλλά και για την ίδια τη Γη- είναι αναπόφευκτα «πράσινη». Να δούμε, λοιπόν, αν η εταιρεία καταφέρει να σταθεί αντάξια όνομάτος της, αυτό του Nikola Τesla.

Πολύ εύστοχα το έχουν θέσει οι παρακάτω:

«Οι προβλέψεις των επικριτών είναι αβάσιμες, όσο η εκτίμηση του Bob Lutz για πτώχευση της Tesla. Αν και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν επικεντρωθεί στην εκκεντρική, περιπετειώδη και κατά καιρούς προσβλητική συμπεριφορά του Elon Musk, δεν κατάφεραν να παρατηρήσουν τις μεγάλες ανατροπές που έχει προκαλέσει στον κλάδο η Tesla. Η Tesla έχει διαλύσει τον ανταγωνισμό. Όσο δεν μπορείτε να πιστέψετε ότι διαβάζετε αυτό, αλλά τόσο δεν μπορούμε εμείς να πιστέψουμε ότι το γράφουμε!», αναφέρουν οι αναλυτές της Citron. (Οκτώβριος 2018)

Η Tesla δεν αντιμετωπίζει επί του παρόντος ουσιαστικό ανταγωνισμό, καθησυχάζουν οι αναλυτές της Bernstein, εν μέσω έντονων ανησυχιών για την οικονομική κατάσταση της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και… της αστάθειας στη συμπεριφορά του ιδρυτή Elon Musk. (Σεπτέμβριος 2018)

«Bull» για τις επενδύσεις του στην Tesla εμφανίζεται ο δισεκατομμυριούχος Ron Baron, σε μία χρονική περίοδο που «φουντώνουν» οι ανησυχίες για το μέλλον της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. «Δεν αποτελεί πρόβλημα» το ότι δεν έχουν αποδώσει μέχρι στιγμής οι επενδύσεις του στην Tesla. «Θα κερδίσουμε 20 φορές τα χρήματά μας (σσ: τις επενδύσεις στην Tesla)», δήλωσε χαρακτηριστικά ο 75χρονος μεγιστάνας, επικεφαλής της Baron Capital. Σχετικά με τις πρόσφατες αναφορές για τα πολύ υψηλά έξοδα της αυτοκινητοβιομηχανίας, σημείωσε ότι: «Φυσικά και ξοδεύουν πολλά χρήματα. Διότι χτίζουν εργοστάσια». (Μάιος 2018)

Η Tesla ίσως είναι «πολύ μεγάλη για να χρεοκοπήσει», αναφέρει σε σημείωμά του ο αναλυτής της Morgan Stanley, Adam Jonas, με αφορμή τις προβλέψεις ορισμένων για περαιτέρω πίεση στη ρευστότητα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε χρεοκοπία. Ενδεικτικά, απασχολούσε 37.543 εργαζόμενους στο τέλος του περασμένου έτους, με τον αναλυτή της Morgan Stanley να αναμένει αύξηση του αριθμού στις 50.000, έως το 2019 ή το 2020. «Ο κανόνας του οικονομικού πολλαπλασιαστή αναφέρει ότι μια θέση εργασίας που σχετίζεται με την αυτοκινητοβιομηχανία, μπορεί να υποστηρίξει έως και επτά άλλες θέσεις εργασίας σε όλη την οικονομία», επισημαίνεται. Μάλιστα, παρατίθεται το παράδειγμα των κολοσσιαίων Chrysler και General Motors, οι οποίες διαφυλάχθηκαν από την κατάρρευση χάρη στην αμερικανική κυβέρνηση. (Απρίλιος 2018)

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης